عمومی | دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

۵۳ درصد مرگ و میر سبزواری ها بر اثر بیماری های قلبی است


رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: ۵۳ درصد از مرگ و میرهای جمعیت شهری شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است.

به گزارش وبدا / دکتر علیرضا مسلم روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون اظهار کرد: میانگین مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در کشور حدود ۵۰ درصد است که این شاخص در حوزه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سه درصد بیشتر از آن است.

وی افزود: از مهمترین علل بیماریهای قلبی و عروقی فشار خون بالاست و سکته های قلبی و مغزی، عارضه های کلیوی و قلبی از عوارض این بیماری است.

رئیس دانشگاه ادامه داد: طرح بسیج همگانی کنترل فشار خون در مناطق زیر پوشش این دانشگاه همزمان با دیگر نقاط کشور از ۲۷ اردیبهشت روز جهانی فشار خون آغاز می شود و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد.

دکتر مسلم افزود: ۲۴۰ هزار فرد بالای ۳۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه وجود دارند که با برنامه ریزیهای لازم بیش از ۵۰ درصد این جمعیت از نظر ابتلا به بیش فشاری خون غربالگری می شوند.

رئیس ستاد اجرایی بسیج کنترل فشار خون دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بیان داشت:در این غربالگری افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنها به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ میلیمتر جیوه بالاتر باشد تحت کنترل، مراقبت و بررسی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح کشوری بسیج همگانی کنترل فشار خون، ۱۹۵ خانه بهداشت، ۲۸ پایگاه سلامت، ۳۸ مرکز خدمات جامع سلامت، ۱۶ ایستگاه سیار و ۱۳ تیم سیار فشار خون افراد بالای ۳۰ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه را غربالگری می کنند.

گفتنی است؛ ۳۷ مرکز بهداشتی و درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و شش بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت ساکن در شهرستانهای جوین، جغتای، خوشاب و داورزن را واقع غرب خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند.