عمومی | دیده بان علم ایران

خطر اپیدمی بیماری های عفونی در مناطق سیل زده*ضرورت احداث فوری توالت های عمومی موقت

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی با هشدار نسبت به خطر اپیدمی بیماری های عفونی نظیر حصبه، وبا و هپاتیت در مناطق سیل زده بر ضرورت احداث فوری توالت های عمومی موقت در این مناطق تاکید کرد.

در یادداشت دکتر بهادر حاجی محمدی، متخصص سم شناسی مواد غذایی و بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی که برای انتشار در اختیار دیده بان علم ایران قرار گرفته آمده است: « با توجه به سیلاب های اخیر در اکثر استان های کشور خطر اپیدمی بیماری های عفونی نظیر حصبه، وبا و هپاتیت وجود دارد چرا که به علت تخریب برخی از منازل و آسیب به لوله کشی فاضلاب در مناطق سیل زده، نشر ذرات مدفوعی در محیط موجب افزایش خطر شیوع بیماری هایی نظیر وبا، هپاتیت و حصبه می شود؛ لذا احداث توالت های عمومی سیار و موقت در مناطق سیل زده از اهمیت بسیاری برخوردار است.

احداث توالت های عمومی در سطح منطقه را به طور اولویت دار در دستور کار قرار دهند. بویژه در مناطقی که زیر ساخت های فاضلاب دچار آسیب های شدید شده است و فاضلاب به معابر شهری ورود کرده است، این موضوع نیازمند توجه جدی تری است.

پرهیز از نوشیدن آب های مشکوک و غیربهداشتی مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری های عفونی در مناطق سیل زده است. آب های معدنی یا آشامیدنی بطری شده ایمن ترین آب برای مصرف هستند. همچنین آب های تانکرهای کلرزنی شده برای نوشیدن ایمن هستند. تاکید می شود که در مناطق سیل زده، آب نهرها، برکه ها و آب انبار ها به هیچ وجه ایمن نیستند.

انجماد آب به هیچ عنوان باعث سالم سازی آن نمی شود. بهترین راه ایمن سازی آب، جوشاندن آن به مدت حداقل پنج دقیقه است. همچنین اگر ساکنان مناطق سیل زده برای شستشوی سبزیجات به آب سالم دسترسی ندارند، از مصرف سبزیجات خام خودداری کرده و فقط سبزیجات را به صورت پخته مصرف کنند. همچنین نیرو های امدادی بهتر است توزیع میوه های پوست کندنی مثل موز و پرتقال را در اولویت قرار دهند که نیاز به شست و شوی قبلی نباشد.

باید دقت کرد که بیماری های عفونی حاد عمدتا علائم گوارشی دارند، بنابراین اگر در مناطق سیل زده فردی دچار علائم اسهال، استفراغ، تب و یا دلدرد شد باید بلافاصله به پزشک و تیم درمانی مستقر در اکیپ های امدادی سیار در منطقه سیل زده مراجعه کند.

افراد دارای علائم بیماری گوارشی باید از خود درمانی اجتناب کنند زیرا برخی از بیماری های عفونی ممکن استوخامت زیادی پیدا کند. به عنوان مثال در صورت عدم توجه به بهداشت آب مصرفی در مناطق سیل زده، خطر ابتلا به ویروس هپاتیت و آسیب شدید کبدی وجود دارد. در صورت تشدید و ادامه دار شدن اسهال فرد مبتلا، باید مایعاتی نظیر آب آشامیدنی،
دوغ بدون گاز، سوپ و چای کمرنگ به وفور و منظم نوشیده شود تا آب و الکترولیت های از دست رفته بدن جبران شود.

انتهای پیام