عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: فشارخون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی است

مهندس حسن فخرایی اظهار داشت: در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشارخون بالا جان خود را ازدست‌داده‌اند و بر اساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶، حدود یک‌سوم جمعیت بالای ۳۰ سال ایران مبتلا به فشارخون بالا هستند.
وی هدف از اجرای این طرح را افزایش نسبت شناسایی، شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلابه پرفشاری خون در کشور، افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشارخون بالا، دانست.
فخرایی در رابطه با گروه هدف این طرح گفت: تمامی افراد ۳۰ سال و بالاتر ایرانی و غیرایرانی ساکن در کشور (تمامی متولدین ۱۷/۳/۱۳۶۸ و  قبل از آن)، بیماران کلیوی در همه گروه‌های سنی (افراد مبتلا به نارسایی کلیه تشخیص داده شده) و زنان باردار در همه گروه‌های سنی که در سامانه سیب ثبت شده‌اند، مشمول این طرح می‌باشند.
وی تصریح کرد: زمان اجرای این طرح از تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه لغایت ۱۵ تیرماه، در دو مرحله آموزش و اطلاع‌رسانی و مرحله غربالگری است که فراخوان و اطلاع‌رسانی همگانی از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در سطح کشور و استان‌ها و همچنین از طریق پایگاه‌های اینترنتی، فضای مجازی و تولید پلاکارد، پوستر، بنر و ... است.
فخرایی به پذیرش افراد را به دو روش حضوری و غیرحضوری اشاره کرد و گفت: در روش حضوری پذیرش افراد گروه هدف در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت مجری طرح و ایستگاه‌های غربالگری در ادارات، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است که این اطلاعات در سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) ثبت می‌شود؛ همچنین پذیرش افراد از طریق وب‌سایت معرفی شده در این زمینه به آدرس  salamat.gov.ir در صورت اطلاع داشتن از وضعیت فشارخون نیز قابل انجام است.
وی خودارزیابی (غیرحضوری) از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیک (رایانه، تبلت، تلفن هوشمند) در وب‌سایت معرفی شده، پرسشگری(مشخصات فردی و تاریخچه بیماری) و معاینه بالینی(اندازه‌گیری فشارخون ) توسط کارکنان بهداشتی درمانی و داوطلبین همکار را از دیگر روش‌های قابل اجرا دانست.

در راستای راه‌اندازی بسیج ملی فشارخون بالا، کارشناسان مرتبط با برنامه سلامت شهرستان در فرمانداری بوشهر از این برنامه استقبال شده و عباس جمشیدی فرماندار بوشهر از تمامی ارگان‌ها در جهت همکاری با این برنامه تاکید کرد.

انتهای پیام/ ا.س-۳۰۰۰