عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آشنانی: اقیانوس وجودی انسان وسیع است و زمانی آرامش می‌گیرد که به خدا برسد

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، این کارگاه از ساعت ۱۲ روز چهارشنبه، ۸ خرداد ۹۸ با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدی آشنانی، رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران، ضمن خوشامدگویی به حضار، اظهار داشت: خداوند در نظام هستی یکسری ظرفیت‌هایی قرار داده است که انسان بتواند در آن ظرفیت‌ها خودش را پرورش دهد.
وی در ادامه افزود: خداوند قوانینی دارد و یکی از قوانین این است که انسان با اختیار خودش زندگی کند و این شامل قضای الهی است و در این مرحله است که تقدیر انسان با قضا و تدبیر الهی تلفیق پیدا می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه اصل اساسی دین روح بشر است، افزود: خداوند می‌فرماید برای اینکه بشر بتواند ظرفیت خودش را اندازه بگیرد ما در شب قدر قرآن را بر او نازل کردیم تا با آن بتواند ظرفیت خودش را اندازه بگیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: قرآن انسان را بزرگ‌تر از عالم ماده تعریف می‌کند و می‌گوید در این دنیا و عالم ماده چیزی جز خیر و خوبی برای شما نیست اما دنیا برای شما انسان‌ها کم است و شما به‌مراتب بزرگ‌تر هستید چراکه اقیانوس وجودی انسان وسیع است و زمانی آرامش می‌گیرد که به خدا برسد.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ادامه اظهار داشت: انسان در اندازه‌گیری ظرفیت خود گاهی دچار توهمات می‌شود و فکر می‌کند آن‌قدر کوچک است که با استفاده از لذت‌های و موفقیت‌های کوچک دنیوی کامل می‌شود. انسان بدون معنویت نمی‌تواند زندگی کند و ظرف بزرگی به نام روح دارد که به دنبال معنا می‌گردد و تا به آن نرسد آرام نمی‌گیرد و این همان چیزی است که قرآن بدان اشاره دارد.
وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: برای خدایی شدن هر انسانی باید به خودش بیاید و خویش را بشناسد آن‌گونه که امام صادق (ع) می‌فرماید: اگر بندگی خدا را بکنید یک جوهره‌ای در شما ایجاد می‌شود که می‌توانید خلیفه خدا شوید و حاکمیت کنید و هیچ جسمی در برابر ساختار روانی‌ای که یک انسان برای خودش ایجاد می‌کند ضعیف نیست.

خبر: ابوالفضل علیزاده
عکس: رضا شریفی زاده