عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: عوارض بالا رفتن فشارخون را جدی بگیریم

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان گناوه؛ مهندس محمد بازیاری گفت: فشارخون بالا یکی از عوامل خطر مهم در بیماری‌های عروقی کرونر قلب است که موجب سکته قلبی و نارسایی قلبی می‌شود.
وی تصریح کرد: این بیماری می‌تواند سایر اعضای حیاتی بدن مانند مغز(ایجاد سکته مغزی)، کلیه (ایجاد نارسایی مزمن کلیه) و چشم (اختلال دید به علت خونریزی شبکه) را درگیر کند و باید آن را جدی گرفت.

بیماری فشارخون علامت بالینی مشخصی ندارد


رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: فشارخون بالا یا پرفشاری خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که بیمار علامت بالینی مشخصی ندارد و تنها راه تشخیص تغییرات فشارخون، اندازه‌گیری آن با استفاده از دستگاه فشارسنج است.
بازیاری گفت: فشارخون در طول روز تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند وضعیت قرارگیری بدن، فعالیت مغز، فعالیت دستگاه گوارش، فعالیت عضلات بدن، محرک‌های عصبی، درد، مثانه پر و نیز عوامل محیطی مانند دمای هوا، میزان سروصدا، میزان مصرف دخانیات، الکل، قهوه و داروها  قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه برای اطلاع از فشارخون صحیح خود لازم است افراد دوره‌دیده با رعایت شرایط،  فشارخون شما را کنترل و ثبت نمایند افزود: ۳۰ دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشارخون از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار، الکل و مصرف دخانیات خودداری کنید، همچنین فعالیت بدنی شدید نداشته باشید زیرا این موارد روی مقاومت شریان‌های کوچک اثر گذاشته و باعث افزایش غیرواقعی فشارخون می‌شود.

قبل از اندازه‌گیری فشارخون مثانه باید خالی باشد


بازیاری گفت: قبل از اندازه‌گیری فشارخون مثانه باید خالی باشد و فرد نباید ناشتا باشد، همچنین به مدت ۵ دقیقه قبل از اندازه‌گیری فشارخون استراحت کرده و صحبت نکنید.
رییس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: از کلیه افراد بالای سی سال، زنان باردار و بیماران کلیوی دعوت می‌شود تا در طرح بسیج ملی فشارخون که از ۱۷ خرداد لغایت ۱۵ تیر در شهرستان اجرا می‌شود شرکت کنند.
انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