عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

شرح وظایف اداره کل دفتر حقوقی، قراردادها و پاسخگوئی به شکایات

دفتر حقوقی یکی از واحد های اداری زیر ریاست دانشگاه فنی و حرفه ای که وظیفه دفاع از حقوق  دانشگاه در قبال اشخاص حقیقی و حقوقی در تمامی مراجع ذیصلاح قانونی را بر عهده داشته است.
اداره دعاوی
در این بخش کلیه پرونده های مربوط به مراجع قضایی پیگیری می شود. پرونده های دیگری که حسب مورد تشکیل شده و یک طرف آن دانشگاه است مثل دعاوی ملکی، کیفری و دعاوی مطروحه در دیوان عدالت اداری در این بخش تحت پیگیری می باشد. با توجه به اهمیت دفاع از دعاوی مطروحه علیه دانشگاه  و پیگیری دعاوی اقامه شده علیه اشخاص  اداره می شوند. اهم پرونده های مطروحه در این اداره به شرح ذیل است:
۱- دعاوی علیه دانشگاه وپاسخگویی و دفاع در مقابل دعاوی مطروحه علیه دانشگاه و مراکز تابعه از سوی آنان.
۲- دفاع از مقام  عالی دانشگاه وروسای مراکزو سایر مسئولین ذیربط در محاکم دادگستری، دیوان عدالت و... به مناسبت شغل و وظیفه قانونی آنان.
۳- دفاع از دعاوی مطروحه توسط دانشجویان یا اشخاصی که به نحوی رابطه استخدامی با  این  دانشگاه داشته و تقاضاهای غیرقانونی دارند.
۴- راهنمایی، مشاوره و دفاع از کارکنان  به مناسبت شغل و وظیفه آنان.
لازم به توضیح می باشد که برخی از این پرونده ها از جنبه مالی بسیار حائز اهمیت بوده و در صورت سهل انگاری ممکن است خسارات فراوان مالی به دولت وارد آید و برخی از پرونده ها نیز به لحاظ اجتماعی و سیاسی دارای اهمیت است که گاه جنبه بین المللی نیز پیدا می کند.
املاک(ماده 23)
الف- مستندسازی غیر منقول دانشگاه و مراکز تابعه
تهیه شناسنامه جامعی از املاک تحت تملک کلیه دانشکده ها و آموزشکده های سراسر موظف شده اند لیست املاک تحت تملک و تصرف خود را با ذکر مشخصات کامل (اعم از اینکه ملک دارای سند باشد یا نه، املاک اجاره ای، تحت تصرف دارای معارض یا.....مدعی و....) به دفترحقوقی ارسال نمایند، تا در جهت تهیه شناسنامه جامع و مستندسازی اقدام گردد که این اقدام در نوع خود بی نظیر و بی سابقه است به ویژه اینکه عملاً هیچ مرجعی در وزارتخانه به عنوان مسئول تهیه و نگهداری اسناد املاک، فعالیت نداشته است.
ب – بررسی و اظهارنظر در خصوص پیش نویس قراردادها و تفاهم نامه ها
علیرغم اینکه انعقاد قرارداد یک امر کاملاً حقوقی است، از این رو دفترحقوقی ضمن اعلام آمادگی جهت اظهارنظر در خصوص قراردادهاو تفاهم نامه ها، در خصوص قراردادهای منعقده توسط معاونتها و ادارات  ستاد و دانشکده ها و آموزشکد های  سراسر کشور در دفترحقوقی تحت نظر مستقیم مدیرکل اظهار نظر می نماید.