عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری یک ابتکار در حوزه نوسازی بافت فرسوده است

.


به گزارش خبرنگار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان،« امروز» از مرکز نوآوری پژوهشگاه بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت استارتاپ های مستقر در این مرکز قرار گرفتند .
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با ابراز خرسندی از حضور در مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، راه اندازی این مرکز را یک ابتکار در حوزه نوسازی بافت های فرسوده و مدلی جدیدی برای استفاده بهینه ازاین بخش از شهر دانست،  بنحوی که منطقه ای متروک تبدیل به محیطی برای فعالیت استارتاپ های متعدد شده است .
او با بیان اینکه برنامه های مفصلی را در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری با سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در هر سه بخش در این حوزه داریم ابراز امیدواری کرد با اقدامات انجام شده فعالیت های با ارزشی نظیر تبدیل خانه تاریخی سرهنگ ایرج به مرکز نو آوری و مرمت آن به شیوه سنتی به نحوی که بتواند تعداد زیادی استارتاپ و شتاب دهنده را در حوزه صنایع دستی و گردشگری در خود جای دهد صورت گیرد .
وی خاطر نشان کرد :در معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری آمادگی کامل برای تقویت این حوزه داریم .
او با بیان اینکه حضور جوانان در حوزه های میراث فرهنگی و بخش های مرتبط با گردشگری می تواند در قالب استارتاپ ها اشتغال و درآمد ایجاد کند تصریح کرد : معاونت علمی و فناوری بخشی از هزینه های مرمت خانه سرهنگ ایرج را تقبل می کند .
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این بازدید از نزدیک در جریان فعالیت استارتاپ های مستقر در مرکز نو آوری قرار گرفت و با تاکید بر راه اندازی کسب و کارهای کوچک در حوزه میراث فرهنگی تصریح کرد : اقدامات موثری در راستای حمایت و پشتیبانی از فعالان این حوزه  صورت گرفته است .
او گفت :راه‌اندازی استارتاپ‌ها در سه بخش میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نقش موثری در ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل‌کرده در این بخش دارد.
علیرضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، نیز در ادامه این بازدید با تشریح فعالیت های استارتاپ ها در خانه سرهنگ ایرج خواستار تثبیت و به رسمیت شناخته شدن وضعیت استارتاپ های این حوزه در سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شد .
او گفت :اگر بتوانیم هر سال ۱۰درصد از فعالیت های استارتاپ ها را نشان دهیم آنهایی که مورد تایید هستند توسعه و مابقی که مورد قبول نیستند ریزش می کنند در این صورت است که استارتاپهای موفق مشخص می شوند .
قلی نژاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخشی از خانه سرهنگ ایرج خواستار همکاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری شد و تصریح کرد :هم اکنون بخش خصوصی برای تامین ۳۰درصد هزینه ها اعلام آمادگی کرده است .
او در ادامه با اشاره به فعالیت های صورت گرفته در حوزه استارتاپ ها گفت : هم اکنون استارتاپ هایی در حوزه باستان شناسی ، گردشگری مجازی ، گردشگری عشایری و ...  در مرکز نوآوری مستقر در خانه سرهنگ ایرج فعالیت می کنند .
گفتنی است ، در این بازدید بهروز عمرانی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، ولی تیموری معاون گردشگری، حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری حقوقی و امور مجلس، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی ، محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی نیز حضور داشتند.