عمومی | دانشگاه علوم پزشکی کردستان

بررسی مشکلات بهداشتی شهرستان سروآباد در نشست هیئت اعزامی از وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی کردستان با مدیر و مسئولان بهداشتی و ادارات شهرستان سروآباد

بررسی مشکلات بهداشتی شهرستان سروآباد در نشست هیئت اعزامی از وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی کردستان با مدیر و مسئولان بهداشتی و ادارات شهرستان سروآباد دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

با حضور آقای پورمظفری از اداره بیماریهای زئونوز و خانم عقیلی از اداره بیماریهای منتقله از طریق آب و غذا مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و درمان کشور، دکتر معروف احمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد، رئیس مرکز بهداشت، امام جمعه شهر سروآباد، نمایندگانی از فرمانداری، شهرداری، محیط زیست، آب و فاضلاب شهری، آب و فاضلاب روستایی و مسئولین بهداشت محیط، پیشگیری و مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت شهرستان سروآباد مورخ سی‌ام اردیبهشت در دفتر مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان مشکلات بهداشتی در حوزه بهداشت محیط و بیماریها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد دکتر معروف احمدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ضمن خیرمقدم به تیم اعزامی از وزارت بهداشت و درمان کشور و همچنین معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص مشکلات بهداشتی شهرستان را بیشتر عدم سایت مناسب دفن زباله، وضعیت آب و فاضلاب شهرستان، سگهای ولگرد و وضعیت نامناسب کشتارگاه گزارشی بیان نمودند و اظهار داشتند: رفع موانع و مشکلات بهداشتی در تلاش و کوشش سایر ارگانها و نهادهای دولتی و حتی مردمی میّسر خواهد شد که به فراخور نوع مشکلات اگر هر ارگانی گامهای مثبتی در حوزه کاری خود بردارد قطعاً نتیجه مثبتی بدست خواهد آمد. برای نمونه معضل سگ‌های ولگرد نیازمند همکاری و هم‌اندیشی نهادهای لشکری و اداری منجمله شهرداری و نیروی انتظامی می‌باشد اداره آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی در تامین آب شرب منطقه بایستی اقدامات لازم را به عمل آورند. جایگاه دفن زباله در شهر سرواباد و همچنین روستاها به شیوه سنتی می‌باشد که مشکلات زیادی را برای مردم بوجود آورده است.

ایشان در خصوص وضعیت کشتارگاه نیز افزودند به دلیل جمعیت کم شهرسروآباد سرمایه‌گذاریها در حوزه شهری در این شهرستان چشمگیر نیست لذا در بخش کشتارگاه به دلیل عدم حضور بخش خصوصی در این بخش لازم است که شهرداری و فرمانداری و دامپزشکی شهرستان برای این موضوع چاره‌اندیشی نمایند.

ایشان همچنین در خصوص وضعیت آب شرب در شهرستان افزودند: با توجه به روستایی بودن جمعیت شهرستان وضعیت آب شرب روستاها متاسفانه بهداشتی نبوده و لوله‌کشی اکثر روستاها فرسوده و غیر بهداشتی میباشد همچنین وضعیت دفع فاضلاب روستاها نیز در وضعیت غیر بهداشتی و فاقد استانداردهای لازم میباشد که امید است امروز با حضور کارشناسان خبره‌ای که در این جلسه شرکت دارند بتوانیم چهره واقعی وضعیت بهداشت شهرستان را ترسیم و مسئولین مربوطه در سطح کشور را آگاه سازیم به این امید که با جذب اعتبارات لازم بتوانیم گامهای موثری برداریم.

در ادامه توضیحات مبسوطی از وضعیت بهداشتی منطقه به صورت نقطه به نقطه و با اولویت بندی مشکلات و نقاط حساس ارائه گردید که در پایان جلسه مقرر گردید تمامی مشکلات و موانع موجود طی گزارشی به وزارت بهداشت و درمان ارائه گردد تا از طریق وزارتخانه‌های مرتبط و در کارگروههای بهداشتی که در سطح کشور برگزار می‌گردد مطرح شوند از جمله موارد مهمی که قابل پیگیری میباشد شامل تامین دستگاه کلریناتور جهت کلرزنی کلیه روستاهای شهرستان توسط وزارت نیرو. پیگیری حقوق و مزایای و بیمه آبداران روستاها از طریق وزار نیرو... مقرر گردید مشکل سگهای ولگرد در معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بررسی و به وزارت بهداشت و درمان گزارش داده شود. مقرر گردید در خصوص وضعیت دفن زباله در دو شهرستان سرواباد و مریوان که وضعیتی نامناسب دارند تامین سایت زباله سوز این دو شهرستان در اسرع وقت توسط وزار بهداشت و درمان پیگیری و این مشکل نیز مرتفع گردد.

در خاتمه مقرر گردید تیمی اعزامی از وزارت بهداشت و درمان کشور و امور بهداشتی دانشگاه در معیّت مسئولین بهداشت محیط و مبارزه با بیماریهای شبکه بهداشت و درمان شهرستان از کشتارگاه شهر سروآباد و وضعیت آب و فاضلاب چند روستا منجمله روستای دورود، دزلی، دره‌کی و شهر اورامان بازدید به عمل آورند.

@ muksarvabad
منبع: روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سروآباد