عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع، تحولی اساسی، بزرگ و چندمرحله‌ای در سیستم بهداشت و درمان است

گالری عکس
در این نشست که با حضور اعضای ستاد اجرایی پرونده الکترونیک سلامت، شنبه ۴ خرداد ۹۸ در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر رضایی معاون درمان دانشگاه بابیان اجرایی شدن سه‌گام از پنج گام موردنیاز تحقق پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه گفت:  از پنج گام پیش‌بینی‌شده در تحقق پرونده الکترونیک سلامت، در سه‌گام اول به مرحله نسخه آزمایشی رسیدیم که این نتیجه همکاری نزدیک‌ بین حوزه‌های مختلف دانشگاه و سایر سازمان‌های مرتبط است.
تحقق سه گام از پنج گام پرونده الکترونیک سلامت
وی نخستین گام را تبادل الکترونیک اسناد دانشگاه عنوان کرد و گفت: در این زمینه زیرساخت‌های لازم دانشگاه فراهم‌شده است. در این گام پیش‌بینی کرده بودیم حداقل چهار بیمارستان به‌صورت آزمایشی تبادل اسناد را با سازمان بیمه سلامت اجرا کنند که به دلیل محدودیت‌های بیمه سلامت، نسخه آزمایشی تبادل الکترونیک اسناد فقط در بیمارستان امیراعلم آغازشده است.
دکتر رضایی، نظام ارجاع الکترونیک را گام دوم این پروژه دانست و گفت: اجرای این گام مستلزم فراهم شدن زیرساخت‌های موردنیاز بخش بهداشت و درمان و همچنین تعیین سه سطح نظام ارجاع بود که خوشبختانه این آمادگی نیز در دانشگاه ایجادشده است.
معاون درمان دانشگاه گام سوم را ایجاد نظام نوبت‌دهی متمرکز دانشگاهی بیان کرد و گفت: نظام نوبت‌دهی متمرکز در ۱۴ بیمارستان دانشگاه و حدود ۳۰ مرکز سطح یک خدمت ایجادشده است.
دکتر رضایی دو گام باقی‌مانده در تحقق کامل پرونده الکترونیک سلامت را استحقاق سنجی و نسخه الکترونیک دانست و گفت: این دو گام نیز در مراحل آماده‌سازی قرار دارند.

تشریح روند اجرایی پرونده الکترونیک سلامت

سپس دکتر مرعشی مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه به تشریح اقدامات انجام‌شده در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت پرداخت و گفت: براساس ابلاغ وزارت بهداشت، اعضای ستاد اجرایی پرونده الکترونیک سلامت در دانشگاه شامل معاونان مرتبط با این حوزه و نمایندگان سازمان‌های بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نظام پزشکی با حکم رییس دانشگاه مشخص شدند و فرایند اجرایی کار را پیگیری می‌کنند.
وی به بیان تعریف جامعی از پرونده الکترونیک سلامت پرداخت و گفت: در پرونده الکترونیک سلامت، مجموعه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و...) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات اتوپسی و...) به طور مداوم به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص، تمامی یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز قرار می‌گیرد.
دکتر مرعشی به بیان اقدامات انجام‌شده در  زمینه پرونده الکترونیک سلامت پرداخت  و گفت: برای رسیدن به این هدف گام‌های بنیادی تعریف‌شده است. در فاز اول پرونده الکترونیک سلامت یا سپاس را در HIS بیمارستانی ایجاد کردیم و تمامی بیمارستان‌ها موظف هستند پرونده‌های بیماران ترخیص شده را به سامانه سپاس ارسال کنند.
وی استحقاق سنجی درمانی را از دیگر اقدامات درحال انجام برشمرد و گفت: قرار بود استعلام از سازمان‌های بیمه‌گر  برای بیماران بستری انجام شود اما در فاز جدیدی که در ابتدای آن هستیم بیماران سرپایی را نیز شامل می شود.
مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه، اقدام اجرایی دیگر را ایجاد نظام ارجاع الکترونیک عنوان کرد و افزود: این پروژه مفصلی است که با همکاری معاونت‌های بهداشت و درمان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران نقشه جامع نظام ارجاع شهر تهران درحال طراحی است.
وی ایجاد سیستم نوبت‌دهی یکپارچه، تبادل الکترونیک اسناد بیمه با سازمان‌های بیمه‌گر و نسخه الکترونیک را از دیگر سامانه‌ها موردنیاز پرونده الکترونیک سلامت برشمرد و به تشریح اقدامات انجام‌شده در هریک از این حوزه‌ها پرداخت.
دکتر مرعشی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان انتظارات دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر و نظام پزشکی پرداخت و سپس دکتر فرزین نماینده بیمه سلامت، دکتر آذری پور نماینده سازمان تامین اجتماعی و دکتر دائمی نماینده سازمان نظام پزشکی برای همکاری با دانشگاه اعلام آمادگی کردند.
در ادامه دکتر میرزایی درخصوص تدوین نقشه جامع نظام ارجاع تهران توضیحاتی را بیان کرد و دکتر معتمد از اعلام آمادگی سطح یک مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت برای پیوستن  به ‌نظام ارجاع خبر داد.
پ روند ه الکترونیک سلامت راهی طولانی  اما طی شدنی
دکتر کریمی رییس دانشگاه نیز به جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده پرداخت  و گفت: در مقایسه با کشورهای منطقه و دیگر کشورهای پیشرفته در زمینه پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع عقب هستیم. باوجوداینکه به‌صورت جزیره‌ای کارهایی در این زمینه صورت گرفته است اما این کافی نیست  و بایستی پرونده الکترونیک به‌صورت جامع ایجاد شود.
دکتر کریمی پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع را تحولی اساسی، در نظام بهداشت و درمان دانست و گفت: پرونده الکترونیک و نظام ارجاع، انقلاب و تحولی اساسی، بزرگ و چندمرحله‌ای در سیستم بهداشت و درمان است که با تعیین محدوده زمانی نمی‌توان آن را به نتیجه رساند مگر اینکه در حد شعار آن را مطرح کنیم؛ درحالی‌که این حوزه شعار نیست بلکه حوزه کار تخصصی کارشناسان است.
رییس دانشگاه بابیان اینکه برای تحقق پرونده الکترونیک سلامت راه طولانی در پیش داریم گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقدیم که با کار سطحی به‌جایی نمی‌رسیم. این پروژه باید به‌صورت اساسی و زیرساختی اجرا شود. پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع باید از خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و بیمارستان‌ها آغاز شود.
وی در خصوص برگزاری این جلسات توصیه کرد: فاصله برگزاری جلسات باید به‌گونه‌ای باشد که اول اقدامی حتی در حد یک آجر روی‌هم گذاشتن انجام شود بعد در مورد آن صحبت کنیم. موانع و مشکلات پیش روی این پروژه را نیز بدون پرده‌پوشی مطرح کنید تا برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود اجرای این پروژه را با همه سختی‌های آن میسر دانست و گفت: برای تحقق این امر، کارشناسان توانمندی داریم که باید آن‌ها را کنار هم جمع کنیم و روابط موثر و دوستانه‌ای را بین سازمان‌های تامین اجتماعی، بیمه سلامت، نظام پزشکی و دانشگاه ایجاد کنیم. من به اجرای این پروژه امیدوارم  و از همه‌کسانی که در این عرصه فعالیت دارند تشکر می‌کنم.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی