مهندسی | دانشگاه صنعتی شریف

ویژه برنامه ورودی‌های جدید دانشگاه شریف پربارتر از همیشه

جلسه‌ی نهایی شورای فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف به منظور تصمیم گیری در خصوص آیین استقبال از ورودی‌های جدید سال ۹۸، روز شنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در اتاق شورای دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید. در این جلسه و پس بررسی‌های فراوان یک طرح از میان پنج طرح ارسال شده، با رای اعضای شورا به عنوان طرح منتخب معرفی شد.

خبرنگار روابط عمومی در همین خصوص با دکتر حسینی معاون فرهنگی داشته گفتگویی ترتیب داده که در ادامه خواهید خواند.
دکتر حسینی در ابتدا به معرفی و تاریخچه‌ی اردوی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه پرداخت و در این خصوص گفت: اردوی ورودی دانشگاه یکی از مهم‌ترین و پرمشارکت ترین برنامه‌های دانشگاه صنعتی شریف است که هم مدیریت دانشگاه، هم دانشجویان و هم اعضای هیئت علمی نسبت به آن حساس ‎بوده و در چند سال اخیر نیز نسبت به آن توجه بیشتری شده است.
تاریخچه‌ی برگزاری این رویداد بر می‌گردد به ۱۷،۱۸ سال گذشته که بر اساس تصمیم مدیریت وقت دانشگاه در آن زمان و با هدف آشنایی دانشجویان جدید با فضای دانشگاه، رشته تحصیلیشان و فضای خوابگاهی صورت پذیرفت و دانشجویان چند روزی به زیارت بارگاه امام رضا(ع) می‌رفتند تا همزمان با شروع سال تحصیلی‌شان، علاوه بر شکرگزاری، عبادت و زیارت امام رضا در فضایی دوستانه با یکدیگر آشنا شوند.

معاون فرهنگی خاطرنشان کرد: برگزاری این برنامه ایده ی بسیار خوبی بوده است اما در طی این سالها به برنامه ای تکراری و کلیشه ای تبدیل شده بود. از دو سال گذشته بحث‌هایی مطرح شد که این اردو نیازمند تغییراتی است و در سال گذشته تغییراتی را در این برنامه شروع کردیم. امسال نیز شورای فرهنگی دانشگاه از اواخر اسفندماه تشکیل جلسه داد و مقرر گردید تا فراخوانی برای ارائه ی طرح‌های پیشنهادی افراد و گروهای مختلف دانشگاه ترتیب داده شود و تمامی گروه‌ها و افراد بتوانند طرح خود در خصوص اجرای اردوی ورودی‌های امسال ارسال نمایند، که در نهایت ۵ طرح به شورای فرهنگی دانشگاه ارائه گردید.

عضو شورای فرهنگی دانشگاه گفت: پس از صحبت های فراوان مقرر گردید شروطی برای طرح‌ها گذاشته شود. از جمله نسبت سرگروه‌ها نسبت زیادی نباشد و اردو بتواند چابک برگذار شود. تغییر مثبت و مهمی دیگری که امسال در نظر گرفته شده بود تغییر در اساتید است. امسال اساتیدی از هر دانشکده به اردو خواهند پیوست. این اساتید علاوه بر اینکه با حضور در اردو کار هدایت آموزشی و تحصیلی دانشجویان را انجام خواهند داد تا یک سال نیز موظف هستند دانشجویان ورودی را به لحاظ آموزشی و رفتاری تحت نظر خود داشته باشند. تغییر دیگری که رخ داده تعیین کمیته ای برای انجام هرچه هماهنگ تر امور اجرایی اردو بوده است.
وی افزود: در نهایتا و پس از رای گیری که در شورای فرهنگی دانشگاه (متشکل از رئیس دانشگاه، معاون آموزشی، معاون فرهنگی، معاون دانشجویی، رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، نماینده ی بسیج اساتید، نماینده ی اعضای هیئت علمی، مسئول بسیج دانشجویان، نماینده دانشجویی بزرگترین تشکل و دبیر هیئت الزهرا) صورت گرفت یکی از طرح‌ها بیشترین رای مثبت را کسب نمود و مورد تایید قرار گرفت.
همچنین مقرر گردید چند نفر به عنوان مسئول اجرایی اردو پیشنهاد شوند و توسط کمیته ی سه نفره ای متشکل از رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، نماینده ی رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی انتخاب گردد.
دکتر حسینی یادآور شد: امسال نیز اردوی ورودی‌ها در شهر مقدس مشهد برگزار می گردد. مشاوره ی آموزشی، دانشجویی و روان شناختی ما پر رنگ تر از قبل خواهد بود و از افرادی که بتوانند آموزش های اولیه ی مناسبی را در خصوص برخورد با یک محیط جدید به دانشجویان ارائه دهند استفاده خواهد شد. از سرگروهها (دانشجویان سال بالایی) هم استفاده خواهد شد و این افراد نقش همراهی و همدلی را با دانشجویان جدید در اردو خواهند داشت.

