عمومی | مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

نشست صمیمی هم اندیشی و تبادل نظر پیرامون تربیت معلم با حضور هیات رئیسه، شورای مدیران و روسای پیشین دانشگاه فرهنگیان برگزار شد

نشست صمیمی هم اندیشی و تبادل نظر پیرامون تربیت معلم با حضور هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، معاونان وزارت آموزش و پرورش و دکتر جهانبخش محبی نیا و دکتر محمود مهر محمدی روسای پیشین دانشگاه با همراهی مدیران دانشگاه برگزار شد.

در این نشست که با حضور برخی از اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش؛ رضوان حکیم زاده، مهدی نوید ادهم، مهرزاد حمیدی، فرحناز مینایی پور و نورعلی عباسپور برگزار شد، دکتر خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به تلاش های انجام شده برای تاسیس و تبدیل مراکز تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان در دوره روسای گذشته، حضور روسای پیشین را فرصتی برای تبادل نظر و بهر برداری از اندوخته تجارب آنان در راستای پیمودن سیر تکامل و ارتقاء دانشگاه برشمرد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت تعلیم و تربیت و آموزش عمومی، و قاعده هرم در توسعه کشور، گفت: در آموزش عمومی است که شاکله افراد شکل می گیرد و معلمانی که تربیت نزدیک به ۸ نسل را بر عهده دارند باید با توجه به تحولات روز، آموزه ها و دانش جدید را کسب کنند.

دکتر خنیفر با تاکید بر لزوم قرار گرفتن نظام آموزشی به  عنوان دغدغه ملی و اولویت دولت ها، خاطر نشان کرد: هرچند گام هایی برای ارتقاء تربیت معلم از جمله دانشگاهی شدن آن برداشته شد اما نظام تعلیم و تربیت به جایگاه شایسته و بایسته خود نرسیده و نیازمند التفات ملی است.

در بخش دیگری از این نشست صمیمی دکتر مهرمحمدی سرپرست پیشین دانشگاه با اشاره به مراسم یکصد سالگی تربیت معلم، گفت: در یکصد سالگی تربیت معلم می توان علاوه بر تجلیل از کسانی که یکصد سال بار تعلیم و تربیت را از طریق تربیت معلم با عشق، اخلاص و ایمان به دوش کشیدند، نگاهی تحلیلی برای استفاده از تجارب یکصد ساله و  نیازها برای بستر سازی تکامل تربیت معلم داشته باشیم.

وی با طرح این پرسش که دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی امر تربیت معلم و محور حرکت تعلیم و تربیت کشور چه اتفاقات تازه ای را باید در این روند تکاملی رقم بزند؟؛ طراحی و تدارک فرصت لازم برای گفتگو های آزاد مستمر و گسترده در امر تربیت معلم با استفاده از ظرفیت مجامع علمی، نخبگانی و صاحبنظران این عرصه و لزوم بازنگری و بهسازی مداوم تربیت معلم ملی و مطالعه کارکرد و عملکرد نومعلمان در راستای دغدغه تضمین کیفیت را از راهکارها عنوان کرد.

همچنین دکتر محبی نیا نماینده مجلس شورای اسلامی و سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر اهمیت ایجاد نگاه مثبت و فاخر به آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: اگر اهداف نظام سیاسی، تربیتی، اخلاقی و فلسفی در تمام بخش های جامعه و هیات دولت دیده شود در آموزش و پرورش موفق بوده ایم و می توانیم آن را کلید توسعه بدانیم.

وی با بیان اینکه باید مرزهای افتراق و اتفاق تربیت معلم با نظام های تربیتی بین المللی را شناخت، تصریح کرد: اگر نظام تعلیم و تربیت رها شود، همبستگی های سیاسی، اقتصادی و اعتقادی نیز از بین خواهد رفت.

دکتر محبی نیا با اشاره بر اهمیت بهره مندی از یافته های تمامی حوزه های علمی کشور در دانشگاه فرهنگیان بر مسئولیت سنگین این دانشگاه در تربیت معلم و تعلیم و ترببیت تاکید کرد.