عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

لزوم مشارکت تمام ادارت در اجرای طرح ملی کنترل فشار خون


معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار گفت: در طرح ملی کنترل فشار خون باید از ظرفیت تمامی دستگاه ها و ادارات و همچنین بخش خصوصی از جمله سمن ها و اصناف و صنعت استفاده شود.

به گزارش وبدا / نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی سبزوار با محوریت اجرای طرح ملی کنترل فشار خون ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار،رییس دانشگاه و مسئولین ادارات در سالم جلسات معاونت بهداشتی برگزار شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در این نشست ضمن تاکید بر اجرای طرح ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: در اجرای این طرح باید از ظرفیت تمامی دستگاه ها و ادارات و همچنین بخش خصوصی از جمله سمن ها و اصناف و صنعت استفاده شود.

وی افزود: با هماهنگی با اداره تبلیغات اسلامی از تریبون های مساجد و همکاری با روحانیون در اجرای مرحله آموزش و اطلاع رسانی با برنامه ریزی مدون استفاده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در ادامه این جلسه با بیان اینکه بیماری پرفشاری خون اولین عامل خطر در مرگ و ایجاد ناتوانی به شمار می رود، اظهار کرد:این عامل خطر تا حدود زیادی قابل پیشگیری و البته کاملاً قابل کنترل است.

وی افزود: در ایران بالغ بر ۱۵ ملیون نفر مبتلا به فشار خون بالا وجود دارد که حدود ۲۷.۵ درصد زنان و ۲۵.۲ مرد درصد مردان مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند که در سنین مختلف درصدهای متفاوتی را شامل می شود.

دکتر علیرضا مسلم اضافه کرد: پایش های انجام شده نشان می دهد از هر سه نفر جمعیت کشور، یک نفر مبتلا به فشار خون بالاست و مطلب نگران کننده این است که از همین تعداد، چیزی حدود ۶۰ درصد، از بیماری خود اطلاع ندارند و نیمی از افرادی که از فشار خون خود اطلاع دارند تحت درمان قرار ندارن، بنابراین اجرای این پویش ملی حساس تر و سنگین تر می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوارتصریح کرد: بر اساس پیمایش ملی انجام شده در سال ۲۰۱۶، حدود یک سوم جمعیت بزرگسالان ایران از فشار خون بالا رنج می برند که این امارها نشان می دهد از سال ۱۹۹۰تا سال ۲۰۱۶، شیوع فشار خون در ایران ۳ برابر شده است.

رئیس ستاد اجرایی بسیج کنترل فشار خون دانشگاه علوم پزشکی سبزوارگفت: افزایش سطح سواد سلامت جامعه کمک شایانی در پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مثل فشار خون دارد که می شود با اگاه کردن مردم گام مهمی در پیشگیری و کنترل بیماریها برداشته شود.

دکتر مسلم با بیان اینکه بسیج ملی کنترل فشار خون از ۲۷ اردیبهشت مصادف با روز جهانی کنترل فشار خون آغاز و ۷ مهرماه همزمان با روز جهانی قلب گزارش نهایی کمپین اعلام خواهد شد،بیان داشت: سعی براین شده است تا از توان دانشجویان رشته های پزشکی و پیراپزشکی ، نیروهای آموزش دید سازمان هلال احمر دربرپایی ایستگاه های موقت و سیار،خانه های بهداشت و پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت جهت آموزشی و سنجش فشار خون استفاده شود.