عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کمیته درون بخشی بسیج ملی کنترل فشار خون در شهرستان بویراحمد برگزار شد+ عکس


مدیر مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، از برگزاری کمیته درون بخشی  بسیج ملی کنترل فشار خون  در این مرکز خبر داد.

روابط عمومی مرکز بهداشت شهید دامیده شهرستان بویراحمد؛ دکتر محسن مرادی، اظهار داشت: فشارخون بالا از مهمترین عوامل خطر تهدیدکننده سلامت و اصلی ترین عامل مرگ زودرس، کم توانی و ناتوانی ناشی از سکته های قلبی و مغزی، بوده و به تنهایی بالغ بر سومین عامل کشنده در دنیا و از هر ۸ مرگ یک موردبه فشار خون مربوط می باشد.

وی افزود: ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با روز جهانی فشارخون  آغاز «بسیج ملی کنترل فشارخون » با شعار" فشارخون؛ بدانیم و اقدام کنیم..." می باشد، با جلب مشارکت و همکاری های بین بخشی، نسبت به اطلاع رسانی گسترده و ارتقاء سطح آگاهی مردم و به دنبال آن شناسایی، درمان و  کاهش موارد ابتلا به این بیماری صورت می پذیرد.

کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر شهرستان بویراحمد، بیان داشت: گسترش شهرنشینی، موجب تغییرات گسترده در زندگی مردم از جمله کم تحرکی، اضافه وزن، اختلالات خواب، استرس های فردی و اجتماعی، مصرف غذاهای پرچرب و پر نمک و .. شده که تهدیدکننده سلامت و افزایش فشار خون و متعاقب آن دیگر مشکلات جسمی  شده است.

شهلا رحیمی، گفت: هدف از اجرای این برنامه افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در زمینه فشارخون بالا، شناسایی و کشف موارد فشار خون بالا، اندازه گیری فشارخون افراد ۳۰ سال به بالا(متولدین ۲۹/۱۲/۶۸ و قبل از آن)، زنان باردار و بیماران کلیوی، افزایش آگاهی جامعه از میزان طبیعی فشار خون  و عوامل خطر اصلی فشارخون بالا (مصرف نمک، کم تحرکی، چاقی، اختلال چربی، مصرف سیگار، الکل و ...) و  افزایش آگاهی اجتماعی از پیامدهای اصلی فشار خون بالا (سکتههای قلبی، مغزی و مرگ زودرس) می باشد.

وی عنوان کرد:  از تاریخ ۲۷اردیبهشت لغایت ۱۷ خرداد ماه سالجاری اطلاع رسانی به صورت گسترده در ادارات شهرستان بویراحمد، مساجد، اماکن عمومی و فضای مجازی و از ۱۸ خرداد تا پایان  ۱۵تیر ماه اندازه گیری فشارخون صورت می پذیرد.

مدیر مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد، تصریح کرد: در کمیته درون بخشی  بسیج ملی کنترل فشار خون مقرر گردید ۱۳ پایگاه سنجش فشار خون۱۰ ایستگاه در شهر یاسوج و حومه، ۳ ایستگاه  در حوزه های مارگون، چیتاب و لوداب برپا شود.

دکتر مرادی اذعان داشت: ۱۲۴ هزار نفر در شهر یاسوج بالای ۳۰ سال سن دارند.

وی خاطرنشان شد: سامانه salamat.gov.ir (سامانه خوداظهاری) جهت وارد کردن اطلاعات افراد به صورت پویا در همه جا در دسترس عموم می باشد و فرد با ورود به سامانه و ثبت اطلاعات شخصی از جمله شماره ملی، شماره تماس و تکمیل پرسشنامه بسیج ملی کنترل فشارخون اطلاعات مربوط به فشارخون خود را وارد نمایند.۷-۱۴۲