عمومی | وزارت علوم،تحقیقات و فناوری

دستگاه تحریک الکتریکی مغز سازگار با MRI توسط محققان دانشگاه تربیت مدرس ساخته شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تربیت مدرس، دستگاه‌های تحریک الکتریکی مغز که پیش از این توسط بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی ساخته شده‌اند، قابلیت استفاده همزمان در دستگاه MRI را نداشتند و این امر موجب شده بود در تحقیقات علوم شناختی که همزمان به تحریک الکتریکی مغز و تصویربرداری نیازمند است، وقفه بزرگی ایجاد شود و با طراحی و ساخت این دستگاه جدید از این پس شاهد پیشرفت‌های شگرفی در تحقیقات علوم اعصاب به خصوص علوم فراشناختی در کشور خواهیم بود.

آزمایشگاه سامانه‌های شبیه‌ساز دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس به سرپرستی دکتر محمدرضا مومنی و دکتر محمد رستمی با توجه به نیاز کشور به تجهیزات نوین در تحقیقات علوم شناختی، برای نخستین بار در ایران موفق به طراحی و ساخت دستگاه تحریک الکتریکی مغز ( tDCS ) سازگار با MRI شد.

با طراحی و ساخت این دستگاه در دانشگاه تربیت مدرس، ایران به عنوان چهارمین کشور در طراحی و ساخت تجهیزات نوین در تحقیقات علوم شناختی سازگار با MRI شناخته شد؛ پیش از این تنها ۳ کشور دارای فناوری ساخت این تجهیزات بودند.

تقویم جامع آکادمیک در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شد

تقویم جامع آکادمیک، برای نخستین بار در سطح دانشگاه‌های کشور، در دانشگاه تربیت مدرس راه‌اندازی شد.

کلباسی معاون آموزشی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به لزوم اتوماتیک کردن سیستم‌های حوزه نرم‌افزاری و اتوماسیون اظهار داشت: در حوزه اتوماسیون اداری تلاش ما بر این بود که فعالیت‌های حوزه صف و ستاد را به نحوی مدیریت کنیم که حوزه معاونت، فعالیت‌های ستادی و دانشکده‌ها، فعالیت‌های مربوط به صف را انجام دهند که یکی از مسیرها برای تحقق این امر، اتوماتیک کردن سیستم‌ها و استفاده از سیستم اتوماسیون و نرم‌افزارها و سامانه‌های مرتبط است.

وی افزود: طراحی سامانه تقویم جامع دانشگاهی یکی از اقدامات مهم معاونت آموزشی است که ابتدا این تقویم در حوزه معاونت آموزشی طراحی شد ولی با عنایت به استقبال از این سامانه، تمامی ارکان دانشگاه را تحت پوشش قرار داد و تمامی فعالیت‌های دانشگاه اعم از آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی در آن لحاظ شده است؛ تاکنون ۳۰۰ رویداد از کل معاونت‌ها جمع آوری، طبقه‌بندی و در این تقویم بارگذاری گردیده است.

به گفته کلباسی، در این تقویم، افراد پس از وارد کردن نام کاربری و پسورد شخصی خود به طور هوشمند از سوی نرم‌افزار تشخیص داده می‌شوند و با توجه به نقش فرد به عنوان استاد، دانشجو و یا کارمند رویدادهای مربوطه که از سیستم گلستان استخراج شده است برای هر فرد نمایش داده می شود. همچنین این تقویم قابلیت اضافه کردن رویدادهای شخصی را نیز دارا می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: این نرم‌افزار هم از طریق کامپیوتر و هم موبایل و با سیستم عامل‌های مختلف قابل دسترسی است و قابلیت ارسال یادآور به کاربر را داراست که به ساماندهی و نظم امور کمک زیادی خواهد کرد.

دکتر کلباسی تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس تنها دانشگاه کشور است که دارای تقویم جامع آکادمیک می‌باشد. این نرم‌افزار برای اولین بار است که در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده و قابلیت تعمیم به حوزه وزارت علوم و دیگر دانشگاه‌های کشور را نیز دارا می‌باشد.

س.س ۵۱/ ل.م ۵۴