عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

معرفی آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کشور فیلیپین

دکتر محمدرضا آی رئیس آزمایشگاه پیش بالینی در دوره دوروزه International Forum on Biomedical Devices and Drug Discovery Research که ۲۸ و ۲۹ می (۷ و ۸ خردادماه) در شهر مانیل کشور فیلیپین برگزار شد به معرفی تجهیزات و تکنولوژی‌های موجود در این آزمایشگاه به‌عنوان اولین مرکز تصویربرداری تحقیقات پیش بالینی در کشور ایران پرداخت.
این رویداد که به همت وزارت علوم کشور فیلیپین برگزار شد میزبان ۱۲۰ استاد و محقق از دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی کشور فیلیپین که در حوزه پیش بالینی و تولید دارو فعالیت داشتند ازجمله رشته‌های داروسازی، فارماسیوتیکس، پزشکی، طب سنتی و علوم پایه پزشکی بود.
این دوره با سخنرانی دکتر Montoya معاونت اجرایی شورای تحقیق و توسعه سلامت آغاز به کار کرد؛ و در ادامه دکتر سعید سرکار رئیس مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به معرفی جایگاه تکنولوژی در تحقیقات پیش بالینی پرداخت.
بخش دوم سخنرانی‌های روز اول که در خصوص معرفی تجهیزات و سیستم‌های تصویربرداری ویژه حیوانی بود، با سخنرانی دکتر آی با موضوع سیستم‌های تصویربرداری پزشکی هسته‌ای شامل پت و اسپکت و کاربردهای آن‌ها در تحقیقات آغاز و با سخنرانی دکتر حسین قدیری معاون اجرایی آزمایشگاه پیش بالینی در خصوص معرفی سیستم تصویربرداری میکرو سی تی و سیستم LOTUS-in vivo ادامه یافت. دکتر قدیری در این ارائه محققین را با برخی از کاربردهای این مدالیته تصویربرداری آشنا کرد.
در روز دوم مهندس راضیه سلگی مدیر امور آزمایشگاه‌های آزمایشگاه پیش بالینی به بررسی سیستم تصویربرداری میکرواولتراسوند پرداخت و کاربردهای این مدالیته را بیان کرد و در ارائه دوم خود با توجه به اهمیت مدل‌های حیوانی در تحقیقات پیش بالینی به مواردی از قبیل ملاحظات اخلاقی کار با حیوانات، اصول کار با حیوانات و معرفی برخی مدل‌های حیوانی رایج اشاره کرد.
خانم دکتر مرجانه حجازی، مشاور آزمایشگاه پیش بالینی، در آخرین بخش سخنرانی‌ها به معرفی سیستم تصویربرداری اپتیکی و نحوه عملکرد آن پرداخت.
این دوره با سخنرانی خانم دکتر GUEVARA معاون وزیر علوم فیلیپین به پایان رسید. ایشان در سخنرانی خود به جایگاه ویژه ایران در تکنولوژی سیستم‌های تصویربرداری پیش بالینی اشاره و از سفر خود به ایران و بازدید از آزمایشگاه پیش بالینی ابراز خرسندی کرد و با بیان این نکته که پیشرفت ایران با اطلاعاتی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود کاملاً متفاوت است، آمادگی خود را برای افزایش همکاری‌ها اعلام کرد.
در این رویداد وزیر سابق علوم، رئیس اداره تجهیزات کشور فیلیپین و دکتر تنهایی سفیر ایران در فیلیپین و نمایندگان سفارت ایران حضور داشتند.

علاقه مندان برای آشنایی بیشتر با این آزمایشگاه می‌توانند به آدرس http://TPCF.ir مراجعه نمایند.

خبرنگار: زهرا قدیری
عکس:راضیه سلگی