عمومی | دانشگاه صنعتی امیرکبیر

رونمائی از سامانه «مصاف»

سامانه مشاوره صنعتی و ارتقای فناوری با هدف ارائه مشاوره به شرکت های صنعتی کوچک و متوسط در دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ روز گذشته، سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقاء فناوری) در دانشگاه امیرکبیر با حضور دکتر مالک نادری مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حسینی تودشکی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس شاپور قنبری، مدیرعامل شرکت های صنعتی استان تهران رونمایی شد.
سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقاء فناوری) با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تهران و کلینیک صنعت و معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ارائه خدمات تخصصی و صنعتی به صنایع کوچک، متوسط و بزرگ ایجاد شده است.
این سامانه با در اختیار داشتن شبکه بزرگ از متخصصین صنعتی و دانشگاهی، با ارائه مشاوره های صنعتی، بکارگیری فناوری های روز و همچنین افزایش مهارت های نیروی انسانی، علاوه بر رفع مشکلات موجود در واحدهای صنعتی باعث افزایش راندمان و در نتیجه افزایش سود واحد صنعتی خواهد شد.
مصاف با پشتوانه ۱۰ ساله کلینیک صنعت و معدن در بستری نو با ارائه خدمات مشاوره صنعتی، معرفی و ارتقا فناوری، عارضه یابی و آموزش مهارت های تخصصی و عمومی در راستای رفع موانع تولید، افزایش بهره وری، پیاده سازی فناوری های صنعتی روز دنیا، افزایش سطح مهارت های نیروی کار، کاهش قیمت تمام شده پاسخگوی نیازهای شرکتهاست.
مالک نادری مدیر کل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این مراسم اظهار داشت: مشکلات صنایع کوچک و متوسط بازاریابی و بازارسازی، قوانین دست و پاگیر، نقدینگی، عدم ارتباطات بین المللی و عدم توجه به فناوری های نوین هستند.
وی با بیان اینکه این صنایع کوچک برای رفع مشکلات فنی و دستیابی به فناوری های نوین اقداماتی انجام می دهند، گفت: ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه، مراجعه به شرکت های خدمات مهندسی، حضور در نمایشگاه خارجی و مراجعه به افراد با تجربه از اقدامات صنایع کوچک برای مشکلاتشان است.
نادری تصریح کرد: از این رو با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان صنایع کوچک و متوسط، سامانه مصاف را راه اندازی کردیم، به واسطه این سامانه در تمامی حوزه ها مشاوره به شرکت های کوچک و متوسط ارائه می‌شود.
مدیر کل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به هدف راه اندازی این سامانه گفت: هدف این سامانه ایجاد یک روش ساده برای دستیابی به پاسخ سئوالات و راه حل مشکلات صنایع کوچک، متوسط و بزرگ است. به همین منظور سامانه مصاف با در اختیار داشتن شبکه ای بزرگ از متخصصان صنعتی و دانشگاهی آماده ارائه خدمات تخصصی مشاوره صنعتی است.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از فناوری جدید در مراحل تولید می تواند باعث کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه سود بیشتر شود، عنوان کرد: سامانه مصاف، فناوری های روز دنیا را جهت افزایش بهره وری واحدهای صنعتی در قالب جلسات چهره به چهره و نشست های تخصصی معرفی کرده و در مراحل پیاده سازی و بهره برداری در کنار شرکت ها می ماند.
نادری با اشاره به اقدامات سامانه مصاف گفت: برگزاری نشست های تخصصی برای معرفی فناوری های نو، معرفی شرکت های فناور بر اساس نیاز شرکت ها، بومی سازی و پیاده سازی فناوری در واحدهای صنعتی و تامین نیازهای فناورانه در هر زمینه ای از اقدامات سامانه مصاف جهت ارتقا فناوری شرکت ها محسوب می‌شود.
نادری با تاکید بر اینکه افزایش مهارت های نیروی انسانی واحدهای صنعتی و بهبود شرایط ذهنی و ارتباطی آنها یکی از گامهای موثر در رسیدن به مجموعه ای منسجم و بهره ور محسوب می‌شود، گفت: این سامانه با در اختیار داشتن اساتید، صنعتگران مجرب و با شناسایی نیازهای موجود دوره های تخصصی و عمومی را متناسب با نیازهای واحدهای صنعتی شرکت ها برنامه ریزی و برگزار می کند.
مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه شرکت های صنعتی می توانند از طریق تماس با شماره تلفن این سامانه، پیامک، ایمیل، وبسایت و کانال درخواست خود را برای دریافت مشاوره اعلام کنند، خاطرنشان کرد: ارائه مشاوره ۲۴ ساعته است که بیش از ۴۰۰ متخصص و مشاور می توانند به شرکت ها مشاوره دهند.
وی افزود: تاکنون ۱۷۹ ساعت مشاوره، ۱۲۱ مشاوره صنعتی توسط ۴۲۵ متخصص به شرکت ها ارائه شده است؛ همچنین ۱۹ دوره آموزشی برای شرکت ها برگزار شده است.

