عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از هر چهار نفر بوشهری یک نفر به فشارخون بالا مبتلا است/ گزارش تصویری

دکتر سعید کشمیری در کارگروه سلامت وامنیت غذایی استان بوشهر افزود: در بسیج ملی کنترل فشارخون که همزمان در سراسر کشور آغاز شده می‌خواهیم افرادی که دارای فشارخون بالا هستند را شناسایی کرده، به سمت درمانگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت هدایت کنیم تا در آنجا معاینه شده و اقدامات درمانی برای آنان آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه نیمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا از بیماری خود بی‌اطلاع هستند تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که باید بر روی آن تاکید کرد سلامت، تغذیه، سبک زندگی سالم، افزایش نشاط، تحرک و ورزش کافی و مراجعه به پزشک جهت اطلاع از فشارخون است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه می‌توان با کسب آگاهی از ابتلا به بیماری فشارخون پیشگیری کرد افزود: تمام مراکز خدمات جامع سلامت در استان خدمات مربوط به فشارخون را ارائه می‌دهند، همچنین علاوه بر آن تعداد ۶۴ مرکز سیار نیز در سراسر استان راه‌اندازی خواهد شد که از عید سعید فطر تا ۱۵ تیرماه در استان انجام‌شده و هم‌اکنون در مرحله اطلاع‌رسانی و هماهنگی هستیم.
وی بیان داشت: انتظار داریم ۲۵۰هزار نفر که از فشارخون خود بی‌اطلاع هستند در این بازه زمانی برای سنجش فشارخون خود مراجعه کنند، همچنین افرادی که از فشارخون بالای خود اطلاع دارند نیز  برای درمان به پزشک مراجعه کنند.
دکتر کشمیری اظهار داشت: شیوع بیماری فشارخون در ده سال گذشته سه برابر شده، روند افزایش بسیار بالایی دارد و علت آن‌که وزارت بهداشت بسیار بر بیماری فشارخون تاکید دارد این است که این بیماری قابل پیشگیری است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: در استان بوشهر علت اصلی مرگ‌ومیر بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماران فشارخون در استان بوشهر به‌مانند کشور رقم بسیار بالایی داشته و از هر ۴ نفر بوشهری بالای ۳۰ سال  یک نفر مبتلا به فشارخون بالا است.
دکتر کشمیری یادآور شد: بسیج ملی کنترل فشارخون در دو محور در حال انجام است، نخستین محور آن اطلاع‌رسانی و فراخوان همکاری همگانی بوده و دومین محور انجام و ارائه خدمات است که تا پایان ماه رمضان به کمک سایر ادارات اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: سبک زندگی‌ ناسالم و عدم تحرک جزو عوامل اصلی ابتلا به فشارخون بالا است که استان بوشهر نیز جزو کم‌تحرک‌ترین استان‌های کشور محسوب شده و به دلیل گرمای هوا در اکثر ماه‌ها تمایل افراد برای ورزش کردن و تحرک بسیار پایین است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: عدم مراجعه به موقع افراد به مراکز بهداشتی درمانی برای سنجش فشارخون خود از عمده دلایلی است که افراد به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند و زمانی وقتی متوجه می‌شوند که آسیب‌های جدی به چشم، کلیه، قلب و مغز واردشده است.
کارگروه سلامت وامنیت غذایی استان بوشهر با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و اعضای کارگروه در سالن اجتماعات استانداری بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام/ م.ف۱۰۲۴