عمومی | مرکز آموزش عالی شهید رجایی بابل

دکتر خنیفر در افتتاحیه بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم: قرآن نسخه ابدی و درمان بحران هاست

دکتر حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان در آیین گشایش بخش دانشگاهی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، قرآن را نسخه ابدی و درمان بحران ها خواند و گفت: تکریم قرآن کریم، کرم الهی در ماه کریم است.
به گزارش معاونت فرهنگی و اجتماعی فرهنگیان، آیین گشایش بخش دانشگاهی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه جاری با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، دکتر کاظمی، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش، دکتر فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد اسلامی، دکتر حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و نیز جمعی از دانشجویان، مدیران و مسئولان فرهنگی و قرآنی دستگاه های حاضر در این بخش برگزار شد.
دکتر خنیفر در آغاز این مراسم با تبریک ایام بزرگداشت مقام معلم و نیز فرارسیدن ماه مبارک رمضان، تکریم قرآن کریم را کرم الهی در ماه کریم خواند و گفت: عرفا معتقدند سه نوع سخن داریم؛ یک سخن، سخن انسان با خدا یا همان دعا است؛ سخن دیگر سخن خدا با انسان و انسان با خدا یا همان نماز است و یک سخن نیز سخن خداوند با انسان یا همان قرآن است.
رییس دانشگاه فرهنگیان، قرآن کریم را سخن خدا با انسان، قانون اساسی و اساس قانونی انسان دانست و افزود: قاطبه مفسرانی که بر روی قرآن کار کرده اند در هر زمانی معتقدند که خودشان بهترین نکات قرآن را گفته اند در صورتی که مفسران پس از آن ها کشفیات بزرگ تر و حیرت آورتری پیدا کرده اند؛ از کشفیات طبیعی گرفته تا کشفیات طبی و همه این موارد اعجازاتی است افزون بر موضوعاتی نظیر هدایت، رحمانیت، مودت، محبت، شفقت، ارشاد و ...که در قرآن آمده است.
رئیس ستاد عالی بخش دانشگاهی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به حیرت مستشرقینی نظیر گوته، آنه ماری شیمل، آرتور آربری، هنری کوربن، تولستوی و ...در برابر روح قرآن کریم گفت: تولستوی که روح ادبیات روس به شمار می رود و بزرگترین نویسندگان جهان آثار او نظیر «جنگ و صلح» را برترین آثار ادبیات جهان قلمداد می کنند، قرآن را اولین و آخرین کتاب بشری می داند که ماهیت لاهوتی دارد.
وی با اشاره به اینکه اولین نمایشگاه قرآن کریم در زمان پیامبر اتفاق افتاده است گفت: زمانی که جناب روزبه یا همان سلمان محمدی یا سلمان فارسی سوره «حمد» را به فارسی ترجمه و خدمت پیامبر عرضه کرد و پیامبر این ترجمه را به صحابه نشان می داد را شاید بتوان اولین نمایشگاه قرآن کریم به شمار آورد و ما به عنوان یک ایرانی به آن افتخار می کنیم.
دکتر خنیفر با اشاره به اینکه «صحاح سته» اهل سنت و «کتب اربعه» شیعیان همگی از آثار ایرانیان است، گفت: سخنران کنگره یهود چندین سال قبل جمله ای قابل تامل گفت؛ بدین مضمون که مادامی که مسلمانان به قرآن پایبند باشند، به مناسک حج به معنای حج واقعی بروند و امام حسین(ع) را به درستی بشناسند و ایشان را یاد کنند کسی نمی تواند بر آنان مسلط شود.
وی با اشاره به اینکه قرآن یک نسخه ابدی و نسخه درمان بحران هاست به حدیثی از امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: امیر مومنان می فرمایند: هرگاه فتنه، آشوب، توطئه، کینه و نفرت مانند پاره های شب سیاه به سمت شما آمد به قرآن پناه برید.
رییس بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به افرادی نظیر میخائیل نعیمه، ادوارد عطیه، سلیمان کتانی، جرج جرداق و دیگر شیفتگان امام علی(ع) گفت: نعیمه در خاطراتش از زندگی در پاریس اشارات جالبی از جذب شدن فرانسویان به صدای خود در هنگام تلاوت آیات قرآن دارد که قا بل تامل است.
رییس دانشگاه فرهنگیان در ادامه به تحقیق صورت گرفته در یکی از بیمارستان های روانی اسپانیا اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش این پژوهش هر بار برای بیماران صوت قرآن پخش می شد، آنان آرام می شدند و این مورد همچون مثال های متعدد دیگری است که همه از اعجازات شگفت قرآن حکایت دارد.
وی داستان «اصحاب کهف» را که در قرآن در ۳۰۹ کلمه آمده است از جمله اعجازات عددی قرآن دانست که هنوز نتوانسته ایم به عمق و بطن اعجاز آن دست پیدا کنیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام حسین امام عارفی بود که از ایشان غفلت کرده ایم به ذکر روایتی در باب عاشورا پرداخت و گفت: در لیله الاستمهال امام حسین(ع) حضرت ابوالفضل(ع) را به سوی شمر روانه می کند تا یک شب از او فرصت گیرد؛ مهلتی که امام در پاسخ به حضرت ابوالفضل(ع) هدف از آن را علاقه به خواندن قرآن عنوان می کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مرکز شیعه شناسی در شهر استراسبورگ فرانسه و مراکزی نظیر آن تمام نسخه خطی و قدیمی شیعیان نظیر نسخ قرآن، مقاتل و ... را گردآوری می کنند و به راحتی اجازه استفاده از این آثار را نمی دهند، گفت: در شیعه شناسی استراسبورگ هم اکنون ۳۰۹ مقتل نگهداری می شود در حالی که شمار مقاتل در دست ما به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد.
وی در ادامه به حادثه کربلا پرداخت و گفت: همراهان امام در این سفر حدود هزار نفر و تعداد شهدا ۲۴۵ تن بود و مشهور شدن عدد ۷۲ شهید به سرهایی اشاره دارد که بر نیزه رفته است. از این تعداد شهدا ۲۱ نفر ایرانی بودند و ایرانی زدایی تاریخ امویان و عباسیان از جمله دلایلی است که نامی از این شهدا در منابع تاریخی ذکر نشده است.
دکتر خنیفر با بیان اینکه کفر آشکار، فحش آشکار و ظلم آشکار از خصلت های بنی امیه بود، ویژگی دیگر آنان را ایرانی زدایی خواند و گفت: در شبی که امام حسین(ع) طلب قرآن کرد و بیعت خویش را برداشت، ایرانی ها از جمله کسانی بودند که امام را ترک نکردند و با ایشان ماندند.
وی خاطرنشان کرد: درایت و فهم قرآن باعث می شود که ما به اولیا و پیشوایانمان در تکریم و تحلیل قرآن پیشقدم شویم و این افتخار در نمایشگاه امسال نصیب دانشگاه فرهنگیان شده است که خدمتگزار دانشگاه ها و مراکز فرهنگی باشد و خدا را برای این میزبانی شکر می گوییم.
گفتنی است دانشگاه فرهنگیان میزبان بخش دانشگاهی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم است.
وزارتین بهداشت و علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دانشگاه فنی و حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و جهاد دانشگاهی، دستگاه های حاضر در بخش دانشگاهی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هستند.
بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی » از ۲۱ اردیبهشت ماه جاری در مصلی حضرت امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده است و تا ۴ خردادماه پذیرای عموم علاقمندان است.