عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

نشست خبری/دکتر دهقانی: فشار خون حداقل ۱۹۰ هزار نفر از مردم استان کنترل می شود - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱

نشست خبری رئیس دانشگاه با اصحاب رسانه استان پیرامون بسیج ملی کنترل فشار خون صبح امروز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، رئیس دانشگاه با بیان اینکه این بسیج همگانی با شعار «بدانیم و اقدام کنیم» از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد گفت: با توجه به آمارهای موجود ، فشار خون بالا از بزرگترین خطراتی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در بروز مرگ و میر افراد نقش دارد.

دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی با اشاره اینکه در سال ۲۰۱۷ بالع بر ده میلیون نفر در دنیا جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند ، اضافه کرد: طبق برآوردهایی که در سال ۲۰۱۷ انجام شده است ، بیش از نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال ایران دچار پرفشاری خون هستند .

تنها ۶۰ درصد از افراد دارای فشارخون بالا از بیماری خود مطلع هستند

وی ادامه داد: از میان ۱۶ میلیون فرد دارای فشار خون بالا در کشور ، تنها ۶۰ درصد از بیماری خود مطلع هستند زیرا این بیماری عمدتا علائم ظاهری ویژه ای را بروز نمی دهد.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه از میان این تعداد تنها نیمی نسبت به کنترل بیماری خود اقدام می کنند، تصریح کرد: آمار افرادی که کنترل موثری بر فشار خون خود دارند تنها ۱۹ درصد است.

دکتر دهقانی با اشاره به سه برابر شدن شیوع پرفشاری خون از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ ، بر اهمیت اطلاع رسانی و آگاه سازی این مهم تاکید و ادامه داد: کاهش وقوع مرگ و میر و حوادث قلبی - عروقی زودرس ناشی از فشار خون بالا و کاهش هزینه های منتسب به فشار خون بالا در بخش سلامت از جمله اهداف این طرح همگانی است .

وی با اعلام اینکه بر اساس آمارها و بررسی ها ، شیوع فشارخون در خراسان جنوبی پایین تر از کشور است ولی دریافت درمان فشار خون بالا وضعیت مناسبی نسبت به کشور ندارد گفت: اگر فشار خون را فقط ۱۰میلی متر جیوه کاهش بدهیم، خطر سکته قلبی ۱۵ درصد ، نارسایی قلبی ۵۰ درصد، سکته مغزی ۳۸ درصد و خطر مرگ ۱۰ درصد کاهش مییابد.

بالاترین میزان مصرف نمک کشور در استان خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه طبق آمارهای سال ۹۳ ، فشار خون بالا در صدر علل مرگ و میر با بیش از ۳۹ درصد بوده است، گفت: مصرف روزانه لبنیات، میوه و به طور کلی رژیم غذایی مناسب تاثیر بسزایی در کاهش این مهم دارد.

دکتر دهقانی ادامه داد: در استان مصرف فست فود از میانه به بالاست ولی از لحاظ مصرف سیگار، از آخر رتبه دوم را داریم.

وی ادامه داد: متاسفانه بالاترین میزان مصرف نمک در سطح کشور مربوط به استان ماست که باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد .

غربالگری رایگان فشار خون

رئیس دانشگاه عنوان کرد: گروه هدف این برنامه کلیه افراد ۳۰ سال به بالای کشور و بیماران نارسایی کلیوی و زنان باردار هستند. دکتر دهقانی با بیان اینکه زمان اجرای این پروژه از ۲۷ اردیبهشت لغایت ۱۵ تیرماه ۹۸ خواهد بودف گفت: در مرحله اول آموزش نکات لازم و مرحله دوم غربالگری در دستور کار است.

دکتر دهقانی با بیان اینکه افرادی که شامل این طرح می شوند می توانند به سه روش از خدمات رایگان طرح بررسی میزان فشار خون بهره مند شوند، گفت : مراجعه حضوری به مکان های درمانی ، مراجعه به واحدهای خدمات بهداشتی و پایگاه های موقت غربالگری و ... همچنین غربالگری غیرحضوری با روش خود اظهاری که می توانند در سایت www.salamat.gov.ir اطلاعات خود را تکمیل نمایند.

وی با اشاره به اینکه جمعیت بالای ۳۰ سال در استان حدود ۳۸۱ هزار و ۸۱۵ نفر است، ادامه داد : در استان باید فشار خون نیمی از جمعیت یعنی حدود ۱۹۰ هزار نفر اندازه گیری و بیش از ۹۵ هزار نفر که دارای این بیماری هستند شناسایی شوند.

دکتر دهقانی تاکید کرد: در بحث اطلاع رسانی این برنامه از تمامی دستگاه ها انتظار همکاری و همراهی داریم و امیدواریم دستگاه های مرتبط در امر غربالگری هم با ما همراهی داشته باشند .

مشاهده این خبر در وبدا(پایگاه خبری - اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)/ اینجا کلیک نمایید.