عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

همزمان با سراسر کشور: آغاز مرحله غربالگری طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در شهرستان دیّر

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر گفت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون از ۲۷ اردیبهشت همزمان با روز جهانی فشارخون در فاز اطلاع‌رسانی با همکاری بسیارخوب خبرنگاران، اصحاب رسانه و صداوسیما آغاز و در مرحله دوم این طرح یعنی غربالگری آن از امروز ۱۸ خرداد در سراسر کشور آغاز شده است.
احمد آخوندی افزود: همه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی به همراه ۶ ایستگاه سیار در شهرستان دیّر به مدت یک ماه برای اندازه‌گیری فشارخون آمادگی کامل دارند.
وی با اشاره به جمعیت ۳۷ هزار نفری گروه هدف برنامه گفت: افراد ۳۰ سال به بالا، زنان باردار و بیماران کلیوی می‌توانند از ۱۸خرداد تا ۱۵ تیر همه روزه در دو شیفت صبح و عصر با مراجعه به مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت، خانه‌های بهداشت و ایستگاه‌های ثابت و سیار، فشارخون خود را به طور رایگان اندازه‌گیری کنند.
وی اضافه کرد: در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، مبتلایان به پرفشاری خون برای کنترل بیماری و درمان به پزشک معرفی و تحت پوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌گیرند.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۵ هزار نفر در شهرستان دیّر مبتلا به این بیماری باشند که بیش از ۴۰ درصد آنها از بیماری خود مطلع نیستند.
وی افزود: افراد بالای ۳۰ سال در صورت داشتن فشارخون ۱۴۰ روی ۹۰ میلیمتر جیوه به عنوان افراد دارای فشارخون بالا هستند.
آخوندی تصریح کرد: فشارخون بالا از مهم‌ترین عوامل تهدید کننده سلامت مردم و مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی است.
وی با بیان اینکه فشار خون بالا قاتل خاموشی است که تا به مرز پیشرفت نرسد دارای علامت نخواهد بود گفت: بروز علائمی همچون سردرد، درد قفسه سینه، بدخلقی و خونریزی از بینی نشان از پیشرفت پرفشاری خون در افراد است.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر گفت: شهروندان علاوه بر مراجعه حضوری می‌توانند تا ۱۵ تیر ماه اطلاعات فشارخون خود را در سامانه خود اظهاری بسیج ملی کنترل فشار خون بالا، به نشانی www.salamat.gov.ir ثبت کنند.
انتهای پیام/ ح ن- ۳۰۵۰