عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

تشریح عملکرد موسسه ملی تحقیقات سلامت در نشست هیئت‌رئیسه دانشگاه

گالری عکس
در این نشست که یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۸ در سالن شورای دانشگاه تشکیل شد، دکتر فتوحی رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت به معرفی فعالیت‌های این مرکز پرداخت و گفت: این موسسه باهدف دیده‌بانی وضعیت سلامت مردم، تولید شواهد علمی و ترویج به‌کارگیری آن توسط برنامه ریزان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت در سطح ملی ایجادشده است. درواقع تمرکز اصلی موسسه فعالیت بر روی پیامدها، اثر اقدامات و مداخلات حوزه سلامت، بر جمعیت با تکیه‌بر شواهد و اطلاعات است.
وی با اشاره به چشم‌انداز کلان موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: این موسسه، با استفاده از  توان دانشمندان داخلی و به‌کارگیری ظرفیت‌های بین‌المللی، ضمن تحلیل وضعیت موجود، پیش‌بینی روندها و رصد شاخص‌های سلامت جمعیت، مداخلات موثر بر اصلاح نظام سلامت را طراحی و توصیه می‌کند و در صورت اجرای آن‌ها، به ارزیابی و پایش مداخلات می‌پردازد.
دکتر فتوحی بابیان اینکه هدف نهایی موسسه ملی تحقیقات سلامت ارتقا سلامت جمعیت با رویکرد دیده‌بانی پیامدهای سلامت است افزود: این موسسه خدمات ویژه‌ای شامل پاسخ‌دهی به سوالات سیاست‌گذاران ارشد، نهایی سازی اطلاعات و داده‌هایی که در اختیار سازمان‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد و مدیریت ارزیابی فناوری سلامت و... را به وزارت بهداشت ارائه می‌دهد.
رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت  با اشاره به اجرای پیمایش‌های متعدد در این مرکز گفت: امسال ۹ پیمایش بزرگ ملی در محور سلامت روان، ارزیابی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، نظام مراقبت پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره‌آمیز سلامت دانش آموزان، ارزیابی وضعیت مصرف دخانیات در گروه‌های سنی نوجوانان و بزرگ‌سالان، ارزیابی سلامت شغلی، وضعیت شیوع ناباروری و... برای عقد قرارداد و اجرا، نهایی شده است.
وی با تاکید بر اشتراک‌گذاری داده‌ها افزود: این موسسه براساس رسالت خود مطابق شیوه‌نامه خاصی، داده‌های مطالعات را در اختیار پژوهشگران و دیگر متقاضیان قرار می‌دهد.
دکتر فتوحی با اشاره به نقش این مرکز در پاسخ‌دهی به تعهدات بین‌المللی درزمینهٔ اطلاعات حوزه سلامت گفت: این موسسه  براساس رسالت خود، حدود ۱۸۰ شاخص را به سازمان‌های بین‌المللی و WHO گزارش می‌دهد.
دکتر فتوحی، انتشار گزارش سیمای سلامت کشور را از اقدامات موسسه ملی تحقیقات سلامت  عنوان کرد و گفت: نمونه مشابه این گزارش در دنیا، سلامت در یک نگاه ((Health at a Glance است. این گزارش به‌صورت سالانه برای تمام کشورهای عضو OECD و کشورهای آسیای جنوب شرقی منتشر می‌شود. موسسه ملی تحقیقات سلامت در دو سال گذشته براساس اطلاعات استانی، در دو نوبت گزارش سیمای سلامت را در قالب گزارش ارزیابی طرح تحول سلامت منتشر کرده است. امسال نیز در نظر داریم این گزارش را مشابه نمونه بین‌المللی با مشارکت شبکه تحقیقات تدوین کنیم.
وی با اشاره به انتشار گزارش‌های تحلیلی و تکنیکی (مونولوگ) گفت: این گزارش‌های براساس برنامه مشخص ماهانه در چهار درسته تحلیل وضعیت‌ها، تحلیل روندها، گزارش پیش‌بینی و گزارش‌های پشتیبانی تدوین می‌شود. تاکنون گزارش‌های مونولوگ درزمینهٔ آلودگی هوا، هزینه‌های نظام سلامت در خانواده‌های ایرانی، عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، شیوع مصرف دخانیات،  دیده‌بانی نظام سلامت، ارزیابی طرح تحول سلامت و... منتشرشده است.
رییس موسسه ملی تحقیقات سلامت، تدوین گزاره برگ‌های موضوعی را از دیگر اقدامات این موسسه برشمرد و گفت: گزاره برگ (Face Sheet)، گزارش موضوعی خلاصه‌ای است که در دو تا سه صفحه به‌منظور ملاحظه سریع سیاست‌گذار نگارش می‌شود. عناوین این گزاره برگ‌ها براساس درخواست سیاست‌گذار یا موضوعات مهم روز انتخاب می‌شود. در شش ماه دوم سال ۹۷، در این موسسه ۱۰ گزاره برگ با موضوعات مختلف منتشرشده است.
دکتر فتوحی با اشاره به انتشار گزارش‌های تحلیلی نظام سلامت گفت: در دنیا این گزارش، توسط سازمان اروپایی دیده‌بانی نظام سلامت و سیاست‌گذاری پایه‌گذاری شده است. در این گزارش از الگوهای مشخصی پیروی می‌شود و محتوای آن نیز مربوط به وضعیت جمیعت شناختی، اقتصاد و سیاست‌های کلان، وضعیت کلی سلامت و... است. نگارش این گزارش در کشورها، پس از یک دوره گذار از اصلاحات متوسط تا کلان در نظام‌های سلامت صورت می‌گیرد. در کشورمان نیز با توجه به عبور نظام سلامت از یک دوره گذار اصلاحات، این گزارش در سال ۹۶ از سوی موسسه ملی تحقیقات سلامت منتشر شد و گزارش  بعدی نیز در پایان سال ۹۹تدوین می‌شود.
وی مدیریت ارزیابی فناوری سلامت از دیگر خدمات ویژه موسسه ملی تحقیقات سلامت عنوان کرد و گفت: این ارزیابی شامل سنجش کامل و سازمان‌یافته شرایط لازم برای استفاده از فناوری‌های سلامت و نیز نتایج و عواقب چنین استفاده‌ای است. این تحلیل ساختارمند باهدف ارائه داده‌های موردنیاز برای اتخاذ سیاست و تصمیم‌گیری به سیاست‌گذاران انجام می‌شود.
دکتر فتوحی در پایان سخنان خود با تشریح اقدامات انجام‌شده سال گذشته  و برنامه عملیاتی امسال این مرکز از تلاش‌های دکتر رشیدیان و دکتر مجدزاده روسای پیشین این موسسه قدردانی کرد.

