عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ دیالیز از جمله عوارض فشارخون بالا در بیماران کلیوی است

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر؛ دکتر سعید کشمیری در مصاحبه با برنامه تلویزیونی " یه‌خونه یه‌دریا" افزود: در استان بوشهر ۵۰۰ نفر بیمار دیالیزی وجود دارد که بیشتر این افراد به دلیل عدم اطلاع از میزان فشارخون خود مبتلابه بیماری کلیوی شده و هم‌اکنون بایستی ۳ بار در هفته و هر بار ۴ ساعت زیر دستگاه دیالیز زندگی سختی را سپری کنند.
وی تصریح کرد: بسیج ملی کنترل فشارخون بالا هم‌زمان با سراسر کشور در استان بوشهر نیز آغازشده که در این طرح دومرحله‌ای، پس از پایان مرحله اطلاع‌رسانی، مرحله اجرایی آن از تاریخ ۱۸ خردادماه آغاز و تا ۱۵ تیرماه نیز ادامه خواهد داشت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: فشارخون یک بیماری نهفته، خاموش و شایع بوده و در استان بوشهر نیز از هر چهار نفر یک مورد بیماری فشارخون وجود دارد که به همین دلیل وزارت بهداشت تصمیم گرفته در بسیج ملی کنترل فشارخون تمام افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی و زنان باردار را مورد معاینه قرار دهد.
دکتر کشمیری میزان جمعیت مراجعه‌کننده در این طرح را ۲۵۰ هزار نفر پیش‌بینی کرده و اظهار داشت: جمعیت بالای ۳۰ سال در استان بوشهر حدود ۵۰۰ هزار نفر بوده که در این طرح پیش‌بینی می‌شود نصف این جمعیت مورد معاینه قرار گرفته و جهت کنترل بیماری خود به مراکز درمانی و مراجع بالاتر ارجاع داده می‌شوند.
وی یادآور شد: عدم تحرک بدنی، وزن زیاد، تغییر در سبک زندگی و مصرف کم‌نمک در کنترل این بیماری حائز اهمیت بوده و بایستی خانم‌های خانه‌دار و آشپزهای آشپزخانه‌های صنعتی میزان استاندارد مصرف نمک را رعایت کنند زیرا در غیر این صورت باعث تشدید وضعیت فشارخون در جامعه می‌شویم که این عوارض می‌تواند در بلندمدت بر روی قلب، مغز، کلیه و چشم تاثیرات جبران‌ناپذیری بگذارد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان داشت: هم استانی‌ها می‌توانند با مراجعه به‌تمامی مراکز بهداشتی درمانی، خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها، مطب‌ها و داروخانه‌های استان جهت بررسی وضعیت فشارخون خود اقدام نمایند.

انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