---------------------
در رونمایی از سامانه مصاف عنوان شد؛
اهمیت نقش دانشگاهها در مشاوره به صنعت برای ارتقا فناوری

مدیرعامل شرکت های صنعتی استان تهران گفت: دانشگاهها می توانند در مشاوره به بخش های صنعتی برای ارتقا فناوری و عارضه یابی در این بخش ها نقش موثری ایفا کنند..
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس شاپور قنبری در مراسم رونمایی از سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقا فناوری) گفت: صنایع کوچک و متوسط حلقه واسط صنایع خرد و بزرگ هستند. از این رو باید برای آنها اهمیت قائل شد.
قنبری با بیان اینکه دانشگاهها می توانند در مشاوره به بخش های صنعتی نقش مهمی ایفا کنند، تصریح کرد: بخش های صنعتی معمولا به مشاوره ها اعتمادی ندارند اما اگر دانشگاه بتواند مشاوره خوبی به بخش های صنعتی ارائه کند مشکلات شرکت ها برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون واحدهای صنعتی به کلینیک های صنعتی برای دریافت مشاوره اعتماد لازم را نداشته اند، گفت: اکنون شاهد رونمایی از سامانه ای هستیم که به واحدهای صنعتی در بستر فضای مجازی مشاوره صنعتی ارائه می کند.
مدیرعامل شرکت های صنعتی استان تهران با بیان اینکه بدین واسطه فناوری واحدهای صنعتی نیز ارتقا می یابد، خاطرنشان کرد: صنایع باید برای توسعه خود از فناوری های روز بهره بگیرند.
به گفته وی تا قبل از راه اندازی این سامانه کلینیک های صنعتی شهرک های صنعتی با احداث مراکز کسب و کار در ۴ شهرک عباس آباد، نصیرآباد، شمس آباد و پایتخت موضوع عارضه یابی در واحدهای صنعتی را پیگیری می کردند که البته هنوز نیز در آنجا این اقدام انجام می‌شود.
وی افزود: سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقاء فناوری) با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان تهران و کلینیک صنعت و معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ارائه خدمات تخصصی و صنعتی به صنایع کوچک، متوسط و بزرگ ایجاد شده است.
به گفته قنبری، این سامانه با در اختیار داشتن شبکه بزرگ از متخصصین صنعتی و دانشگاهی، با ارائه مشاوره های صنعتی، بکارگیری فناوری های روز و همچنین افزایش مهارت های نیروی انسانی، علاوه بر رفع مشکلات موجود در واحدهای صنعتی باعث افزایش راندمان و در نتیجه افزایش سود واحد صنعتی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: مصاف با پشتوانه ۱۰ ساله کلینیک صنعت و معدن در بستری نو با ارائه خدمات مشاوره صنعتی، معرفی و ارتقا فناوری، عارضه یابی و آموزش مهارت های تخصصی و عمومی در راستای رفع موانع تولید، افزایش بهره وری، پیاده سازی فناوری های صنعتی روز دنیا، افزایش سطح مهارت های نیروی کار، کاهش قیمت تمام شده پاسخگوی نیازهای شرکتهاست.

-------------------
ایجاد کارگاه های تخصصی برای صنایع کوچک با سامانه مصاف

معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با ایجاد کارگاه های تخصصی برای صنایع کوچک و بهره گیری از دانش فارغ التحصیلان، اساتید و حتی فارغ التحصیلان خارجی به واسطه این سامانه می توان شاهد محصولاتی با فناوری های نو در بازار بود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکترحسین حسینی تودشکی در مراسم رونمایی از سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقا فناوری) با بیان اینکه رسالت این دانشگاه رفع مشکلات مردم و رفع نیاز صنعت با دستاوردهای محققان است، خاطر نشان کرد: تلاش ما بر این بوده که نوآوری به صنعت ورود پیدا کند و از سوی دیگر بتوانیم حاصل تحقیقات محققان دانشگاه را به محصول مورد نیاز مردم تبدیل کنیم.
وی تاکید: حمایت ویژه و کمک به طرح های نوآورانه و شرکت های دانش بنیان از اهداف ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر محسوب می‌شود تا بتوان محصول مورد نیاز مردم را تولید کرد که در آن نوآوری وجود دارد.
استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه در رویه دانشگاه طی سالهای اخیر بازنگری هایی صورت گرفته است، گفت: نوآوری و فناوری جزء اولویت های ما است که امیدواریم این دو در طرح های فناورانه، شرکت های دانش بنیان و بخشی از پروژه های صنعتی ورود پیدا کند.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که دانشگاه می تواند با صنایع کوچک انجام دهد رقابت پذیر کردن طرح های فناورانه و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه است.
وی گفت: صنایع کوچک نمی توانند بر روی محصولات خود به تنهایی سرمایه گذاری کنند. در این راستا می توانند از دانشگاهها کمک بگیرند تا از پتانسیل موجود بهره ببرند.
حسینی تودشکی در ادامه با اشاره به راه اندازی سامانه مصاف تصریح کرد: با ایجاد کارگاه های تخصصی برای صنایع کوچک و بهره گیری از دانش فارغ التحصیلان، اساتید و حتی فارغ التحصیلان خارجی به واسطه این سامانه می توان شاهد محصولاتی با فناوری های نو در بازار بود.
در این مراسم سامانه مصاف (مشاوره صنعتی و ارتقا فناوری) جهت ارائه خدمات تخصصی و صنعتی به صنایع کوچک و متوسط و بزرگ رونمایی شد.