عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌ فشارخون با مصرف بی‌رویه نمک

احمد آخوندی در نشست با فرمانده سپاه سیدالشهدا شهرستان دیّر با اشاره به اجرای بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار داشت: شیوع فشارخون بالا در ایران حدود ۱۸ درصد گزارش شده و مصرف زیاد نمک یکی از دلایل اصلی آن به شمار می‌رود.
وی با اشاره به روند افزایشی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در کشور افزود:  با مصرف بی‌رویه نمک، ریسک ابتلا به فشارخون، سکته قلبی، پوکی استخوان و سرطان معده نیز افزایش پیدا می‌کند.
آخوندی یادآور شد: مصرف غذاها و خوراکی‌های پرنمک، از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری فشارخون بالاست و در حالی که می‌توان با مصرف کم و اندازه نمک و اصلاح سبک زندگی و تغذیه‌ای سلامت خود را تضمین و از هدر رفت هزینه‌های بی‌مورد در حوزه سلامت کشور، جلوگیری کرد.
رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر با بیان اینکه متاسفانه بعضی از افراد، به سبک زندگی و تغذیه خود اهمیت نمی‌دهند گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد، افرادی که بیش از ۱۳ گرم نمک در روز مصرف می‌کنند دو برابر بیشتر دچار حملات قلبی می‌شوند.
وی افزود: آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که سرانه مصرف نمک در ایران، دو تا سه برابر میانگین جهانی است .
آخوندی اضافه کرد: در کشور‌های توسعه یافته بیشتر از ۸۰ درصد نمک‌های مضر، نمک‌های پنهان در مواد غذایی است که با مصرف غذا‌های غیرخانگی، غذا‌های کنسروی و فست فود‌ها تامین می‌شود. اما در کشور ما با توجه به الگوی مصرف مواد غذایی، بیشترین منبع مصرف نمک از طریق افزودن نمک در هنگام تهیه و طبخ و مصرف غذا کسب می‌شود.
وی تصریح کرد: طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت، میزان مصرف نمک روزانه برای افراد عادی باید کمتر از ۵ گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال باید کمتر از ۳ گرم باشد.

انتهای پیام/ ح ن- ۳۰۵۰