عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

خراسان جنوبی ۱۹۰ بیمار پیوندی دارد/متقاضیان اهدای عضو در حال افزایش - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱

خراسان جنوبی ۱۹۰ بیمار پیوندی دارد که از این تعداد ۸۰ درصد مربوط به پیوند کلیه و ۸ درصد نیز پیوند کبد دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه، ۳۱ اردیبهشت ماه در کشورمان «روز ملی اهدای عضو» نامگذاری شده است و هدف آن آگاهی بخشی در مورد این پدیده است .

اهدای عضو عملی انسانی و خیرخواهانه است که می‌تواند نجات‌بخش بیمارانی شود که به دلایلی چون ابتلا به بیماری‌های گوناگون یا حوادث غیرمترقبه به اعضا و یا نسوج پیوندی نیاز دارند.

تاریخچه پیوند اعضا و نسوج در کشور به سال ۱۳۱۴ باز می‌گردد. در آن سال قرنیه یک بیمار در یکی از بیمارستان‌های تهران پیوند زده شد.

پیوند کلیه نخستین بار در سال ۱۳۴۷ در کشورمان صورت گرفت و پیوند دیگر اعضا و نسوج به تدریج در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در ایران انجام شد .

اکنون قریب به ۲۵ هزار نفر در کشورمان نیازمند پیوند عضو هستند اما به دلیل نبودن عضو کافی برای پیوند روزانه ۷-۱۰ نفر از این بیماران به دلیل نرسیدن به موقع اعضای پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

به همین بهانه و اهمیت موضوع پای گفتگوی هادی دهقانی رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند نشستیم.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند در گفتگو با روابط عمومی معاونت درمان با بیان اینکه خراسان جنوبی ۱۹۰ بیمار پیوندی دارد، گفت: از این تعداد ۸۰ درصد مربوط به پیوند کلیه و ۸ درصد نیز پیوند کبد و ۵ درصد مربوط به پیوند قلب و مابقی دیگر موارد پیوندی است.

دهقانی تعداد بیماران آماده برای دریافت خدمت پیوند کلیه در استان را ۸۰ نفر اعلام کرد و یادآور شد: پارسال در استان ۸ بیمار مرکز مغزی داشتیم که اهدای عضو داشتند.

وی تاکید کرد: اهدای عضو می‌تواند از فرد زنده سالم، فرد زنده دچار مرگ مغزی و فرد متوفی به بیماران صورت پذیرد.

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند با بیان اینکه کلیه و مغز استخوان از جمله اعضایی هستند که می‌توانند از افراد زنده سالم به بیماران پیوند زده شوند، گفت: نسوجی مانند قرنیه، دریچه قلب، استخوان و تاندون نیز تا ۴۸ ساعت پس از مرگ فرد قابل پیوند هستند .

دهقانی بیماران مرگ مغزی را مهمترین گروه برای پیوند اعضا دانست زیرا تمامی اعضا و نسوج قابل پیوند آنان را می‌توان به راحتی به بیماران نیازمند عضو پیوند زد .

وی افزود: هر بیمار مرگ مغزی بالغ زیر ۴۵ سال می‌تواند با اهدای اعضای خود از جمله دو کلیه، کبد، قلب و مفاصل جان ۸ انسان دیگر را نجات دهد .

رئیس مرکز جامع درمان بیماران خاص بیرجند با بیان اینکه در خراسان جنوبی بیش از ۸ هزار نفر فرم اهدای عضو را تکمیل کرده اند، گفت: البته برای اهدای عضو در صورت مرگ مغزی باز هم رضایت اولیای دم باید گرفته شود.

دهقانی افزود: در حال حاضر ثبت نام صرفا از طریق سامانه https://ehda.center / صورت می گیرد و متقاضیان زمانی ثبت نام نهایی خواهند داشت که کد رهگیری دریافت کنند.