عمومی | دانشگاه تفرش

دانشگاهیان پای میثاقی که با بنیانگذار انقلاب بسته‌اند، ایستاده‌اند

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در آستانه سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی ایران، جمعی از مسئولان وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از دانشگاهیان و جهادگران جهاد دانشگاهی، پیش از ظهر امروز، شنبه، ۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۸ با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری تجدید میثاق کردند.
دکتر غلامی با تاکید بر لزوم حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: امروزه در شرایطی هستیم که انواع تهاجمات و دسیسه‌ها در جهت کم رنگ کردن اثرات انقلاب صورت می‌گیرد. دانشگاهیان وظیفه دارند در جهت حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی، به آرمان‌های امام (ره) وفادار بوده و در این مسیر به طور مستمر و عمیق اندیشه بورزند و عمل کنند.
وی در ادامه افزود: ما امروزه با پدیده تغییر نسل‌ها مواجه هستیم. با توجه به این مهم، وظیفه ما این است که بتوانیم این امانت را از طریق استادان، دانشمندان و فرهیختگان به نسل‌های بعدی به درستی انتقال دهیم و این به عنوان یک وظیفه بزرگ برای کسانی که دل‌های آنها برای انقلاب میتپد قرار داده شده است.
وزیر علوم با اشاره به گسترش روزافزون مراکز علمی گفت: دستاوردهای قابل عرضه زیادی در سطح جهان داشته و داریم. مقاومت مردم ایران تا امروز توانسته اثرگذار باشد و دلیل آن نیز تکیه و اعتمادی است که به حوزه علم و دانش شده است. ما دانشگاهیان تک تک وظایف خود را با قدرت و با نگاه به آینده و گسترش مرزهای علم پیش برده‌ایم و تلاش داریم در این مسیر در جهت حل مسائل و مشکلات پیش روی مردم و جامعه حرکت کنیم.

مسئولان امانتدار دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند
حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این مراسم با اشاره به توصیفات شهید مطهری از شخصیت امام خمینی (ره) گفت: شهید مطهری در توصیف شخصیت امام خمینی (ره) تاکید می‌کند من چهار بخش از ایمان را در ایشان دیدم. از جمله ایمان به خدا و ایمان به راهی که انتخاب کرده بود؛ ایشان همچنین به مقاومت و حرکت در مسیر نورانی دین و تسلیم نشدن ایمان داشت. در واقع هدف امام در انقلاب یک هدف کوتاه مدت نبود و ایشان آینده بلندمدتی را برای انقلاب اسلامی ترسیم کرده است.
دکتر رستمی با اشاره به نقش مهم و سنگین مسئولین در حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام خمینی (ره) دانشگاهیان را محور تحولات جامعه می‌دانند. بر همین اساس باید از دستاوردهای انقلاب اسلامی در جهت دستیابی به اهداف ترسیم شده انقلاب امانتداری کنیم. در بدترین و سخت‌ترین شرایط که اوایل انقلاب با تحریم جدید نفتی، کاهش بودجه، خیانت مرتجعان منطقه و حضور رسمی نظام سلطه در جنگ نیز امام خمینی (ره) لحظه‌ای از آرمان‌های خود دست نکشیدند و حتی در پیام‌هایی که قبل از صدور قطعنامه و بعد از آن تاکید کردند عنوان می‌کنند که ما دنبال این هستیم که از ناقوس کلیساها فریاد مرگ بر آمریکا شنیده شود.
وی در ادامه افزود: امام خمینی (ره) همواره بر امانتداری مسئولان نسبت به نظام و مردم تاکید داشتند و انقلاب اسلامی را امانتی بزرگ در اختیار مسئولان می‌دانستند که مسئولان باید به این امانت بزرگ واقف باشند. مردم نیز از دیدگاه امام خمینی (ره) ولی نعمت مسئولان هستند. به همین جهت امانتداری سنگین‌ترین وظیفه مسئولان امروز است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ و پایه‌گذاری آن به عنوان یکی از محورهای اصلی پیام امام خمینی (ره) گفت: امام همواره بر تقویت فرهنگ مبتنی بر هویت دینی در جامعه تاکید دارد و این دین‌مداری با توجه به مرگ معنویت در جهان امروز از اهمیت بالایی برخوردار است. به گونه‌ای که امام معنویت در ایران را زنده و همه مسلمانان را به بازگشت به دین دعوت می‌کند. امام همواره جوانان را به حرکت در مسیر علم و دانش دعوت می‌کند و این محور اصلی مسئولیت دانشگاهیان می‌باشد.

