عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

همکاری‌های علمی دانشگاه یزد و دانشگاه‌های کرواسی توسعه می‌یابد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه یزد، در این نشست، سفیر کرواسی تبادل دانشجو بین ایران وکرواسی را فرصت مناسبی برای از بین بردن فاصله‌های علمی بین دوکشور عنوان کرد.

دراگا اشتانبوک با اشاره به موقعیت کشور کرواسی به‌عنوان یک کشور ساحلی، کشتی‌سازی، را یکی از حوزه‌های تخصصی این کشور دانست و رشته‌های نساجی و عمل ترکیب هسته‌ای را از حوزه‌های مهم تحقیقاتی این کشور برشمرد.

وی اظهار داشت: معرفی دانشگاه یزد و امکانات آن به دانشگاه‌های کرواسی به‌منظور تبادل استاد و دانشجو و فراهم کردن زمینه‌ای برای تحصیل دانشجویان در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار این سفارت قرار دارد.

اشتانبوک در پایان با اشاره به تدریس دروس به زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های کرواسی، خواستار اعزام استادانی از دانشگاه یزد برای تدریس در این دانشگاه شد.

در این نشست دکتر محمد صالح اولیا، رئیس دانشگاه یزد، ارائه تعداد محدودی بورسیه به دانشجویان را سرآغاز شروع روابط علمی بین ایران و کرواسی عنوان کرد.

دکتر محمدعلی حداد رئیس دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه یزد نیز با بیان تاریخچه‌ای از دانشگاه یزد، به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه پرداخت.

وی با اشاره به رتبه‌بندی دانشگاه یزد در سطح ایران و جهان، اظهار داشت: هدف اصلی مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه یزد، گسترش فعالیت‌های علمی با دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشورهای مختلف و افزایش تعداد دانشجویان غیر ایرانی است.

دکتر حداد دانشگاه یزد را به‌عنوان رئیس کارگروه همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران و مجارستان معرفی کرد و افزود: دانشگاه یزد تمایل دارد در حوزه‌های علوم پزشکی، زبان فارسی، عمل ترکیب هسته‌ای، مهندسی، گردشگری، ورزش، کامپیوتر و فناوری اطلاعات با دانشگاه‌های کرواسی ارتباط علمی داشته باشد.

دکتر محمد فرشی سرپرست دانشجویان بین‌المللی دانشگاه یزد نیز با بیان این‌که همکاری‌های علمی و آموزشی با کشورهای شبه‌قاره هند ازجمله هندوستان و کرواسی از اولویت‌های دانشگاه یزد است، عنوان کرد: در حال حاضر ۴۵ دانشجوی غیر ایرانی در دوره کارشناسی، ۱۴۰ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و ۱۸ نفر در دوره دکترا مشغول به تحصیل هستند که برای این دانشجویان به مدت ۶ ماه دوره آموزشی زبان فارسی برگزار می‌شود.

دکتر محمد فرشی با اشاره به اینکه شبکه خوبی برای جذب دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه یزد ایجاد شده است، استقبال دانشجویان از این دانشگاه را مناسب توصیف و اظهار امیدواری کرد: در آینده بتوانیم دانشجویانی از کشور کرواسی در دانشگاه یزد داشته باشیم.

س.س ۵۱/ ل.م ۵۴