عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رییس دانشگاه: تمامی افراد بالای ۳۰ سال برای کنترل فشار خون خود به مراکز جامع سلامت مراجعه کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتن فرهنگ خود مراقبتی و خود کنترلی را لازمه یک جامعه سالم دانست و اظهار کرد: برای دستیابی به جامعه سالم و ارتقاء شاخص های سلامت باید همگان مشارکت فعالانه داشته باشند.

به گزارش وب دا، دکتر محمد رضا دارابی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد مقدس که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد با بیان اینکه سلامتی دارای ابعاد معنوی، اجتماعی، جسمانی و روانی است تصریح کرد: برای دستیابی به یک جامعه سالم علاوه بر خود مراقبتی و خود کنترلی، تمامی سازمان ها و نهاد ها نیز مشارکت باید داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای برنامه ملی کنترل فشار خون که از ۱۷ خرداد آغاز شده است و تا ۱۵ تیر ماه در قالب دو مرحله اطلاع رسانی و غربالگری اجرا می شود تصریح کرد: در مرحله اجرایی این برنامه که از فردا (۱۸) خرداد آغاز می شود تمامی افراد بالای ۳۰ سال جامعه، می توانند با مراجعه به مراکز جامعه سلامت، پایگاه های سیار، بیمارستان ها و برخی داروخانه ها نسبت به کنترل فشار خون خود اقدام کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه فشار خون بالا عامل بسیاری از بیماری ها از جمله قلبی عروقی، نارسایی کلیوی و سکته های قلبی و مغزی است خاطر نشان کرد: در صورت شناسایی زودهنگام پر فشاری خون می توان از عوارض کوتاه و بلند مدت بر روی فرد جلوگیری نمود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ ، ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل عوارض پر فشاری خون جان خود را از دست داده اند و در سال های ۹۵ و ۹۶ حدود ۹۷ هزار نفر در کشور به دلیل این عارضه فوت شده اند خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده در حال حاضر به طور تقریبی ۲۰ میلیون نفر در کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند که ۶۰ درصد این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و از افرادی که مطلع هستند تنها ۵۰ درصد دارو مصرف می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت در مناطق زیر پوشش دانشگاه ساکن هستند که از این تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی تمامی افراد بالای  ۳۰ سال زیر پوشش بسیج ملی کنترل فشار خون قرار می گیرند.

وی  با بیان اینکه افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ بیشتر باشد، مبتلا به پرفشاری خون تشخیص داده می شوند تصریح کرد: در صورت شناسایی افراد به بیماری فشار خون، به سطوح تخصصی برای درمان و پیشگیری از عوارض ارجاع داده می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش رسانه های گروهی و ائمه جماعات در موفقیت اجرای این طرح اظهار کرد: با همکاری رسانه های گروهی و دیگر گروه ها ضمن آگاهی بخشی، آموزش و تشویق مردم نسبت به فشار خون بالا،گام موثری در ارتقاء سلامت جامعه برداشته می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در سال های اخیر گام های موثری در راستای ارتقاء سلامت جامعه و افزایش شاخص های سلامتی در کشور برداشته شده است اظهار کرد: بخش مهمی از این موفقیت  نتیجه تلاش خستگی ناپذیر جامعه پزشکی و پرستاری است که علی رغم مطالبات معوقه بیش از ۱۴ ماه ،خدمت به مردم در حوزه سلامت را وظیفه خود می دانند و تمام تلاش خود را برای ارتقاء سلامت جامعه به کار می گیرند.

دکتر دارابی با اشاره به حدیث گهربار از پیامبر اکرم مبنی بر اینکه" سلامتی و امنیت دو نعمت مجهول در جامعه است " خاطر نشان کرد: باید همانند امنیتی که در حال حاضر در کشور حکم فرماست، سلامتی نیز در جامعه ارتقاء یابد و این امر نیازمند مشارکت همگان به ویژه خود مردم است.

وی به نقش موثر روحانیون در ارتقاء سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: روحانیون و ائمه جماعات می توانند در مساجد، محافل دینی و مذهبی و نماز جمعه مردم را به موضوع خود مراقبتی و خود کنترلی تشویق و راهنمایی کنند تا مردم ما هرگز گرفتار بیماری نشوند.

{jcomments on}