عمومی | دانشگاه شیراز

اختتامیه جشنواره قرآنی طهورا در دانشگاه شیراز

همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) ، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره قرآنی طهورا با محوریت سوره فرقان ویژه دانشگاهیان دانشگاه شیراز، با حضور جمعی از مسئولان، اساتید و دانشجویان در تالار حکمت دانشگاه شیراز برگزار شد.
همچنین ، آیین اختتامیه سی وچهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان نیز ترتیب یافت و از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.
تلاوت قرآن توسط مجتبی فردفانی، حافظ برجسته بین المللی قرآن ، تلاوت مجلسی آقای محمدامین زندپور، دانشجوی دانشگاه شیراز و نفر اول جشنواره ،سخنرانی استاد مهدی فقیه ، بازیگر پیشکوت شیرازی، اجرای تواشیح، ختم دسته جمعی قرآن توسط شرکت کنندگان، برگزاری نمایشگاه آثار هنری ،غرفه خوشنویسی و کتابت قرآن از دیگر بخش های مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره قرآنی طهورا بود.
در ادامه این نشست قرآنی که با حضور پرشور دانشجویان برگزار شد ، دکتر سید مجتبی واعظی ، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز مطالبی را در خصوص جشنواره طهورا و علت انتخاب سوره مبارکه فرقان به عنوان محور این جشنواره بیان کرد.
وی با تبیین ضرورت گسترش فعالیت های قرآنی در دانشگاه ، به تشریح کارکردها و جایگاه قرآن پرداخت.
معاون دانشگاه شیراز با اشاره به مفاهیم سوره فرقان همچون مساله انتخاب دوست ، مهجوریت قرآن و ابعاد علمی سوره فرقان ، این سوره را متناسب با نیازها و پرسش های نسل جوان دانست.
وی خاطر نشان کرد : این جشنواره هر سال با محوریت یک سوره از قرآن کریم سعی در انتقال مفاهیم نورانی قرآن کریم به دانشگاهیان در طی یک سال تحصیلی دارد، که در قالب مسابقات متنوع و درگیر نمودن تمامی ذائقه های دانشجویان در قالب بخش های مختلف جشنواره تلاش می نماید.
دکتر واعظی گفت : جشنواره قرآنی دانشگاهی طهورا امسال با محوریت سوره مبارکه فرقان در بخش های شفاهی و حفظ قرآن، ادبی ، هنری ، پژوهشی، آوایی ، مجازی ، مقاله نویسی، مسابقات کتابخوانی ، کارگاه های آموزشی و سلسله نشست ها برگزار شد.
وی ادامه داد : این جشنواره قرآنی از سال ۹۴ آغاز و در دوره اول با محوریت سوره یوسف، دور دوم سوره اسرا و دور سوم با محوریت سوره انبیا برگزار شده است.
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز با اشاره به دیگر برنامه های این جشنواره تصریح کرد: برگزاری نشست های قرآنی و برگزاری مسابقه کتابخوانی با محوریت تفسیر سوره فرقان و کتاب نامیرا از برنامه های جانبی این جشنواره است.
خانم مهندس حمیده سیاح پور، دبیر چهارمین جشنواره طهورا هم در آیین اختتامیه این جشنواره قرآنی اظهار داشت : دانشگاه شیراز از دانشگاه های فعال در حوزه فعالیت های قرآنی است و هر ساله در جشنواره قرآنی صاحب رتبه ملی می شود.
وی افزود : معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه شیراز، به عنوان سیاستگذار و پشتیبان فعالیت های قرآنی و با هدف ترویج فرهنگ قرآنی و ایجاد جریان و بستر قرآنی در دانشگاه و تربیت افراد کارآمد قرآنی و جریان ساز با استفاده از ابزارهای فرهنگی و هنری مختلف، با همکاری کانون قرآن و عترت مدیریت فرهنگی دانشگاه به ارائه طرح های یک ساله با عنوان: «جشنواره دانشگاهی قرآنی طهورا» اقدام می کند.
خانم سیاح پور اظهار داشت:هرسال با تمرکز بر یکی از سوره های قرآن در بخش های متعدد و متنوع: شفاهی و حفظ، ادبی، هنری، پژوهشی، کتابخوانی و مجازی، کارگاه های آموزشی و نشست های قرآنی می پردازد که در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ نیز محوریت آن سوره فرقان بوده است.
دبیر چهارمین جشنواره قرآنی طهورا بیان کرد : در این جشنواره، ۱۶۰ نفر شرکت کردند و ۲۱۶ اثر مورد داوری قرارگرفت و در نهایت ۵۴ نفر موفق به کسب رتبه شدند.
وی خاطر نشان کرد : جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور نیز هر ساله در ۳ بخش دانشگاهی، کشوری و ملی برگزار می شود. مرحله دانشگاهی سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان در دانشگاه شیراز در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ با استقبال قابل توجهی مواجه شده و تاکنون ۱۷۸ نفر از دانشجویان در بخش های مختلف: آوایی، معارفی، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری شرکت کرده اند و پس از داوری انجام شده ۶۲ نفر در بخش های آوایی و معارفی برگزیده شده و به مسابقات مرحله ی دانشگاهی وزارت علوم راه یافتند و بخش های دیگر جشنواره نیز در حال برگزاری ست.