عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

حمایت از شرکتهای فناور و دانش بنیان زمینه ساز رونق تولید

با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید،معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تلاش می کند نقش حمایتی خود را برای تحقق این شعار به منصه ظهور برساند و گام‌های اساسی و جدی تری را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور  نقش آفرینی جدی‌تر در اقتصاد کشور فراهم کند،  به همین منظور خبرنگار وب دا با حضور در یکی از شرکت های دانش بنیان مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه مستقر در پژوهشکده بوعلی به معرفی فعالیت ها و محصولات این شرکت اقدام نمود.

مدیر عامل شرکت مهراب فناور شورورز (مهراب تک) در گفت‌وگو با وب دا  گفت: شرکت مهراب فناور شورورز فعالیت خود را از سال ۱۳۹۵ با زمینه ی فعالیت تولید و تعمیر تجهیزات پزشکی  آغار نمود و در بهمن ماه ۱۳۹۶ موفق به اخذ گواهی دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور شد.

این شرکت در حال حاضر برای  حداقل سه نفر دکترای  مهندسی پزشکی با گرایش بیو الکتریک ، دو نفر کارشناسی ارشد و ۴ نفرکارشناس در رشته های مهندسی پزشکی با گرایش های بیو الکتریک و متریال ایجاد اشتغال تمام وقت و نیمه وقت نموده و دارای  چندین مشاور از اساتید خبره در دانشگاههای فردوسی و دیگر دانشگاههای مهندسی استان است.

دکتر علی شورورزی هدف از راه اندازی این شرکت را استفاده از توان متخصصین داخلی در جهت تولید تجهیزات نوین در راستای نیاز بیمارستان های کشور عنوان نمود. این محقق دانش بنیان در خصوص محصول اختراعی شرکت گفت : مهندسین جوان  این شرکت موفق به ساخت دستگاه شمارش گاز استریل و تخمین خون از دست رفته شده اند .

وی خاطر نشان کرد: جا ماندن گاز استریل در بدن بیمار، یکی از عواملی است که پس از جراحی موجب مخاطرات و عفونت های زیادی برای بیماران میشود. دستگاه حاضر با عملکردهایی نظیر شمارش گاز استریل مصرفی در حین عمل ، تخمین خون از دست رفته و چاپ این اطلاعات به کمک جراحان و دستیاران جراحان آماده است تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کند. این دستگاه به نوبه خود در دنیا اولین بوده لذا دارای  گواهینامه ثبت اختراع و نیز  تاییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی کشور  می باشد و مورد حمایت متخصصین بیمارستان امام رضا (ع) و دیگر بیمارستانهای تابعه دانشگاه قرار گرفته است .

یکی دیگر از فعالیتهای این شرکت کمک به چرخه بازسازی و استفاده مجدداز تجهیزات قابل استفاده پزشکی در بیمارستانهاست که سالانه بخش زیادی از این تجهیزات بعنوان اسقاط از چرخه اقتصاد درمان کشور خارج میشود لذا این شرکت از اولین شرکتهای فناور همراه و همگام با مجموعه کاتد ( کانون احیا تجهیزات درمانی ) که در مرکز رشد فناور ی سلامت دانشگاه از سال گذشته راه اندازی شده ، بوده است . این شرکت با حمایت مرکز رشد و معاونت توسعه دانشگاه در سال گذشته موفق به احیا بیش از ۵۰ دستگاه تجهیزاتی با مبلغ حدود ۴۰ میلیون تومان شده که پس  از برچسب کنترل کیفی (از شرکت های مجاز) و باشرط گارانتی۴ تا ۶  ماهه به مراکز درمانی و یا  انبار معاونت توسعه دانشگاه تحویل شده است نکته مهم اینکه قیمت نو این تجهیزات بالغ بر ۶۰۰ میلون تومان بر آورد میشود  این در حالی است که بخشی از این تجهیزات بعنوان اسقاط ویا غیر قابل تعمیر توسط نمایندگی های کمپانی اصلی مشخص شده بود .

در ادامه این گزارش ، یکی از کارشناسان مرکز رشد با اشاره به توان بالای موجود در شرکتهای تجهیزات پزشکی  سطح استان گفت: کلیه اقلام مصرفی و تجهیزات تولیدی توسط این شرکتها بعد از اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی وارد بازار میشوند.  لذا  از کلیه  اعضای هیات علمی ، پرسنل و پرستاران و کارشناسان شاغل در بیمارستانها و مراکز درمانی و بالاخص کارپردازان ، مسئولین تدارکات،  مدیران مالی و  مدیران بیمارستانها و واحدهای بهداشتی  شاغل در دانشگاه  انتظار داریم  با تاکید جدی و عملی  نسبت به خرید و  استفاده از محصولات ایرانی اهتمام کنند تا  بدینوسیله از مهندسین  و کار بومی حمایت کنند .

مسلم است که  بسیاری از فرزندان خود ما  دارای مدارج دانشگاهی بوده و یا نیازمند کار در آینده خواهند بود و اشتغال  جوان ایرانی بدون حمایت عملی آحاد جامعه و کمک های مسئولین دولتی منجمله دانشگاه در خرید و استفاده محصول ایرانی  شعاری بیش  نخواهد بود.

{jcomments on}