عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

هم‌زمان با سراسر کشور؛ طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در تمامی شهرستان‌های استان بوشهر آغاز شد/ گزارش تصویری

این طرح باهدف شناسایی افرادی که دچار بیماری فشارخون هستند و از آن اطلاع ندارند آغازشده است و همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار و بیماران کلیوی گروه هدف این طرح می‌باشند.
هم‌زمان با روز جهانی کنترل فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت‌ماه ۹۸ با همکاری مسئولین و مشارکت مردم فاز اول طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در تمامی شهرستان‌های استان بوشهر شروع و هم‌اکنون نیز هم‌زمان با سراسر کشور فاز دوم یعنی مرحله غربالگری این طرح در تمامی شهرستان‌های استان بوشهر آغازشده است.
هدف اصلی این طرح ملی، توانمندسازی مردم با نهادینه‌سازی خود مراقبتی، مطالبه گری درمان و آموزش می‌باشد و راهبردهای اجرایی این هدف مهم آگاهی بخشی عمومی در خصوص فشارخون بالا، کشف موارد جدید، کنترل بیماری با شروع درمان و پایش بیماران قبلی، مراقبت در قالب مراقبت در منزل و توانمندسازی مردم برای استمرار در کنترل فشارخون و عوارض آن است.
بر اساس این گزارش طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در کلیه مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی شهرستان گناوه شامل ۱۸ خانه بهداشت، دو بیمارستان امیرالمومنین (ع) و سوانح سوختگی شهرستان، سه پایگاه ثابت واقع در میدان مرکزی شهر، ساحل و سه‌راهی امامزاده، کلینیک شفا، درمانگاه‌های شبانه‌روزی رازی و ابوریحان و مطهری تامین اجتماعی، درمانگاه بزرگمهر در حال اجراست.
مانور بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان گناوه نیز با حضور فرماندار و روسای ادارات و پرسنل شبکه بهداشت و درمان از جلوی درب شبکه بهداشت تا میدان مرکزی این شهر انجام گرفت.
فاز اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا هم‌زمان با سراسر کشور در شهرستان دشتستان نیز اجرایی شده و با استقرار ۲۹۱ نفر در دو بیمارستان شهید گنجی و هفده شهریور برازجان، مراکز خدمات جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و ۱۳۰ پایگاه ثابت و سیار در شهرستان فعالیت خود را در زمینه اندازه‌گیری فشارخون و ثبت در سامانه الکترونیک سیب آغاز کرده است.
این طرح در شهرستان عسلویه نیز با ۲ پایگاه سنجش فشارخون سیار در عسلویه و نخل تقی و ۵۲ پایگاه ثابت شامل ۱۷ خانه بهداشت، ۵ مرکز خدمات جامع سلامت، بیمارستان حضرت نبی اکرم (ص)، ۱۱ مطب پزشک و ماما، ۴ مرکز طب کار، ۱۴ پایگاه مستقر در شرکت‌های سطح شهرستان نیز در حال اجراست.
آغاز رسمی فاز اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در شهرستان عسلویه نیز با حضور معاون سیاسی فرماندار، بخشدار مرکزی، امام جمعه اهل سنت عسلویه، رئیس شبکه بهداشت و درمان، فرمانده انتظامی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، معاون فرماندهی سپاه و دیگر مسئولین شهرستان برگزار شد.
فاز عملیاتی و اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در شهرستان کنگان نیز هم‌زمان با کلیه شهرستان‌های استان با حضور معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار، رئیس سازمان هلال‌احمر، رئیس اصناف، مسئولین محلی و رئیس شبکه و معاونین در مرکز خدمات جامع سلامت قدس این شهرستان آغاز شد.
طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، بیمارستان امام خمینی (ره)، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی به همراه ۵ ایستگاه سیار و ۱۳ ایستگاه ثابت در شهرستان کنگان نیز در حال اجراست.
مانور بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در شهرستان بوشهر نیز با حضور کارشناسان بهداشتی مراکز خدمات جامع سلامت جهت استقرار در پایگاه‌های سلامت ثابت موقت انجام شد که در قالب این برنامه با اندازه‌گیری فشارخون افراد ۳۰ سال به بالا، کلیه بیماران کلیوی و زنان باردار، شهروندان می‌توانند به صورت رایگان از وضعیت فشارخون خود مطلع شوند.
مرحله اجرایی طرح ملی کنترل فشارخون هم‌زمان با سراسر کشور در شهرستان تنگستان نیز با حضور فرماندار، رئیس شبکه بهداشت و درمان و مدیران سایر ادارات و نهادها و مردم آغاز شد.
در طرح ملی کنترل فشارخون در تنگستان ۲۰ نفر در پایگاه ثابت بیمارستان امام حسین (ع) اهرم، ۱۵ نفر در پایگاه‌های سیار در شهرهای اهرم، آباد و دلوار و ۱۱۵ نفر در خانه‌های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت شامل بهورز، مراقب سلامت، ماما و پزشک مشارکت دارند.
فاز عملیاتی و اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در شهرستان دیلم نیز هم‌زمان با کلیه شهرستان‌های استان با حضور مسئولان شهرستانی آغاز شد.
آغاز رسمی فاز اجرایی طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در شهرستان دشتی نیز با حضور امام جمعه، رئیس، معاون بهداشتی و پرسنل شبکه بهداشت و درمان و دیگر مسئولین شهرستان آغاز شد.
این طرح در شهرستان دشتی توسط ۱۹۵ نفر در ۵۵ واحد بهداشتی شامل مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت روستایی، بیمارستان زینبیه (س) خورموج، ۵ ایستگاه ثابت و ۵ ایستگاه سیار در حال اجراست.
طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان جم نیز با حضور فرماندار، رئیس شبکه بهداشت و درمان و مدیران سایر ادارات و نهادها و مردم، هم‌زمان با سراسر کشور از ۱۷ خرداد وارد فاز عملیاتی شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد و خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سیار آماده ارائه خدمات مربوطه می‌باشند.
طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، بیمارستان توحید جم، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی توسط ۳۸ تیم، ۱۲۰ نفر، ۶ ایستگاه ثابت و ۴ ایستگاه سیار در شهرستان جم در حال اجراست.
شما را به دیدن گوشه‌ای از تصاویر آغاز مرحله دوم طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان‌های استان بوشهر دعوت می‌کنیم.



انتهای پیام/م.غ ۱۰۲۳