عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

مدیر دفتر بازرسی دانشگاه نکته مهم درصیانت حقوق شهروندی را احصای فرایندها دانست

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی، دکتر سید محمد هادی موسوی مشاور رئیس و مدیر دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات، پیمانه گوران معاون دفتر بازرسی ارزیابی و رسیدگی به شکایات و علیزاده بازرس و کارشناس دفتر بازرسی روز شنبه ۱۸ خردادماه با حضور در جلسه هیات رئیسه دانشکده پرستاری و مامایی کسب رتبه نخست دانشکده ها توسط دانشکده پرستاری و مامایی در طرح صیانت حقوق شهروندی را تبریک گفته و از عملکرد دانشکده پرستاری و مامایی در جاری سازی شاخص های طرح صیانت از حقوق شهروندی قدردانی کرد.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن ابراز قدردانی از حضور مدیریت بازرسی دانشگاه در دانشکده گفت: دانشکده پرستاری و مامایی برای چندمین سال متوالی است که رتبه اول را در اجرایی کردن شاخص های حقوق شهروندی کسب می کند؛ البته کسب این رتبه چندان دور از انتظار هم نیست، چرا که دانشکده پرستاری و مامایی رسالتش مراقبت از مردم است و اگر در این مراقبت و خدمت رسانی رتبه نیاورد، جای سئوال دارد.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی حفظ و نگهداری رتبه اول را مرهون زحمات و تلاش همکارانش در دانشکده دانست و گفت: فرایندهای تکریم ارباب رجوع از سال ها قبل در دانشکده جاری بوده و به عنوان یک فرایند در دانشکده ما جا افتاده است؛ همه با این مفهوم آشنا هستند و می دانند که اجرای این فرایندها بخش مهمی از عملکرد روزانه و جزئی از وظایف آنهاست.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به دانشجویان به عنوان ارباب رجوع اصلی دانشکده و تامین نیازها و امکانات مناسب برای آنها خواستار تخصیص بودجه اختصاصی صیانت از حقوق شهروندی دانشکده شد و خاطرنشان کرد: شهروندان اصلی ما دانشجویان هستند و تامین نیازها و امکانات مورد نیاز آنها نیازمند صرف هزینه است و بدیهی است که ارتقا و یا حفظ رتبه اول نیز نیاز به تامین مالی  دارد.
دکتر نیکبخت همچنین با اشاره به همپوشانی شاخص های طرح صیانت حقوق شهروندی و شاخص های طرح تکریم ارباب رجوع پیشنهاد داد که شاخص های هر دو طرح  به صورت جامع دیده شده و با ادغام آنها ابزاری جامع برای ارزیابی متمرکز تعیین شود.
دکتر موسوی، مدیر دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات دانشگاه نیز از زحمات دانشکده پرستاری و مامایی در طول سال ۱۳۹۷ قدردانی کرد و این دیدار را فرصتی برای قدردانی حضوری از همکاران دانشکده دانست.
وی افزود: در بازرسی که دوستان ما در دفتر بازرسی به صورت محسوس و نامحسوس از دانشکده پرستاری و مامایی داشتند این دانشکده جز دانشکده هایی بود که از هر جهت بحث صیانت از حقوق شهروندی را اجرایی کرده بود و شواهد آن دیده می شد. دانشکده پرستاری و مامایی تقریبا جز دانشکده هایی است که تخلف در آن بسیار کم دیده می شود و خوشبختانه مجموعه عملکردها باعث شد که دانشکده موفق به کسب رتبه اول شود.
مدیر دفتر بازرسی گفت: پذیرفتن مسئولیت در شرایط فعلی بسیار دشوار است؛ مطالبات بسیار زیاد است و اطلاعات بصورت  ثانیه ای و لحظه ای  رد و بدل می شود و در ظرف چند ثانیه همه دنیا می توانند در جریان رخدادها قرارگیرند.
وی با آرزوی موفقیت برای دانشکده ابراز امیدواری کرد که هم چنان این رتبه برای دانشکده حفظ و قدم های بهتری در آینده در این مسیر برداشته شود.
وی  در ادامه خاطر نشان کرد که همکاران من در دفتر بازرسی امسال ۶۰ واحد دانشگاه را بازدید کردند و از این میان  دانشکده های پرستاری و مامایی و داروسازی امتیاز یکسانی داشتند و هر دو به عنوان رتبه برتر در صیانت از حقوق شهروندی اعلام شدند و لوح تقدیر با امضای رئیس دانشگاه را دریافت کردند. در سطح بیمارستان ها نیز مرکز طبی کودکان و در سطح معاونت ها معاونت غذا و دارو موفق به کسب رتبه برتر شدند.
دکتر موسوی ادامه داد: واحدهایی هم بودند که امسال رشد خوبی داشتند مثل دندانپزشکی که رتبه دوم را کسب کرد و ما برای قدردانی از رشد بسیار خوبی که طرح صیانت در این دانشکده دانست در دانشکده حضور پیدا کرده و از آنها قدردانی کردیم.
وی در پاسخ به مسئله تعیین بودجه برای طرح گفت: در حال حاضر مشغول کار روی بحث اعتبار هستیم تا از سر جمع اعتباراتی که به دانشکده داده می شود هزینه شود؛ در حقیقت یکی از اهداف ذاتی دانشکده ایجاد رضایت مندی ارباب رجوع است.
مدیر دفتر بازرسی دانشگاه نکته مهم درصیانت حقوق شهروندی را احصاء فرایندها دانست و گفت: یکی از شاخص های اصلی این طرح بحث فرایندهاست. واحدهای سازمانی باید فرایندهایشان را اصلاح کنند و پاسخگوئی شان طوری باشد که دانشجویان بدون لزوم حضور در دانشکده بتوانند اطلاعات لازم را از سایت به دست بیاروند.
وی تاکید کرد: رضایت ارباب رجوع اصل اول است؛ فردی که وارد سازمانی می شود باید بداند اگر دچار مشکلی شد باید به کجا مراجعه کند. در تعریف ساده سازمان باید صاحب داشته باشد؛  ارباب رجوع باید بداند که سازمان دارای صاحب است و فرایندها تعریف شده است.
دکتر موسوی وجود دفتر رسیدگی به شکایات در واحدها را فرصتی برای آگاهی از شکایت ها و نقص های سازمان دانست و گفت: دفتر رسیدگی به شکایات دفتری است که شکایت رایگان به آن می رسد و می تواند از این فرصت برای توسعه و پاسخگو بودن سازمان بهره ببرد. ممکن است از ۱۰ شکایت ۵ تای آن درست باشد اما همین مقدار هم برای توسعه سازمان کافی است. خیلی از سازمان ها در دنیا آدم های متخصص استخدام می کنند که عیب سازمان ها را شناسایی کنند.
وی آشنایی با قوانین را هم یکی از شاخص های مورد تاکید طرح صیانت عنوان کرد و گفت: صیانت از حقوق شهروندی یک بخشش به خود مسئولین برمی گردد که با اطلاع کامل از قوانین تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان