عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

طراحی و تولید کپسول گیاهی محافظ کبد در یکی از شرکت های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

محققان عضو شرکت دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد" کیمیا فرآور بوعلی" موفق به طراحی و تولید کپسول گیاهی لیورفول با خاصیت محافظت از کبد شدند.

به گزارش وب دا، فرمولاسیون کپسول گیاهی لیورفول ۱۲۰ جهت محافظت کبد و تنظیم مطلوب آنزیم‌های کبدی، تسکین التهاب‌های کبدی و تقویت عملکرد کبد با خاصیت آنتی اکسیدانی و موثر در کنترل بیماری کبد چرب توسط شرکت دانش بنیان "کیمیا فرآور بوعلی" مستقر در مرکز رشد فرآورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان "کیمیا فرآور بوعلی" در گفتگو با وب دا اظهار کرد: این فرآورده موفق به اخذ پروانه ساخت از سوی سازمان غذا و دارو گردید و مرحله اول تولید صنعتی این داروی گیاهی شامل ۱۰۰ هزار کپسول، تولید شده که در سراسر کشور توزیع می شود.

دکتر فاطمه حسن زاده اول خاطر نشان کرد: این دارو ترکیبی از عصاره‌های گیاهی خارمریم، قاصدک، شیساندرا، اسفرزه و سایر ترکیبات موثر می‌باشد که برای اولین بار در کشور تولید شده است.

این پژوهشگر عضو شرکت دانش بنیان با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده لیورفول در درمان هپاتیت حاد و مزمن موثر است تصریح کرد:  در هپاتیت حاد ویروسی، تجویز این دارو سبب کوتاه شدن طول دوره درمان و کاهش بیلی‌روبین سرم، AST و ALT می‌شود.

دکترحسن زاده خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعه حیوانی انجام شده سیلیمارین یکی از مواد موثره این فرآورده، اثرات ضد کلسترولمی مشابه با پروبوکول را نشان داد؛ علاوه بر آن باعث افزایش  HDLکلسترول و کاهش کلسترول توتال و صفراوی شد.

وی گفت: تاثیر عصاره قاصدک مورد استفاده در فرمولاسیون این دارو در بیماران مبتلا به هپاتیت B مزمن نشان داد که در بیماران تحت درمان، آنزیم‌های کبدی به طور قابل توجهی به سطح طبیعی برگشتند. عصاره شیساندرا یکی دیگر از ترکیبات موثر این دارو سبب جلوگیری از افزایش سطح سرمی ALT و AST در آسیب حاد کبدی، کاهش میزان تشکیل مالون‌دی‌آلدهید (MDA) در کبد و افزایش فعالیت آنزیم‌های سوپراکسید دیسموتاز (SOD) و گلوتاتیون پراکسیداز (GSH-Px) در کبد می شود.

{jcomments on}