عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

بزرگ‌ترین رویداد علوم اعصاب کلان منطقه‌ی آموزشی ۹ وزارت بهداشت، فردا آغاز می‌شود

فردا یک رویداد بزرگ علمی آموزشی در کلان‌منطقه‌ی ۹ وزارت بهداشت و درمان با رویکرد بین‌المللی رقم می‌خورد. قرار است دانشمندان علوم اعصاب از سراسر کشور و دو کشور آلمان و کانادا، جدیدترین مباحث حوزه‌ی درمان بیماری‌های سیستم عصبی را با یکدیگر به بحث و شور علمی بگذارند.

دیروز، رئیس این رویداد بزرگ، دبیران علمی و اجرایی آن و نیز معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ساختمان قرشی، گرد هم آمدند تا در حضور خبرنگاران، وجوه مختلف این رویداد را برای رسانه‌ها و افکار عمومی روشن کنند.

دکتر اعتضاد رضوی:

در علوم اعصاب به سمت مرجعیت علمی حرکت می‌کنیم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد صحبتش را از مبانی برنامه‌ای این رویداد علمی آغاز کرد و در خصوص اسناد بالادستی برنامه‌ای که به برگزاری کنگره‌ی بین‌المللی التهاب سیستم عصبی انجامیده است سخن گفت.

دکتر محمد اعتضاد رضوی از ماموریت‌های ویژه‌ای شامل ۷ ماموریت خاص علمی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دبیر کلان‌منطقه‌ی ۹ آموزش علوم پزشکی یاد کرد و گفت: در کارگروه توسعه و تعالی علوم اعصاب و کسب مرجعیت علمی در این زمینه، برگزاری سالانه‌ی کنگره‌ی بین‌المللی علوم اعصاب برنامه‌ریزی شد که تا کنون دو کنگره برگزار گردیده و سومین کنگره نیز در روزهای ۲۱ تا ۲۳ خرداد در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌گردد.

وی گسترش کمی و کیفی خدمات در زمینه‌های مرتبط همچون درد، اضطراب، افسردگی، بیماری‌های مزمن سیستم اعصاب، مسائل حیطه‌ی روان‌پزشکی و نیز داروهای گیاهی موثر بر بیماری‌های اعصاب و روان را از اهداف این ماموریت ذکر کرد.

دکتر اعتضاد رضوی گفت: در راستای اجرایی کردن سند تحول آموزش علوم پزشکی، مباحث آموزشی بازنگری شده، زیرساخت‌های آموزشی برای تربیت نیروی انسانی تحول‌گرا و آینده‌نگر، شناسایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و آموزشی در کشورهایی که به این منطقه‌ واگذار شده و جلب همکاری این مراکز علمی،‌ ایجاد دپارتمان نوروساینس در دانشکده‌ی پزشکی و کلینیک بیماری‌های سیستم اعصاب در بیمارستان امام رضا(ع) از جمله کارهایی است که انجام شده است.

وی از صدور مجوز مرکز تحقیقات اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط وزارت بهداشت و درمان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۵ دانشجوی سطوح تخصصی با این مرکز همکاری دارند و در زمینه‌ی آموزش تخصصی نیز موافقت وزارت بهداشت و درمان برای تربیت پی‌اچ‌دی نوروساینس بالینی را گرفته‌ایم.

دکتر شعیبی: داوری مقالات کنگره بسیار سخت بود

دبیر علمی کنگره بین‌المللی التهاب سیستم عصبی نیز از داوری سخت مقالات رسیده به دبیرخانه کنگره سخن گفت و افزود: ۲۰ مهمان از اروپا و کانادا و ۴۰ مهمان از دانشگاه‌های سراسر کشور که همگی از استادان برجسته‌ی علوم اعصاب هستند در این مجمع علمی حضور دارند.

دکتر علی شعیبی همچنین در خصوص هزینه‌های برگزاری کنگره با توجه به وضعیت اقتصادی کشور گفت: تقریبا تمام هزینه‌های مهمانان خارجی را پروفسور علی گرجی، رئیس کنگره از اموال شخصی‌اش پرداخت می‌کند و هیچ هزینه‌ای متوجه دانشگاه نیست.

وی گفت: دکتر گرجی، از سرمایه‌های ارزشمند علمی برای همه‌ی ایرانیان است که باید قدر و ارزش خدمات وی به کشور دانسته شود.

وی با بیان اینکه اهداف این کنگره، ارائه‌ی روش‌های جدید در درمان بیماری‌های سیستم اعصاب، تبادل نظر دانشوران ایرانی و کشورهای پیشرفته در این زمینه، ترویج و تقویت کار تیمی در زمینه‌ی آموزش و درمان پزشکی، کمک به بیمارانی که از این بیماری‌ها در رنج هستند و نیز انتقال جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی به اروپا علیرغم تبلیغات دشمنان ایران اسلامی می‌باشد.

دکتر سحاب: دانشجویان و دانش‌آموزان، محورهای کنگره هستند

دبیر اجرایی کنگره‌ی بین‌المللی التهاب سیستم اعصاب نیز حضور گسترده‌ی دانشجویان ایرانی و آلمانی، دانش‌آموزان نخبه و تیزهوش از سراسر کشور، چالش ایده‌های نو در زمینه‌ی درمان التهاب و پیشگیری از بیماری‌های سیستم اعصاب و تشکیل تیم‌های تحقیقاتی از بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و دانشگاه مونستر آلمان را از ویژگی‌های این مجمع بزرگ علمی توصیف کرد.