میثاق‌نامه دانشگاهیان
در ادامه مراسم، طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به قرائت میثاق‌نامه دانشگاهیان پرداخت. در متن این میثاق‌نامه آمده است:
«سلام بر تو ای روح خدا، ای عبد صالح، ای پیرو راستین حضرت رسول (ص) و آل رسول (ص)
سلام بر تو ای ابراهیم زمان، ای یگانه دوران، سلام بر تو ای امام
اکنون که در این ماه مبارک رمضان در محضرتان ایستاده‌ایم، چهل سال است که از پیروزی و غلبه استقلال و آزادی بر وابستگی و خفقان می‌گذرد. پیروزی و موفقیتی که در سایه عنایت حضرت حق و رهبری و هدایت شما و همراهی مردم سرافراز ایران اسلامی به دست آمده و تا امروز ادامه یافته است.
ای بزرگ معمار عزت و افتخار ملت ایران، هرچند که سی سال از سفر ملکوتی‌تان می‌گذرد، اما همانطور که خلف صالح‌تان و رهبر فرزانه‌مان فرموده‌اند، راه نورانی‌تان را مو به مو دنبال کرده‌ایم و از این پس هم دنبال خواهیم کرد و در راه سربلندی جمهوری اسلامی، این میراث گرانقدرتان بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.
اما امروز ما دانشگاهیان همچون سال‌های گذشته در این مکان مقدس با قصد قربت آمده‌ایم تا سند استواری خود را بر میثاق ابدی خویش با شما عرضه نمائیم. باشد که این حضور در این محفل الهی پذیرفته شود.
امروز مجدداً پیمان می‌بندیم که خط امام را آنگونه که بوده و هست و بدون تحریف و تغییر ادامه دهیم و یادآوری می‌شویم که:
۱. باور داریم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) فرزند راستین و جانشین برحق و شایسته شماست که اطاعت از او همان اطاعت از خدا و رسول خداست و این اطاعت سرانجامی چون خیر و سعادت برای ما و ایران عزیزمان نخواهد داشت. از همین رو رهنمودهای آن فرزانه حکیم را در همه حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سرلوحه کار خویش قرار داده و با بازخوانی تجربه‌های ارزشمند چهل سال گام اول انقلاب اسلامی و تدوین و تدریس راه‌های چگونگی طی کردن راه اعتلای کشور در محیط علمی دانشگاه‌ها مسیر استقلال ملت عزیزمان را سرعت و قدرت خواهیم بخشید.
۲. باور داریم یگانه راه پیشرفت و عزت ایران اسلامی همچون که به محک تجربه آموخته‌ایم، راه اتکا به خداوند متعال و اتکا به توانمندی خود و ظرفیت‌های بی‌شمار ایران بزرگ است که در کلمه مقدس «مقاومت» تبلور می‌یابد و راه‌های دیگر همواره سرابی بیش نبوده و نیست و تجربه اخیر برجام به خوبی نشان می‌دهد که استکبار جهانی اعم از آمریکا و اروپا غیرقابل اعتماد و عهدشکن و زیاده‌خواه بوده و هستند که هیچ‌گاه نخواسته‌اند حقوق ملت بزرگ ایران اسلامی را به رسمیت بشناسند. برجام یک توافق بین‌المللی است که توسط دولت آمریکا نقض شده و توسط دولت‌های اروپایی در حد یک توافق روی کاغذ باقی مانده است. از این رو با قدرت در کنار دولت ایران اسلامی می‌ایستیم و با تمام توان تلاش می‌کنیم تا سلاح تحریم دشمن را با افزایش شتاب علمی کشور و رونق اقتصاد دانش بنیان، کم‌اثر و به حول و قوه الهی بی‌اثر کنیم.
۳. باور داریم همانطور که در بیانیه گام دوم توسط رهبر حکیم نظام اسلامی خلف صالح شما تصریح شده است، «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است». از این رو همت می‌گماریم تا در راستای تحقق نخستین مطالبه ولی فقیه در گام دوم انقلاب اسلامی، در عرصه علمی با احساس مسئولیت بیشتری نسبت به گذشته، جهاد علمی را سرلوحه امور خود قرار دهیم و با رویکردی جهادی در زمینه علم و پژوهش، راه دانشمندان شهیدی همچون چمران، علی‌محمدی و شهریاری را با غرور و افتخار ادامه دهیم.
۴. باور داریم که در جهان امروز جنگ واقعی، جنگ اراده‌هاست و هر کس بتواند در دستگاه محاسباتی طرف مقابل اختلال ایجاد کند و اراده طرف مقابل را سست کند، پیروز میدان است. از این رو ما استادان دانشگاه و کارگزاران عرصه علم کشور که فرزندان معنوی پیر جماران و شاگردان درس «ما می‌توانیم» خمینی کبیر هستیم، پیمان می‌بندیم تا با تبیین دستاوردهای گران‌سنگ چهل ساله انقلاب اسلامی، در تحقق «ما می‌توانیم» روح امید و امیدواری و اعتمادبه‌نفس ملی را به عنوان شاه‌کلید جنگ اراده‌ها در دانشجویان و جوانان نسل سوم ایجاد و تعمیق ببخشیم.
۵. در آخر باور داریم که دانشگاه‌های ما ظرفیت آن را دارد که با تربیت انسان‌های الهی، آرزوهای خمینی کبیر و آرمان‌های خامنه‌ای عزیز را در پرورش جوانان انقلابی همچون حسن باقری‌ها و احمدی روشن‌ها و حججی‌ها برعهده گیرند. از این رو در جوار معمار عزت و استقلال ایران اسلامی در عصر حاضر با خدای خود پیمان می‌بندیم که تمام هم و همت خویش را صرف پرورش جوانان انقلابی به عنوان محور تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی کنیم.
باشد تا به خواست الهی ملت شایسته‌مان طعم شیرین تحقق دولت اسلامی و جامعه اسلامی را بچشد و به حول و قوه الهی به الگویی ستودنی برای همه ملت‌های عالم بدل شود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لازم به ذکر است در این مراسم همراه با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، دکتر حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر زمانی رئیس دانشگاه پیام نور، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و جمعی از مدیران، معاونان و دانشگاهیان دانشگاه‌های وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند. در پایان نیز، حاضران ضمن نثار گل با آرمان‌های معمار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) تجدید میثاق کردند.
ه. ع ۷۳/ ل. م ۵۴/‏ ع. ع ۵۷