عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مسئول بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: استفاده از دیالیز صفاقی نیازمند آموزش و گسترش آگاهی است/ گزارش تصویری

دکتر سید شریف حسینی در حاشیه کارگاه آموزش دیالیز صفاقی گفت: بیمارانی که به هر دلیلی دچار اختلال در عملکرد کلیه یا از دست دادن کلیه می‌شوند طبق نظر فوق تخصص کلیه درمان خود را با دیالیز خونی (همودیالیز) یا دیالیز صفاقی دنبال خواهند کرد.
دکتر حسینی با اشاره به دشواری‌های همودیالیز برای بیماران افزود: دیالیز خونی به‌طور متوسط برای هر بیمار ۳ بار در هر هفته و در بخش دیالیز انجام می‌گردد که هزینه هر بار دیالیز حدود سه میلیون ریال برآورد می‌شود که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه را به سیستم سلامت استان تحمیل می‌کند.

از مجموع ۵۱۵ نفر بیمار دیالیزی در استان بوشهر تنها ۳۵ نفر دیالیز صفاقی می‌شوند


وی بابیان اینکه محلول دیالیز صفاقی به شکل رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد عنوان داشت: از مجموع ۵۱۵ بیمار دیالیزی در استان بوشهر در حال حاضر تنها ۳۵ نفر در استان دیالیز صفاقی می‌شوند و با آموزشی که مسئول دیالیز صفاقی به بیمار می‌دهند این امکان فراهم می‌شود که بیمار در منزل دیالیز خود را انجام دهد.
دکتر حسینی بابیان اینکه دیالیز صفاقی هنوز برای بیماران ما شناخته‌شده نیست خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به محدودیت‌های خاص و هزینه‌های دیالیز خونی دیالیز غالب در کشورهای پیشرفته دیالیز صفاقی است، هرچند انجام آن با توجه به شرایط بیمار تجویز می‌شود.
مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: برای انجام دیالیز صفاقی نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نیست و محلول دیالیز بر اساس آدرسی که بیماران اعلام می‌کنند به درب منازل آن‌ها ارسال می‌شود.
دکتر سید شریف حسینی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در راستای گسترش دیالیز صفاقی در گام اول اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی برای پرستاران بخش‌های دیالیز سراسر استان کرد، در گام دوم بازدید و ویزیت دوره‌ای فوق تخصصی بیماران دیالیزی در سراسر استان که توسط تیم پزشکی شامل فوق تخصص کلیه، فوق تخصص خون و کارشناس دیالیز و کارشناس بیماران خاص صورت گرفت.

دو مرکز دیالیز صفاقی در شهرهای بوشهر و برازجان برای آموزش بیماران فعال است


دکتر حسینی با اشاره به اینکه بیماران برای انجام دیالیز صفاقی نیاز به مراجعه به مراکز ندارند بیان داشت: در حال حاضر دو مرکز به‌منظور آموزش نحوه انجام دیالیز صفاقی در استان بوشهر راه‌اندازی شده است که این مراکز در شهرهای بوشهر و برازجان فعال است و بیماران دیالیزی پس از مشورت با پزشک متخصص و احراز شرایط انجام دیالیز صفاقی به کارشناسان حاضر در این دو مرکز معرفی می‌شوند.
در دیالیز صفاقی یک مایع تصفیه‌کننده از طریق یک لوله (Catheter) به بخشی از شکم بیمار جریان یافته و مواد زائد را از خون وی می‌گیرد، پس از مدت‌زمان مشخصی، مایع با مواد زائد فیلتر شده از شکم بیمار خارج‌شده و دور ریخته می‌شود.
کارگاه آموزش دیالیز صفاقی به همت واحد بیماری‌های خاص معاونت درمان برای پرستاران و کارکنان بخش‌های دیالیز سراسر استان با حضور دکتر محمود پور و دکتر زنده‌بودی دو فوق تخصص و نفرولوژیست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دکتر آژ جراح عمومی، محمودی سرپرستار مرکز دیالیز فاطمه زهرا (س) و یکه پور مسئول آموزش شرکت کار و اندیشه در سالن شهید مفتح دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام/م.پ-۱۰۲۵