عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

همت همگانی در مقابله با پرفشاری خون/آغاز مرحله اجرایی بسیج کنترل فشار خون بالا

بر اساس مطالعات انجام شده از هرسه فرد میانسال یک نفر به بیماری پرفشاری خون مبتلاست در حالی که نیمی از آنان به علت نبود علامت بارز در مراحل اولیه از بیماری خود اطلاع ندارند لذا مقابله با آن همت همگانی می طلبد.

فشار خون نیرویی است که پس از پمپاژ اولیه قلب توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا این مایع حیاتی در رگهای بدن جریان یابد و اگر این نیرو از حد طبیعی خود بیشتر شود یا در طول زمان ثابت بماند بدن فرد با مشکلات بسیار روبرو خواهد شد.

پرفشاری خون یکی از بیماری های مزمن و غیر واگیردار است که عامل اصلی در ایجاد بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی به شمار می رود.

طرح ملی بسیج کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت ماه امسال همزمان با سراسر کشور در استان خراسان رضوی نیز آغاز شده که با هدف حساس سازی جامعه و غربالگری افراد مستعد پرفشاری خون تا ۱۵ تیر ماه امسال ادامه دارد.

در اجرای این طرح تمام افراد بالای ۳۰ سال، مادران باردار و بیماران کلیوی از نظر ابتلا به بیماری پرفشاری خون غربالگری می شوند.

* پرفشاری خون مهم ترین عامل مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۴۲ درصد مرگ و میرها در خراسان رضوی به علت بیماری های قلبی و عروقی است و بیش فشاری خون مهمترین عامل سکته های قلبی می‌باشد.

دکتر مهدی قلیان اول افزود: کم تحرکی، مصرف زیاد نمک، استفاده از روغن های جامد و اشباع شده و استرس های روزانه از عوامل ایجاد و شیوع بیش فشاری خون به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه از هر سه نفر در جامعه یک نفر به بیش فشاری خون مبتلاست، اظهار داشت: بر اساس بررسی های انجام شده ۵۰ درصد افرادی که به بیش فشاری خون مبتلا هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و پس از مدتی با عوارضی همچون سکته‌های قلبی و مغزی، عارضه های کلیوی و قلبی به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی گفت: از سوی دیگر نیمی از افرادی که از بیماری خود مطلع هستند، دارو مصرف نمی‌کنند و تحت درمان مناسب قرار ندارند.

* ۱۰ درصد مبتلایان به فشار خون دچار عوارض شده اند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از پرفشاری خون به عنوان هیولای خاموش و خوابیده یاد کرد و گفت: این بیماری اغلب علامتی ندارد و در مراحلی که بیمار در معرض خطر عوارض بیماری است، علائم خود را نشان می‌دهد.

دکتر شاپور بدیعی افزود: در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی به عوارض ناشی از پرفشاری خون نظیر بیماری های کلیوی، قلبی و عروقی مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مبتلایان به پرفشاری خون از بیماری خود اطلاع ندارند، اظهار داشت: این بیماری ابتدا علامت ندارد و وقتی علائم آن پیدا می شود که منجر به گرفتگی عروق قلب، عوارض چشمی یا کلیوی شده باشد.

*۲.۵ میلیون نفر در خراسان رضوی غربالگری فشار خون می‌شوند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به طرح ملی کنترل فشار خون در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی گفت: دو میلیون و ۵۰۰ هزار فرد بالای ۳۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه سکونت دارند که در اجرای این طرح از نظر ابتلا به بیش فشاری خون غربالگری می‌شوند.

دکتر محمدرضا دارابی افزود: در اجرای این طرح افراد بالای ۳۰ سال می توانند برای کنترل فشار خون خود به مراکز و پایگاه های جامع سلامت یا گروههای سیار پیش بینی شده مراجعه کنند.

دکتر دارابی افزود: در اجرای این طرح فشار خون افراد اندازه گیری شده و در سامانه کشوری ثبت می‌گردد و افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ بیشتر باشد، مبتلا به پرفشاری خون تشخیص داده شده و تحت کنترل و مراقبت قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: افرادی هم که در معرض خطر باشند برای آموزش و اصلاح شیوه زندگی به مراکز جامع سلامت معرفی می‌گردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف نهایی از طرح کنترل فشار خون را کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۲۵ درصدی شیوع بیش فشاری خون، دسترسی مردم به داروها و تکنولوژی های کنترل فشار خون و ارائه مشاوره و کنترل فشار خون در افراد دارای بیماری های مزمن عنوان کرد.

دکتر دارابی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف نمک در کشور ۱۱ گرم است در حالی که استانداردهای جهانی آن پنج تا ۶ گرم می‌باشد.

*غربالگری بیش از ۱۰۴ هزار نفر در بسیج ملی کنترل فشار خون

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون تاکنون حدود ۱۰۴هزار و ۶۸۰نفر از افراد بالای ۳۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه غربالگری شدند.

دکتر محمد جعفر صادقی اظهار کرد: این افراد برای کنترل فشار خون خود به مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت مراجعه کرده‌اند.

* خود اظهاری فشار خون

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از امکان ثبت فشار خون افراد بالای ۳۰ سال همزمان با اجرای طرح "بسیج ملی کنترل فشار خون" خبر داد.

دکتر حمیدرضا رحیمی افزود: افراد واجد شرایط می توانند برای خود اظهاری فشار خون خود با مراجعه به آدرس اینترنتی salamat.gov.ir پرسشنامه ثبت فشار خون را پر کنند و پس از آن با دریافت پیامک پیگیر امور مرتبط با وضعیت فشار خون خود باشند.

هم اکنون بیش از پنج میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و بقیه توسط دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی گناباد، نیشابور، تربت جام، سبزوار و تربت حیدریه خدمات رسانی می شوند.

{jcomments on}