عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

فشارخون؛ قاتل خاموش (بخش دوم)

در بخش اول این مطلب، خواندید که «فشارخون بالا چه خطراتی دارد و چه عواملی باعث بالا رفتن فشارخون می شود؟». همچنین جدولی در اختیارتان قرار دادیم تا با کمک آن متوجه شوید فشارخون تان چه وضعیتی دارد و آیا نیاز به مراقبت دارد یا خیر؟ در این بخش، با «چگونگی اندازه گیری فشارخون به طور صحیح» و «اقداماتی که می توانید برای کنترل فشارخون و نگه داشتن آن در محدوده طبیعی انجام دهید» بیشتر آشنا خواهید شد.

نکاتی در مورد اندازه گیری فشارخون

راهنمای اندازه گیری فشارخون

فشارخون بالا، به مراقبت مادام العمر نیاز دارد و شامل «درمان دارویی» و «اصلاح شیوه زندگی» است.

از دست خودمان چه کمکی بر می آید؟
متاسفانه فشارخون از آن بیماری هایی نیست که بتوانید یک بار آن را درمان کنید و بعد با خیال آسوده پیِ کار و زندگی تان بروید. این بیماری برای همیشه نیاز به مراقبت و توجه شما دارد. از طرفی مصرف دارو، تنها بخشی از درمان بیماری فشارخون است. اگر به این بیماری دچار هستید باید سبک و سیاق زندگی تان را هم تغییر دهید.

برای آنکه فشارخونتان را برای همیشه تحت کنترل داشته باشید به این توصیه ها عمل کنید:

باید به یک برنامه غذایی هدفدار و مخصوص بیماران مبتلا به فشارخون رو بیاورید. بهترین رویکرد غذایی برای شما، مصرف میوه، سبزی، حبوبات و مواد غذایی سبوس دار و لبنیات کم چرب است. مصرف پتاسیم را هم باید بیشتر کنید (پتاسیم در برخی میوه ها و سبزی ها مثل موز، آلوخشک، انگور، هویج، بادمجان و ... وجود دارد). درمقابل، مصرف نمک (سدیم) را باید به حداقل برسانید. همین طور مصرف چربی، مخصوصا چربی اشباع شده را کم کنید. (چربی اشباع در گوشت قرمز، شیرپرچرب، خامه و کره به فراوانی یافت می شود)

اگر اضافه وزن دارید حتما باید وزن کم کنید. حتی کاهش وزن به میزان ۲ کیلوگرم هم اثر فوق العاده ای بر فشارخونتان خواهد داشت. ورزش هم یادتان نرود.

بیش از اندازه کار نکنید. فکرهای منفی  و مزاحم را دور بریزید. سعی کنید روابط دوستانه خود را با دیگران گسترش بدهید و صبور و خوش بین باشید. خواب کافی را فراموش نکنید و تا جایی که می توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید و تمرین کنید که همیشه آرام و عمیق نفس بکشید.

این کار باید طبق یک روال ثابت انجام بگیرد. اندازه گیری فشارخون در خانه، این فایده را دارد که فشارخون اندازه گیری شده به اندازه واقعی آن، بسیار نزدیک است و تحت استرس و خستگی افزایش نیافته است.

مصرف الکل بر قلب اثر می گذارد و باعث افزایش فشارخون می شود. سیگار نیز به دیواره شریان ها صدمه شدیدی می زند و روند سفت شدن آنها را تسریع می کند. قطع مصرف این دو، برای کنترل بهتر فشارخون، ضروری است.

در درمان بیماری فشارخون، یک تیم درمانی دونفره وجود دارد که اعضای آن را، شما و پزشک تان تشکیل می دهید. پس تک روی نکنید و هرگز خودسرانه دارو نخورید یا دارویتان را قطع نکنید.

دارو را طبق دستور و راس ساعت مقرر، مصرف کنید. اگر عوارض دارو یا هزینه های تامین آن، آزار دهنده است، خودسرانه دارویتان را قطع نکنید. این کار حتما باید زیر نظر پزشک باشد.

چگونه در بسیج ملی کنترل فشارخون، مشارکت کنیم؟

اگر ۳۰ سال یا بیشتر سن دارید (متولد قبل از ۲۹ اسفند ۶۸) یا مبتلا به بیماری کلیوی هستید می توانید در این بسیج مشارکت کنید. خانم های باردار در هر سنی که باشند نیز ضروری است در این بسیج شرکت کنند. این بسیج در سراسر کشور اجرا می شود بنابراین هر ایرانی و غیرایرانی که ساکن ایران است می تواند در بسیج شرکت نماید. بدیهی است همراهی و مشارکت شما عزیزان است که به برنامه ریزان وزارت بهداشت این امکان را می دهد تا برای سلامت همه آحاد جامعه و نسل حال و آینده، بهترین برنامه ها را تدوین و اجرا کنند. اگر برایتان امکان دارد که در خانه فشارخونتان را به طور صحیح و با توجه به نکاتی که در این مطلب خواندید، اندازه بگیرید، به سامانه ثبت فشارخون  به نشانی زیر مراجعه کرده و عدد فشارخونتان را ثبت کنید. https://salamat.gov.ir
در غیر این صورت، به نزدیک ترین پایگاه سلامت(در مناطق شهری)، خانه بهداشت (در مناطق روستایی) یا مرکز خدمات جامع سلامت، یا یکی از ایستگاه های موقت ثبت فشارخون که بصورت ثابت یا سیار در مدت اجرای این بسیج راه اندازی و فعال شده، مراجعه کرده و فشارخون خود را به طور رایگان، اندازه بگیرید.

تنظیم: سارا نعیمی
منابع: بسته آموزشی فشارخون، دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی- پیش نویس طرح اجرایی بسیج ملی کنترل فشارخون بالا نسخه ۶.۲ / ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
جمع آوری و تهیه: گروه آموزش وارتقای سلامت، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۱۳۹۸