عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

سفیر افغانستان: کشور ما کشوری در حال جنگ است و بیشترین نیاز و ضرورت را در آموزش های پرستاری و مامایی دارد

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان؛ از سفیر کشور افغانستان و هیات همراهش استقبال و وی را سفیر کشور دوست و همسایه افغانستانِ عزیز خطاب کرد.
وی دانشکده پرستاری و مامایی تهران را معتبرترین دانشکده پرستاری و مامایی کشور و دارای رتبه اول در بین ۱۸۵ دانشکده در کشور دانست و با اشاره به آمار ۶۰ نفری اعضای هیات علمی دانشکده؛ از اشتغال به تحصیل بالغ بر ۱۳۰۰ دانشجو در دانشکده در سه رشته مقطع تحصیلی پرستاری و بهداشت باروری در دوره  دکتری، ۱۲ رشته گرایش پرستاری ومامایی در دوره کارشناسی ارشد و دو رشته پرستاری و مامایی در مقطع کارشناسی سخن گفت و آمار دانشجویان بین الملل را حدود ۶۰ نفر از بیش از ۱۱ کشور جهان عنوان کرد.
دکتر نیکبخت همچنین تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی را نزدیک به ۴۰۰ نفر که ۱۰۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل می نماید، اعلام کرد.
رئیس دانشکده در ادامه ضمن ابراز تمایل به برقراری و گسترش همکاری های علمی مشترک در حوزه های آموزشی و پژوهشی و اعلام آمادگی برای برگزاری دوره های آموزشی، دوره های آموزشی کوتاه مدت و کوهورت در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در دو رشته پرستاری و مامایی برای دانشجویان کشور افغانستان تصریح کرد: ما با کشور افغانستان از نظر فرهنگی نقاط اشتراک زیادی داریم و این ریشه های مشترک و اصیلی که دو ملت با هم دارند می تواند زمینه ساز آموزش بهتر برای تربیت دانشجویان کشور افغانستان باشد.
وی افزود: یکی از ۱۱ کشوری که ما با آنها ارتباط داریم و از آنها دانشجو داریم؛ افغانستان است. ما سال های قبل هم از کشور افغانستان دانشجو داشته ایم که بعد از بازگشت به کشور خودشان نیز جایگاه های مهم و تاثیرگذاری را کسب کرده اند.
دکتر نیکبخت با اشاره به دو سال مسئولیتش در میز افغانستان در دانشگاه از وجود ارتباطات مثبت با وزارت علوم و آموزش عالی کشور افغانستان سخن گفت و ابراز امیدواری کرد که منشاء ارتباطات و همکاری های بیشتر شود.
دکتر خاطره سیلانی، معاون بین الملل دانشکده ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست؛ به معرفی دانشکده پرستاری و مامایی تهران به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین دانشکده پرستاری و مامای کشور ایران پرداخت و توانمندی ها، ظرفیت ها وامکانات موجود در دانشکده را شرح داد.
وی با اشاره به اشتغال به تحصیل حدود ۶۰ نفر دانشجوی بین الملل از ۱۱ کشور دنیا در دانشکده پرستاری و مامایی و سهم حداکثری دانشجویان از کشور نیجریه؛ ابراز امیدواری کرد که با توجه به وجود اشتراکات بالای فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان دانشکده بتواند میزبان تعداد بیشتری از دانشجویان از کشور دوست و همسایه افغانستان باشد.
معاون بین الملل دانشکده با اشاره به اقبال بین المللی به برگزاری دوره های آموزشی، مراقبت های پرستاری ویژه، پرستاری اورژانس و پرستاری کودکان و نوزادان توسط دانشکده؛ برنامه های مشترک در رشته مقاطع مختلف، دوره های کوتاه مدت آموزشی، کارگاه های آموزشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، پروژه های بین فرهنگی، انجام تحقیقات مشترک و انتشار مقالات مشترک را از زمینه های مناسب برای همکاری دو کشور دانست.

سفیر افغانستان: ما به تحصیل در ایران علاقه، ضرورت و نیاز داریم
هارون نجم پور، سفیر افغانستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشکده پرستاری و مامایی تهران گفت: امیدوارم این جلسه آغاز خوبی برای همکاری بین دو کشور باشد و ما هم به تحصیل در ایران علاقه، ضرورت و نیاز داریم و هم تحصیل درایران به خاطر وجود شباهت های زیاد موجود برای ما آسان تر و قابل قبول تر و کم هزینه تر است. کشور ما کشوری در حال جنگ است و بیشترین نیاز و ضرورت را در بخش آموزش های پرستاری و مامایی دارد.
وی افزود: متاسفانه کشور ما بیشترین آمار مرگ و میر مادران در زمان زایمان را دارد؛ اگرچه وضعیت از ۲۰ سال قبل بهتر شده؛ اما هنوز هم بالاترین آمار مرگ و میر را داریم و این مسئله ضرورت همکاری و کمک در آموزش مامایی را بیشتر نشان می دهد.
وی با اشاره به تفاهم نامه های موجود بین دو کشور افغانستان و ایران در زمینه آموزشی گفت: تفاهم نامه هایی که با ایران داریم بخشی اش مربوط به اساتید دانشگاه است که برای گذراندن دوره های تحصیلات تکمیلی به ایران می آیند. امسال ما ۳۰۰ نفر را در این تفاهم نامه ها داشتیم که برای طی کردن دوره به ایران آمدند.
هارون نجم پور بر نیاز کشورش به آموزش مامایی و تلاشش برای توسعه همکاری و رفع نیازهای موجود تاکید کرد و گفت: ۴۰ نفر از خانم هایی که در مامایی درس می خواندند یک دوره دو ساله را در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذراندند و نیاز دارند که ۲ سال دیگر نیز تحصیل کنند و ما امیدواریم این ۴۰ نفر بتوانند این دوره را نیز بگذارنند.
خبرنگار: شیما سادات عطری
عکس: حسین اکبریان