تحلیل پنج طرح ارسال شده

دکتر حسینی در خصوص پنج طرح ارسالی به شورای فرهنگی دانشگاه گفت: این ۵ طرح هر کدام بیانگر نوعی تفکر در دانشگاه بود و ردپای تفکرات مختلف سیاسی و فرهنگی را می توانستیم در این طرحها ببینیم. طرح های ارسالی در شورای فرهنگی بررسی شد و مقرر گردیده بود تا نیمه ی خرداد نتیجه ی بررسی ها اعلام شود که خوشبختانه زودتر از موعد و در روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه طرح نهایی انتخاب شد.
وی در ادامه صحبت‌هایش به ارایه توضیحاتی در خصوص طرح‌های ارسالی پرداخت و گفت: «طرح شماره ی یک» توسط افرادی مستقل تهیه شده بود که از فعالین فرهنگی قدیمی دانشگاه بوده اما به لحاظ فرهنگی مستقل از تشکل های سیاسی و تشکل های فعال در دانشگاه بودند. نقطه ی امتیاز این طرح انعطاف در تعامل با دانشگاه بود و در نهایت این طرح با ۶ رای مثبت از میان ده رای انتخاب شد.
«طرح شماره دو» توسط گروهی از دانشجویان ارایه گردید که افراد حقیقی مستقلی بودند و نسبت به گروه اول سابقه ی فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شان کمتر بود. طرحشان به لحاظ محتوایی کم رمق تر بود اما از افراد بسیار شجاع و با جربزه در طرح برای اجرای برنامه استفاده کرده بودند و در نهایت به دلیل ضعف محتوای مکتوب در مرحله ی اول حذف شد.
«طرح شماره سه» توسط گروهی از افرادی که به لحاظ فرهنگی تفکر بازتری داشتند و از لحاظ سیاسی هم به نوعی تمایل به گروه های اصلاح طلبانه دارند ارایه شده بود. در این طرح اجرای اردو در تهران پیش بینی شده بود. تمامی حاشیه ها و جوانب کار را دیده بودند و می توان گفت طرح بدون اشکالی بود اما به دلیل تصمیم شورای فرهنگی برای اجرای اردو در شهر مشهد، این طرح نیز در مرحله ی اول یک رای مثبت کسب و در مرحله دوم هیچ رای مثبتی کسب نکرد و و در نهایت حذف شد.
«طرح شماره چهار» متعلق به گروههایی بود که تا به حال در برگزاری اردوهای ورودی مشارکت جدی تری داشته و تاکید زیادی بر مشارکت دانشجویی و سرگروهی داشتند. برنامه‌ای بسیار جامع، مفصل و دقیق ارائه گردیده که آماده ی اجرا بود. اما در نهایت با کسب چهار رای مثبت و شش رای منفی حذف گردید.
«طرح شماره پنج» طرحی بود که توسط تعدادی از دانشجویان دختر ارایه شده بود. در این طرح پیشنهاد شده بود که برای دختران اردویی کاملا جدا برگزار گردد و پیشنهادشان کاملا انحصاری بود. این گروه زحمات زیادی کشیده بودند که به دلیل انحصاری بودن در مرحله ی اول حذف و البته مقرر گردید که هر طرحی که انتخاب شود از ایده های طرح پنجم و نقاط قوت آن نیز استفاده نمایند.
دکتر حسینی در ادامه اذعان داشت؛ پس از رای گیری و انتخاب طرح، رئیس دانشگاه پیشنهاد داد تا طرح منتخب از امتیازات و محاسن سایر طرح ها نیز استفاده نماید و مقرر گردید کمیته ی سه نفره(متشکل از رئیس دفتر نهاد رهبری در دانشگاه، نماینده ی رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی) اصلاحاتی را پیش بینی و به طرح منتخب ارائه دهد.
وی ضمن تقدیر از مشارکت ارزشمند دانشجویان در این فراخوان گفت: تمامی طرح‌ها ارزشمند و دقیق بوده، مشارکت دانشجویان بسیار خوب بود و امیدواریم که مجریان اردوی ورودی امسال، هم در برنامه و هم اجرا از همه کسانی که در فراخوان مشارکت نموده و طرح های خود را ارایه نمودند، استفاده نمایند.
معاون فرهنگی دانشگاه در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: در اردوی سال گذشته حدود ۸۷درصد دانشجویان ورودی‌ مشارکت داشتند و مبلغی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شد که به ازای هر دانشجو ۴۲۰ هزار نفر صرف شده بود. اما در سال جدید و با توجه با افزایش قیمت ها مبلغ ۵۵۰ هزار تومان برای هر نفر پیش بینی شده است و در صورتی که موفق به جذب اسپانسر نشویم، ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه ها را دانشگاه پرداخت خواهد کرد و مابقی هزینه از خود دانشجویان اخذ خواهد شد.
وی یادآور شد، در سال گذشته از هر دانشجو ۸۰ هزار تومان جهت ثبت نام در اردو هزینه دریافت شد که این مبلغ در سال جدید و با توجه به اوضاع نامساعد اقتصادی به بیش از ۳۰۰هزار تومان تغییر خواهد کرد. مگر اینکه منابعی از خارج دانشگاه به عنوان اسپانسر پیدا شود.
دکتر حسینی گفت: به منظور مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان و حضورشان در یک فعالیت جمعی مهم از سیستم کارمندی استفاده نخواهد شد و تمام عوامل اجرایی اردوی امسال از دانشجویان خواهند بود. برنامه ی تهران هم برای سومین سال پیاپی به قوت خود باقی است. این برنامه شامل؛ تور دانشگاه گردی ویژه ی خانواده ی دانشجویان ورودی جدید و گردهمایی دانشجویان و خانواده هایشان در سالن استاد جباری به مناسبت آغاز سال تحصیلی خواهد بود.

معاون فرهنگی دانشگاه در پایان صحبت‌های خود گفت: هدایت آموزشی، ارائه اطلاعاتی مفید در خصوص زندگی خوابگاهی و دانشجویی و ارائه مشاوره اولیه روان شناختی از اهداف اصلی ما در برگزاری ویژه برنامه ی ورودی‌ها می‌باشد، اما اگر این برنامه‌ها استمرار نداشته و صرفا به چند روز در ابتدای سال منحصر گردد بی‌شک نتیجه‌ی چندانی نخواهد داشت.