بررسی دیگر دستورات

در ادامه دکتر صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه،  پیشنهاد دو تن از اعضای هیئت‌علمی وابسته دانشگاه را مطرح کرد که موردبحث و بررسی اعضای هیئت‌رئیسه قرار گرفت.
سپس دکتر حلب چی معاون دانشجویی دانشگاه، به بیان راه‌های جمع‌آوری کمک‌های نقدی دانشگاهیان  در پویش بهار همدلی پرداخت و گفت: این پویش به‌منظور بازسازی خانه‌های تخریب‌شده هم‌وطنان سیل‌زده تشکیل‌شده است. در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز شماره‌حساب کمک‌های مردمی اعلام‌شده که اعضای هیئت‌علمی، کارکنان و دانشجویان می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به این حساب واریز کنند.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌علمی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درخصوص مباحث مطرح‌شده پرداختند.

ارزیابی مثبت رییس دانشگاه از عملکرد موسسه ملی تحقیقات سلامت
دکتر کریمی رییس دانشگاه، نیز گزارش عملکرد موسسه ملی تحقیقات سلامت را مبتنی بر بینش عمیق و دقیق دکتر فتوحی دانست و گفت: این عملکرد نشان می‌دهد انتصاب دکتر فتوحی در این مسئولیت بسیار درست و به‌جا بوده است.
وی با تاکید بر نقش ملی موسسه ملی تحقیقات سلامت گفت: درست است که این موسسه کارکرد ملی دارد ولی باید تلاش کنید جایگاه آن در دانشگاه حفظ شود. در دنیا موسسات ملی متعددی وجود دارند که وابسته به دانشگاه‌ها هستند.
دکتر کریمی درخصوص پیشنهاد اساتید وابسته دانشگاه گفت: باید تاثیرگذاری این افراد در همکاری با دانشگاه موردبررسی قرار گیرد.
رییس دانشگاه با تاکید بر مشارکت دانشگاه در پویش همدلی بهار گفت: دانشگاه در حد توان خود در این زمینه همکاری می‌کند. البته باید توجه داشت انجام هرگونه مشارکتی به سرمایه اجتماعی ما بستگی دارد که درخواستمان، چقدر واکنش محیط را برمی‌انگیزد.
دکتر کریمی در پایان سخنان خود بار دیگر از دکتر فتوحی در ارائه گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت و دیگر اعضای هیئت‌رئیسه در مشارکت و همراهی مباحث این جلسه، تشکر  و قدردانی کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی