عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه زیر پوشش غربالگری فشار خون

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیش از ۵ میلیون نفر جمعیت در مناطق زیر پوشش دانشگاه ساکن هستند که از این تعداد دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بالای ۳۰ سال سن دارند اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی تمامی افراد بالای  ۳۰ سال زیر پوشش بسیج ملی کنترل فشار خون قرار می گیرند.

دکتر محمد رضا دارابی در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون با بیان اینکه فشار خون بالا عامل بسیاری از بیماری ها از جمله قلبی عروقی، نارسایی کلیوی و سکته های قلبی و مغزی است خاطر نشان کرد: در صورت شناسایی زودهنگام پر فشاری خون می توان از عوارض کوتاه و بلند مدت بر روی فرد جلوگیری شود.

وی  با بیان اینکه افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ بیشتر باشد، مبتلا به پرفشاری خون تشخیص داده می شوند تصریح کرد: در صورت شناسایی افراد به بیماری فشار خون، به سطوح تخصصی برای درمان و پیشگیری از عوارض ارجاع داده می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ ، ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل عوارض پر فشاری خون جان خود را از دست داده اند و در سال های ۹۵ و ۹۶ حدود ۹۷ هزار نفر در کشور به دلیل این عارضه فوت شده اند خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های انجام شده در حال حاضر به طور تقریبی ۱۵ میلیون نفر در کشور به فشار خون مبتلا هستند که ۶۰ درصد این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند و از افرادی که مطلع هستند تنها ۵۰ درصد دارو مصرف می کنند.

دکتر دارابی گسترش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درکنار غربالگری و شناسایی بیماران را از مهمترین اهداف این برنامه عنوان کرد و گفت: کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک، کاهش ۲۵ درصدی شیوع فشار خون و دسترسی مردم به ۸۰ درصد فناوری و داروهای مرتبط با کنترل فشار خون و کنترل بیماران مستعد فشار خون از دیگر اهداف این پویش به شمار می رود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به نقش رسانه های گروهی و ائمه جماعات در موفقیت اجرای این طرح اظهار کرد: با همکاری رسانه های گروهی و دیگر گروه ها ضمن آگاهی بخشی، آموزش و تشویق مردم نسبت به فشار خون،گام موثری در ارتقاء سلامت جامعه برداشته شود.

وی افزود: همکاری سازمان ها و دیگر نهادها نقش موثری در تحقق اهداف در حوزه سلامت دارد و امیدواریم با همکاری تمامی سازمان ها بتوان در این زمینه موفق عمل نمود.

{jcomments on}