عمومی | دانشگاه شیراز

برگزاری" سلسله نشست های هویت ایرانیان" در دانشگاه شیراز

در راستای ''سلسله نشست های هویت ایرانیان'' و همچنین برنامه های ''هفته حرفه؛هنرمند شیراز'' نشستی تخصصی با همکاری انجمن علمی بخش هنر و خانه هنر شیراز و با حضور دانشجویان وهنرمندان دردانشکده هنر و معماری برگزار شد.
در این نشست ایمان افسریان، تصویرگر و پژوهشگر هنر معاصر ، با موضوع فرهنگ و هنر تصویری ایران به بیام مطالبی درخصوص تصویر پارسی و اهمیت فرش پرداخت و گفت: یکی از اشتباه های رایج که در طول این سال ها مطرح بوده ،این است که در ایران نقاشی حرام بوده و هنر نقاشی پیشرفت نکرده است و این از بزرگ ترین اشتباهاتی است که یک ایرانی از فرهنگ و تاریخ خودش می تواند داشته باشد.
افسریان افزود: تا قبل از به دست آمدن تصویر فتو گرافیک، ایرانیان بیشتر از هر مردم دیگر در طول تاریخ تصویر سازی کرده اند و اشتباه بزرگی است اگر بخواهیم به جای کلمه تصویر کلمه نقاشی را به کار ببریم .
وی ادامه داد : ما قومی هستیم که بیش از هر قوم دیگر تصویر ایجاد کرده ایم و این تصویرها بیشتر جنبه حماسی دارند ، بنابراین همه هنر ایران را می توان با مفهوم حماسه و نبرد توضیح داد.
این پژوهشگر هنر در ادامه اظهار کرد: انسان ایرانی خودش را در درون این نبرد توضیح داده است و بیشتر از هر مردمان دیگری در تاریخ، تصویر و تخیل نبرد را مصور کرده است ؛ اما این تصویر بر خلاف تصاویر اقوام دیگر تصویر جنگ و کشتار نبوده بلکه تصویر'' باغ'' بوده است. در این میان وظیفه انسان ایرانی این بوده که جهان را آباد کند و نبردی با خشکسالی داشته باشد برای همین بیش از همه فرش درست کردیم و فرش تصویر آن حماسه می باشد.
این نقاش و پژوهشگر هنر، با بیان اینکه کلمه فرش از fresh می آید و هم ریشه هستند افزود: هنر فرش دائما در حال نو شدن می باشد وایرانیان در تمام این چند هزار سال یا سعی بر آن داشته اند بیانانی را باغ کنند یا اینکه یک تکه باغ درست می کرده اند و روی آن می نشستند.
افسریان ادامه داد : باید طور دیگر به فرش نگاه کنیم و در مورد تصویر به نوعی دیگر صحبت کنیم.
وی خاطر نشان کرد :اگر فرش را به هنر صنایع دستی یا میراث فرهنگی یا هنر تزئینی تبدیل کنیم به سادگی تمام ثروت فرهنگی خود را دور ریخته ایم و دوباره باید به این نگاه کنیم که تصویر ایرانی چه چیز می باشد .
این پژوهشگردر مقایسه نقاش ایرانی و اروپایی گفت: نقاش ایرانی برخلاف نقاش اروپایی با خیال خود یک موقعیت یا مجلس را می کشیده است و نگاه نقاش ایرانی دائما در حال تغییر بوده است و مخاطب به جای اینکه روبروی آن قرار گیرد در درون نگاه نقاش قرارمی گرفته است که این تفاوت بسیار مهم می باشد.
وی با بیان اینکه یکی از عناصر خیلی مهم در هنر ایران مفهوم حاشیه است که در نقاشی ایرانی همیشه این عنصر مهم وجود داشته است ؛ اظهار داشت: حاشیه قاب نیست بلکه حاشیه نشان دهنده یک بخشی از زمین است و انسان ایرانی یک تکه از زمین را بخش می کند تا در آن بخش اتفاق بیافتد.
در ادامه این نشست ؛هاشم صدق آمیز، پژوهشگر تاریخ فرش فارس با ارائه توضیحاتی درباره تصویر فرش پارسیان بیان داشت : آنچه که ما به عنوان یک محصول می بینیم هنر نمی تواند باشد و حتی در این میان بافنده هم هنرمند نمی تواند باشد،چون که صرفا وی کارگر و بافنده فرش است.
صدق آمیز افزود: ارتباط فرش و هنر در طراحی و ترسیم تصویر فرش و شیوه رنگ گذاری آن می باشد و به طور کل آن چه که در ابتدا ما از فرش می توانیم بگوییم هنر است ''تصویر فرش و شیوه طراحی'' آن می باشد .
وی افزود : با توجه به اینکه چند هزار سال قبل نگاه استراتژیک به فرش بوده است بنابراین فرش هنر استراتژیک ما ایرانیان است و ما ایرانیان در طول تاریخ هیچ هنر استراتژیک دیگری جز فرش نداشته ایم.
صدق آمیز بیان کرد: لازم است تقسیم بندی تمدنی از فرش پارس داشته باشیم و اگر با این الگو جلو برویم بسیاری از نکات روشن می شود و متوجه می شویم که فرش پارسی در نقاط مختلف چه تفاوت هایی داشته است.
این پژوهشگر تاریخ فرش فارس ، در ادامه این نشست تخصصی به مقایسه فرش کوره استخر و داراب گرد پرداخت.
برگزازی کارگاه طراحی با حضور ایمان افسریان و برپایی نمایشگاه '' نشریه حرفه : هنرمند '' از دیگر برنامه های '' سلسله نشست های هویت ایرانیان'' دردانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز بود.