دکتر سجاد سحاب نگاه تاکید کرد که تمام پوسترها، ایده‌های مطرح شده توسط دانشجویان و دانش‌آموزان دعوت شده به کنگره، کارگاه‌های تخصصی و سایر مباحث کنگره که از سوی ارائه کنندگان مطرح شود به دقت توسط داوران ایرانی و آلمانی، مورد بررسی و قضاوت قرار می‌گیرد و ایده‌های برتر از بین دانشجویان و رزیدنت‌های علوم اعصاب، فرصت مطالعاتی رایگان سه ماهه در آلمان را بدست می‌آورند.

پرفسور گرجی: بدون توجه به جنگ روانی دشمنان کشور، قرارداد همکاری امضا می‌کنیم

پایان بخش نشست خبری مدیران سومین کنگره‌ی بین‌المللی التهاب سیستم عصبی، سخنان رئیس این کنگره بود.

پروفسور علی گرجی که رئیس مرکز تحقیقات صرع در دانشگاه مونستر آلمان است تحقیقات مفصلی در زمینه‌ی بیماری‌های سیستم عصبی دارد و تجربیات گران‌بهایی در درمان این بیماری‌ها بدست آورده و به جامعه‌ی علمی ایران و آلمان اهدا کرده است.

وی از سفر رئیس دانشگاه مونستر آلمان با خانواده به ایران برای شرکت در این کنگره به عنوان یک رویداد فرهنگی بسیار خوب یاد کرد و گفت: برگزاری این کنگره علمی در نهایت آرامش و بدون توجه به جنگ روانی دشمنان کشور، علی‌رغم تبلیغات دولت‌های متخاصم که ایران را ناامن جلوه می‌دهند نشانی از بی‌توجهی جامعه‌ی علمی به این تبلیغات منفی علیه کشور است.

وی یادآور شد که۷۰ درصد هزینه‌ی این کنگره را طرف آلمانی پرداخت می‌کند و تاکید کرد که هدف‌گذاری این مجمع علمی، دانشجویان و نسل جوان حوزه‌ی علوم اعصاب هستند.

وی خاطر نشان کرد، در شرایطی که دشمنان ما ابزار تحریم‌های ظالمانه را بکار می‌گیرند ما در حال عقد قراردادهای همکاری دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مونستر آلمان هستیم.

وی در بخشی از سخنانش به این نکته‌ی ظریف اشاره کرد که از حدود ۳۰۰ دانشجویی که در سال‌های اخیر به دانشگاه مونستر رفته و دوره‌های علمی را گذرانده‌اند حتی یک نفر را سراغ ندارد که به کشور برنگشته باشد.

پرفسور گرجی گفت: هدف ما از این اعزام‌ها و بورس‌های فرصت مطالعاتی این است که دانشجویان با پیشرفت‌های علمی در سایر کشورها آشنا شوند و از طرفی هیمنه‌ی زندگی در غرب که برای برخی جوانان ما به یک رویا تبدیل شده، فرو بریزد و آنها ببینند که زندگی در همه‌ی نقاط عالم یک مشکلات و یک خوبی‌هایی دارد و تقریبا همه جا شبیه هم است.

وی تاکید کرد: علوم اعصاب باید به زندگی مردم عادی وارد شود و ما به فکر حل مشکلات عصبی و بخصوص اضطرابی باشیم که در تمام جوامع از جمله کشور ما در حال گسترش است.

بعد از کنگره، با تمرکز بیشتری به موضوع اضطراب اجتماعی ورود می‌کنیم

وی قول داد که بعد از برگزاری کنگره به موضوع اضطراب اجتماعی با تمرکز بیشتری ورود خواهد کرد و جلساتی با متخصصین علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار خواهد نمود که ایده‌های علمی در این زمینه را به اشتراک بگذارند و بتوانند به راه حل‌هایی عملی برای حل این معضل که به گفته‌ی وی یک مشکل بزرگ جهانی است دست یابند.

رئیس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان از مطالعات خود و همکارانش در این زمینه یاد کرد و گفت که راهکارهایی برای کاهش اضطراب در جامعه که به خشونت‌های ناخواسته و حوادث خشن منتهی می‌شود وجود دارد که باید با دانشمندان ایرانی هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد و به راهکارهای عملیاتی در این زمینه برسیم.

دکتر گرجی، اضطراب و خشونت ناشی از آن را یک معضل جهانی توصیف کرد که به گفته‌ی وی، سازمان‌ بهداشت جهانی، آن را یک معضل شدید در ۱۵ سال آینده در کل دنیا توصیف کرده است.

وی گفت: حالا از شر بیماری‌های عفونی آسوده شده‌ایم اما در زندگی امروز مردم همه‌ی کشورها، مسائلی وجود دارد که روح و روان شهروندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در همه‌ی صحنه‌های زندگی، این مشکلات، رو به فزونی و افزایش است.

وی تصریح کرد: من از آمار اضطراب در ایران اطلاعی ندارم اما در آلمان تحقیقاتی شده که نشان می‌دهد دست کم ۶۰ درصد دانشجویان از درجاتی از اضطراب رنج می‌برند و ۴۰ درصد شهروندان آلمان دچار اضطرابی هستند که نیاز به درمان دارد.

شایان ذکر است این نشست خبری دو روز قبل از برگزاری سومین کنگره‌ی بین‌المللی التهاب سیستم عصبی برگزار گردید، کنگره‌ای که قرار است حلقه‌ی اتصال دو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و مونستر آلمان قرار گیرد و ارتباطات علمی این دو دانشگاه بزرگ را عمیق‌تر و کاربردی‌تر نماید.

{jcomments on}