عمومی | دانشگاه فرهنگیان

انس با قران یکی از عوامل نجات نسل پرسشگر از دنیای پرآشوب است.

کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قران کریم با هدف بررسی راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت های قرانی و تربیت مدرس و مربی قرآن کریم، با حضور اعضاء در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

در این مراسم دکتر حسین خنیفر رییس دانشگاه فرهنگیان و رییس کارگروه، ضمن اشاره به مقام و اعجاز قرآن  با تاکید بر تدبر در مفاهیم قرآنی خاطر نشان کرد: شناخت قرآن و تدبر در آن بدون عبو از ائمه اطهار، پیامبر و خصوصا حضرت علی (ع) امکان پذیر نیست.

وی هدف از برگزاری این نشست را تهیه و تدوین سیاست های کلان بویژه در خصوص انسان های متخصص برای آموزش قرآن کریم دانست و افزود: تدوین و اجرای طرح های آموزش عمومی قرآن کریم، آموزش عالی قرآن، برگزاری کلاس ها و همایش ها و دوره های آموزش عالی تربیت مربی، معلم، مدرس و پژوهشگر از جمله کارکردها است.

رییس دانشگاه فرهنگیان انس با قرآن را مسیر حرکت از نیرنگستان دنیا به سمت فرهنگستان قرآن دانست و خاطر نشان کرد: انس با قران یکی از عوامل نجات نسل  پرسشگر از دنیای پرآشوب است.

وی با تاکید بر تدبر، پژوهشگری و تاثیر در قرآن کریم توامان با حفظ قرآن، بر اجرای طرح های قرانی، بررسی محتوای درسی دینی و قرآنی  و شناسایی افراد مستعد  در این راستا اشاره کرد.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید امین الله دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، با بیان اینکه ارتقاء فرهنگ قرآن و عترت باید برای منابع انسانی آموزش و پرورش جدی ترگرفته شود، گفت: کسب شایستگی های قرآنی برای  دانش آموزان  انتظاری به حق  است که نیاز به مربیان با سطح بالا و مناسبی از شایستگی ها  قرآن و عترت دارد.

وی با اشاره بر لزوم بازخوانی اقدامات قرانی انجام شده در این حوزه با توجه به ورود به گام دوم انقلاب، اظهار کرد: توانمند سازی و مهارت افزایی شایستگی های دانش اموزان با رویکرد اصلی باشد و با توجه به اعتماد و مرجعیت معلم در جامه می تواند ارزش افزوده او کارکردهای قرانی ایشان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر آسیب شناسی روش ها، ایجاد شاخص ها و معیارها، طراحی نظام استعداد یابی و برنامه های متناسب با آنان، ایجاد سازو کار علمی و آموزشی برای بکارگیری اموزه های قرانیطراحی و تدوین سبک زندگی دانش آموزان و معلمان بر مبنای اموزه هیا قرانی و اهل بیت را از جمله راهکارها عنوان کرد.

وی با با اشاره بر لزوم ایجاد مرکز تحقیقاتی قرآن پژوهی در آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: نهادینه کردن و برقراری پیوند با قرآن در برنامه و اموزش های عمومی راه را برای سطوح بالاتر اسان تر خواهد کرد.

در ادامه عارفی نسب رییس دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم با اشاره به فلسفه راه اندازی کارگروه، و وظایف آن خاطر نشان کرد: در سند توسعه فعالیت های قرانی ۵۲ اقدام ملی تدوین  و برای آنها شناسنامه تهیه شده شده است که می بایست در این جلسه ضمن بررسی اقدامات لازم در این خصوص شناسنامه اقدام ها نیز پس از کارشناسی لازم، اولویت سنجی و در صورت نیاز بازنگری نهایی شود.

لزوم ارائه برنامه منسجم و مشخص، هدف گذاری کیفی سازی برنامه های درسی و دوره های ضمن خدمت معلمان در آموزش و پرورش، تسریع و اهتمام ویزه از اجرای طرح های توسعه قرآنی، تعیین چشم اداز و تعریف اقدام بر اساس آن، آسیب شناسی علمی از وضعیت کنونی، تاکید بر اهمیت محتوا و معلم به عنوان دو عنصر اصلی در ترویج  و توسعه قرانف تقسیم وظایف اعضاء به تناسب سازمانی و تخصص ها و تاکید بر سرمایه های در دسترس در این راستا از مطالبی بود که توسط اعضائ در این کار گروه مطرح شد.

شایان ذکر است پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد برای جلسه آینده، تحلیل توصیفی و مستند از وضعیت قرآن کریم، آسیب شناسی نقاط قوت و تهدید در این حوزه،  پیوند حوزه و آموزش قران کریم و راهکارهای عملی، بررسی نگاه قانونی محتوایی و آسیب شناسی، نتهیه و نقد کتاب های قرانی و دینی ، بیان اتظارات و دغدغه ها، گردآوری مطالعات انجام شد و ارائه فعالیت های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان توسط گروه های ذیل کارگروه انجام و گزارش ان ارائه شود.

همچنین به اتفاق اعضاء سید کامران میر معینی مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به عنوان دبیر کار گروه کمیسیون آموزش عمومی قران کریم تعیین شد.