عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

فرماندار شهرستان گناوه: فرهنگ اهداء عضو در جامعه باید نهادینه شود

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه، علی پاک نژاد در جمع مسئولین شهرستان گناوه به مناسبت هفته اهداء عضو گفت: با توجه به فتوای مراجع، اهداء عضو بخشیدن زندگی به انسانی دیگر است در دین مبین اسلام پسندیده و توصیه‌شده است، اختصاص دادن بخشی از خطبه‌های نماز جمعه به این امر پسندیده می‌تواند نقش بسزایی در معرفی اهداء عضو به مردم داشته باشد.

اهداءکنندگان عضو در قطعه شهدا دفن می‌شوند


پاک نژاد ضمن تشکر از خانواده علی محمدی، جوان گناوه‌ای اهداءکننده عضو که جان سه انسان را نجات داد افزود: رایزنی جهت دفن اهداءکنندگان عضو در قطعه ایثارگران صورت گرفته است، سرکشی مسئولین شهرستان به این خانواده‌ها باعث دلگرمی آن‌ها خواهد شد.

تشکیل انجمن اهداء عضو در گناوه


وی تصریح کرد: در گناوه انجمن اهداء عضو با کارگروه مشخص تشکیل شود تا با فعالیت در زمینه فرهنگ‌سازی اهداء عضو در شهرستان بتواند زمینه آشنایی خانواده‌ها را با چگونگی اهداء عضو ایجاد کند.
فرماندار گناوه اظهار داشت: مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند نقش موثری در نهادینه کردن فرهنگ اهداء عضو در جامعه داشته باشند و پیشنهاد می‌شود بخشی از کتب درسی به این موضوع اختصاص داده شود.

سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند نقش موثری در فرهنگ‌سازی اهداء عضو داشته باشند


وی افزود: نقش سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد را نمی‌توان در نهادینه شدن فرهنگ اهداء عضو در جامعه نادیده گرفت، این سازمان‌ها با برگزاری همایش و اجتماعات مردمی می‌توانند فرهنگ اهداء عضو را در جامعه گسترش دهند.

۲۶ هزار نفر در کشور نیاز به اهداء عضو دارند


رییس مرکز فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: تعداد ۲۶ هزار نفر در کشور نیازمند اهداء عضو هستند که روزانه هفت تا ده نفر آن‌ها به دلیل عدم دریافت عضو فوت می‌کنند، در استان بوشهر ۵ هزار نفر پیوند اعضاء داشته‌اند که تعداد ۴۵۰ نفر آن‌ها از افراد مرگ مغزی پیوند عضو گرفتند.

همه ارگان‌ها و سازمان‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی اهداء عضو فعالیت کنند


علیرضا باقری ضمن تشکر از فرماندار گناوه برای تشکیل چنین نشستی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی اهداء عضو همکاری همه ارگان‌ها را می‌طلبد و انحصار به دانشگاه علوم پزشکی ندارد و از همه ارگان‌ها و سازمان‌ها درخواست می‌شود در زمینه فرهنگ‌سازی اهداء عضو در جامعه فعالیت کنند.
کلیه هزینه‌های جراحی اهداء عضو برای اهداءکننده و گیرنده رایگان است
وی افزود: در ایران کلیه هزینه‌های جراحی اهداء عضو برای اهداءکننده و گیرنده رایگان است و این عمل فقط در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌گیرد.
این نشست با حضور فرماندار و روسای ادارات شهرستان گناوه، دکتر جعفر زارعی زاده سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، علیرضا باقری رییس مرکز فراهم آوری اعضاء پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در فرمانداری شهرستان گناوه برگزار شد.
انتهای پیام/ ک.آ- ۳۰۸۰