عمومی | پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

معماری چهل خانه تاریخی نجف آباد مورد بررسی قرار گرفت

.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،عاطفه کرباسی استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی  در این نشست گفت : نجف آباد شهری است که تا سالیانی نه چندان دور ، هنوز بافت تاریخی خود را حفظ کرده وهر چهار سمت آن نیز با باغات فراوان احاطه شده بود ؛ اما مدتی است تخریب و نوسازی گریبانگیر خانه های تاریخی و خشکسالی و توسعه شهری آفت باغات پیرامون این شهر شده است .
او  افزود : بدین ترتیب و با توجه به آنکه تا به حال تحقیق قابل توجهی در باب معماری خانه های این شهر انجام نشده بود ، لازم بود پس از دست دادن کامل خانه های باقیمانده از گذشت های دور و نزدیک ، مجموعه ای شامل تصاویر ، نقشه ها و شرحی از چگونگی زندگی گذشته و حال در این خانه ها فراهم آید تا در سال های آینده بتواند شمایی از چگونگی معماری خانه های تاریخی این شهر به دست دهد .
کرباسی تصریح کرد :از مجموعه خانه های پژوهش حاضر تعداد اندکی خانه های فاخر تر یا ثبت شده و تعداد زیادی خانه های غیر فاخر و متعلق به مردم عادی هستند .
این استادیار دانشگاه گفت : در کنار دلایلی چون تامین تنوع دراندازه ، قدمت ، موقعیت و شکل معماری نمونه ها ، موثرترین عامل در انتخاب خانه ها ، ممکن شدن ورود به خانه ها ، یعنی کسب مجوز ورود از سوی مالکان بود که در عین حال از مهمترین دشواری های تحقیق حاضر نیز محسوب می شود .
این پژوهشگر گفت : در نهایت و بعد از برسی چهل خانه در قالب تصاویر ، نقشه های معماری و متنی توصیفی در باب کالبد و زندگی اجتماعی جاری در خانه در گذشته و حال جمع بندی مبتنی بر مشخصات مشترک و تکرار شونده در کلیت ،  اجزای کالبدی و نحوه زندگی در خانه ها حاصل شده که می تواند قدمی کوچک در مسیر فهم معماری تاریخ شهر نجف آباد به عنوان محمل زندگی مردمان آن باشد .
کرباسی در ادامه نشست به معرفی این چهل خانه و بیان برخی ویژگی های آنها پرداخت .