به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین دکتر واله غلامی سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان قزوین در همایش نومعلمان و فارغ التحصیلان سه سال گذشته دانشگاه فرهنگیان قزوین که امروز (یکشنبه ۱۹ خرداد۹۸) در سالن اجتماعات پردیس شهید رجایی قزوین برگزار شدطی سخنانی گفت: امروز دانشگاه فرهنگیان مزین به حضور نومعلمان است و این نشست به منظور تعامل مستمر دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه برای بهره گیری هر چه بیشتر از خلاقیت ها و مشارکت های نومعلمان در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های آینده دانشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش برگزار شده است.
مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان قزوین ادامه داد: نومعلمان وقتی وارد مدارس می شوند ناخودآگاه در فرهنگ غالب مدارس ما غرق شده و با به کارگیری رویکردهای سنتی و ناکارآمد به تدریس و سنجش فراگیران می پردازند.
وی تاکید کرد: برای جلوگیری از این امر دانشگاه فرهنگیان با تعامل با آموزش و پروش تصمیم گرفته است برای به روز رسانی دانش معلمان و تعالی مستمر با آنها، نشست های هم اندیشی مستمر با دانش آموختگان خود را برگزار کند.
دکتر غلامی افزود: تعالی مستمر لازمه معلمی است و یادگیری مادام العمر موجبات توسعه مهارت های معلمی و صلاحیت های حرفه ای را در نومعلمان فراهم می کند و آنها را به معلمانی توانمند مبدل می سازد.
وی با اشاره به ویژگی معلمان توانمند خاطر نشان کرد: معلم توانمند قدرت نقد خود و دیگران را دارد، مسائل کلاس خود را کشف کرده، برای حل انها راه حل یافته و با اجرای آنها مسائل را حل می کند و قدرت تصمیم گیری در لحظه را داراست.
مدیر امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان قزوین یادآور شد: ان شاالله با تداوم برگزاری این نشست ها گامی در مسیر کیفی سازی آموزش و پرورش برداریم.
درادامه خیرالله رحمانی مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین طی سخنانی اظهار کرد: مسئولیت بزرگ معلمان آموزش های لازم برای چگونه زیستن و بهتر زیستن است و در این شرایط معلم می تواند مدعی باشد که انسان های موفق تربیت کرده است.
وی افزود: طبق بیانات مقام معظم رهبری اگر در جامعه اسلامی شاهد حضور اندیشمندان، مخترعین، شهدا، مدافعین حرم هستیم باید از کارنامه ی درخشان معلمین قدردان باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اذعان کرد: درکنار پیشرفت ها در جامعه ی کنونی، متاسفانه شاهد آمار بالای طلاق و ناهنجارهای اجتماعی هستیم. چنانچه در زندان چوبیندر حضور زندانیان زیر ۲۳سال افزایش یافته که نشان دهنده ی آن است که کارکرد معلمین در عرصه ی تربیت با ضعف هایی همراه بوده است.
وی در ادامه اذعان کرد: در بیشتر مناطق استان ما تنها ماکت و کاریکاتوری از مدارس را مشاهده می کنیم، مدارسی که تنها متکی بر پیشرفت علم و فناوری بوده اند و از مسیر اعتقاد و سبک زندگی صحیح جامانده اند.
این مسئول ابراز کرد: میدان پیشرفت، یک نیروی انسانی توانمند را می طلبد و تنها معلمینی می توانند حامل تربیت نیروهای موفق انسانی باشند که متعهد به کار، متدین و متخصص هستند.
وی در ادامه عنوان کرد: حدود ۱۶هزار عنصر عامل تربیت در استان وجود دارد که در کنار آنها تلاش آموز ش پرورش تعلیم و پرورش نومعلمان است و از معلمین به ویژه نومعلمان انتظار می رود در سایر امور بنیادین مانند مسائل اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، زیستی به مهارت کافی دست یابند و دست یافته های خود را در جامعه اجرا کنند.
فقدان مدرسه در نقاط مختلف استان
رحمانی درباره نقطات ضعف آموزشی در استان گفت: نقطه ی بزرگ ضعف مدارس ما بی توجهی به مسائل مهم ورزشی و جسمانی است، چنانچه در مدارس استان به ویژه در دانش آموزان دختر مشکلات جسمانی و حرکتی وجود دارد.
وی افزود: از دیگر مشکلات استان قزوین فقدان مدارس در مناطقی مانند پونک، ولایت، ملاصدرا، سرتک شهرقزوین ومناطق تاکستان، آبیک، الموت و بویین زهرا است، این مناطق دارای جمعیت قابل توجهی هستند که برای آنها مراکز آموزشی تامین نشده است.
مدیرکل آموز ش و پرورش استان عنوان کرد: از جمله کارکردهای آموز ش و پرورش در شش ماه اخیر پرداخت حق التدریس نومعلمان، پرداخت مطالبات و هزینه اضافه کاری معلمین و دریافت حدود ۵۰میلیارد تومان هزینه ی اعتبارات عمرانی از خیرین و سایر اعتبارات است.
وی ادامه داد:توجه به مسائل آموزشی و پرورشی از بنیادی ترین فعالیت ها به شمار می رود، پس از مسئولان و هنرآموزان انتظار می رود در راستای تحقق روند مسائل آموزشی و تربیتی برای رسیدن به تحول بنیادین تلاش کنند.
گفتنی است در ادامه این همایش کارگاه های علمی و آموزشی برای نومعلمان شرکت کننده در این مراسم برگزار شد.