عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

تولید کیت‌های جاذب برای بازیافت مواد شیمیایی و اسیدها

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر فرشاد برازنده مجری طرح گفت: اسیدها و بازها برای انجام واکنش نیاز به محیط آبی دارند به همین دلیل در حوادثی که منجر به پاشش، ریزش و نشتی ناخواسته اسید و باز می‌شود، ریختن و پاشش آب به منظور تمیز کردن نه تنها کمکی به حل موضوع نمی‌کند بلکه واکنش آنها را تشدید کرده و باعث خسارت بیشتر به‌خصوص روی سطوح فلزی، پارچه‌ای و سلولزی می‌شود.

وی افزود: به منظور ارائه راهکاری برای جذب مایعات شیمیایی یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، اقدام به ساخت کیت جاذب مواد شیمیایی با نام "اسپیل کیت" ( spill Kit ) کردند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: اسپیل کیت نام تجاری ماده‌ای است که باعث مهار، جذب، جمع‌آوری و خنثی سازی مایعات شیمیایی ریخته شده نظیر بازها، اسیدها، مواد سوختی، شیمیایی و مواد غذایی می‌گردد و قادر است با روشی آسان و سریع بدون نیاز به استفاده از آب، مواد ریخته شده را جمع‌آوری کند.

دکتر برازنده تاکید کرد: این کیت قادر است پسماند ریزش مایع را تبدیل به پسماند جامد و قابل جمع آوری کند.

وی گفت: جذب مایعات شیمیایی بدون نیاز به آب، تبدیل پسماند مایع به جامد در هنگام حادثه، سرعت عمل در جذب و جلوگیری از گسترش و تسریع مایعات ریخته شده، عادی سازی وضعیت محل بحران در کوتاه‌ترین زمان، خنثی کردن اسیدها و بازها در هنگام جذب و سهولت جمع‌آوری پس از اتمام کار از جمله ویژگی‌های این محصول است.

دکتر برازنده خاطر نشان کرد: این شرکت در حال حاضر اسپیل کیت‌هایی در چهار نوع بسته‌بندی "کیت لوله‌ای"، " بالشتک (کیسه) "، "پد" و "فله" تولید کردند و هر یک از آنها دارای کاربری خاصی هستند؛ به گونه‌ای که مایع ریخته شده با کیت لوله‌ای محصور می‌شود و برای جذب مایع محصور شده میان کیت لوله‌ای، از کیت‌های فله، پد و یا بالشتک استفاده خواهد شد.

به گفته وی برای اتاق‌های تمیز و محیط‌های استریل کاربردکیت فله‌ای توصیه نمی‌شود؛ زیرا باعث ایجاد گردوغبار می‌شود.

دکتر برازنده در پایان گفت: با استفاده از اسپیل پالت‌ها علاوه بر آنکه ایمنی محیط کار حفط می‌شود، همواره محیط تمیز باقی می‌ماند ضمن آنکه مواد گران در هنگام نشت قابل استحصال خواهد بود.

س.س ۵۱/ ل.م ۵۴