عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی لنجان موفق به اختراع پک سردوش کاهنده مصرف آب شد.

دانشجوی مخترع واحد لنجان با تشریح اختراع پک سردوش کاهنده مصرف آب تصریح کرد: «پک سردوش کاهنده مصرف آب میزان مصرف آب را به طور چشم‌گیر کاهش می‌دهد به نحوی که میزان مصرف آب را در یک دقیقه به کمتر از ده لیتر می‌رساند؛ این در حالیست که میزان مصرف با استفاده از سردو ش‌های معمولی با بالاترین فشار حدود چهل و هشت لیتر بر دقیقه خواهد بود و با این میزان کاهش شاهد خروجی بسیار مطلوبی خواهیم بود. این نوع سردوش‌های کاهنده مصرف آب را می‌توان در بخش‌هایی چون روشویی: شستشوی بسیار مطلوب، ظرفشویی: با پاکننده‌گی بالا و شستشویی بسیار سریع، حمام: با پاک کننده‌گی بسیار بالا شستشوی سریع و همچنین دارای خاصیت ماساژوری در ناحیه برخورد مورد استفاده قرار داد.»

امین آذرپیوند تاکید کرد: «سردوش‌های کاهنده مصرف آب می‌توانند نسبت به بخش عمده‌ای از هدر رفت آب جلوگیری کنند . بنابراین ساخت این نمونه از سردوش‌های کاهنده مصرف آب موجب صرفه‌جویی 85 درصد در مصرف آب شیرین خواهد شد. که با اضافه نمودن سنسورهای هوشمند می‌توان درصد صرفه‌جویی را افزایش داد.»

این مخترع جوان کاهش مصرف آب در مصارف خانگی و بخش‌هایی از صنعت را باعث افزایش مزایای زیست محیطی عنوان کرد و گفت: «انواع مختلفی از سردوش‌های کاهنده مصرف آب در صنعت شناخته شده است که در همه موارد این کاهنده‌ها شامل ورودی که بصورت رزوه‌ای بر روی شیرها یا علمک دوش نصب می‌گردند و قالباً از تفلون، پلاستیک، برنج و یا استیل ساخته شده‌اندکه به منظور کاهنده‌های مصرف دارای ویژگی‌های دیگر نیز بوده و از نظر قیمت برای مصرف کننده به صرفه نمی‌باشد. با این حال اکثر کاهنده‌های مصرف آب علاوه بر میزان مصرف و قیمت بالا جهت تهیه برای مصرف کننده، دارای خروجی مناسب و رضایت‌بخش نمی باشند و همچنان شاهد مصرف بالای آب خواهیم بود.»

وی افزود: « میزان مصرف با استفاده از سردوش‌های معمولی با بالاترین فشار آب چهل و هشت لیتر بر دقیقه خواهد بود. از طرفی میزان مصرف آب به مقدار کمتر از ده لیتر بر دقیقه به صورت یک نواخت با خروجی بسیار مطلوب و رضایت‌بخش میتواند عدد مناسب و توجیح کننده‌ای باشد. میزانی که ده دقیقه مصرف آن برابر عددی کمتر از صد لیتر بر دقیقه خواهد بود. سردوش‌هایی که با این میزان مصرف، داشتن کارایی و بازده بسیار بالا، داشتن خاصیت ماساژوری یا فیزیوتراپیک در بخش حمام و همچنین دارای دریافت خروجی مطلوب در روشویی و ظرفشویی که موجب رضایت مندی مصرف کننده نیز قرار خواهد گرفت.»

آذرپیوند  ورود این محصول به بازار را در بالا بردن سطح کیفی مردم، بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: «با توجه به کاهش میزان مصرف آب در مصارف خانگی علاوه بر کاهش میزان مصرف منجر به کاهش مصرف سایر انرژی‌های دیگر نظیر گاز و برق نیز خواهد شد که این امر موجب صرفه‌جویی در هزینه برای خانوارها نیز خواهد بود.»

این دانشجوی مخترع خاطرنشان کرد: «یکی از دغدغه‌های بزرگ کشور بحران آب است که در این میان بخش زیادی از هزینه‌ها صرف تصفیه و انتقال می‌شود که بخش عمده آن با مصرف در شستشو و حمام به هدر می‌رود.»

وی با بیان نحوه دست‌یابی به این فناوری تشریح کرد: «در ابتدا این ایده بدین گونه بود که آب توسط دستگاه فشار (همانند دستگاه کارواش) به سمت خروجی هدایت شود و سپس با فشار معقول و لازم از سردوش مورد نظر خارج گردد. اما با توجه به عدم تامین هزینه دستگاه برای کلیه اقشار جامعه از یک سو و همچنین درگیر نمودن بخش انرژی برق از سوی دیگر باعث شد که این ایده با شرایط ذکر شده منحل و بجای آن ایده‌ای جدید بکار گرفته شود.»