عمومی | دانشگاه تهران

پیش رویداد ترویجی «رویکردهای نوین در مدیریت پسماند شهری» در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دفتر مدیریت سبز، پیش رویداد ترویجی رویکردهای نوین در مدیریت پسماند شهری، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ با حضور استادان، دانشجویان، مسئولان شهری تهران و کرج و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.
این پیش رویداد با بخش‌های مختلفی همچون سخنرانی استادان و مسئولان شهری و پرسش و پاسخ دانشجویان در حوزه مدیریت پسماند شهری و نقش رویکردهای نوین در آن، همراه بود.
در ابتدا دکتر رفیعی با طرح موضوع «بخش آلی پسماند به‌عنوان تهدید زیست‌محیطی یا منبع کربن؟»، به ارائه راه‌کارهای نوین موجود در بحث مدیریت پسماندهای آلی پرداخت.
وی هم‌چنین با اشاره به مباحث و رویکردهای علمی موجود در این بخش ابعاد و ساختار لندفیل‌های مناسب در این زمینه را تشریح کرد.
سپس مهندس احمد خیری، رئیس مدیریت پسماند شهرداری کرج، موضوع هوشمندسازی مدیریت پسماند شهری و استفاده از ظرفیت استارت‌آپ‌ها را جزو اولویت‌های برنامه مجموعه مدیریت پسماند شهرداری کرج برشمرد.
وی ضمن دعوت دانشجویان به همکاری خاطر نشان کرد: «دانشجویان ظرفیت‌های بزرگ علمی کشور هستند که می‌توانند در این زمینه کمک‌های بسیاری ارائه دهند و من درخواست دارم تا کارگروهی با حضور دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در زمینه مدیریت پسماند شهر کرج تشکیل شود».
در ادامه دکتر مظاهر معین‌الدینی، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران به تشریح موضوعاتی چون کاهش پسماند از مبدا، پسماندهای غذایی، مدیریت پسماند در مراسم‌های سنتی و مذهبی و توجه به پسماندهای صنعتی و کاهش مخاطرات موجود در زمینه پسماندها پرداخت.
مهندس صیاد شیخی، مسئول دبیرخانه باشگاه دانشجویان حامی محیط‌زیست و منابع طبیعی نیز با اشاره به نقش و اهمیت آموزش و ترویج فرهنگ صحیح در زمینه مدیریت پسماند شهری، وجود شبکه دانشجویی باشگاه را ابزاری مناسب با رویکردهای علمی در این زمینه برشمرد.
وی، انجمن محیط‌زیست دانشگاه تهران را به‌عنوان تشکلی پویا در ساختار منطقه دو باشگاه توصیف کرد که در کنار سایر تشکل‌های دانشجویی موجود در منطقه می‌توانند گام‌های موثری را برای پیاده‌سازی رویکردهای نوین مدیریت پسماند در تهران و کرج بردارند.
در ادامه این پیش رویداد، دو پیش رویداد دیگر در زمینه مدیریت پسماند، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار خواهد شد.
این پیش رویداد‌ها به‌عنوان مقدمه‌ای برای رویداد ترویجی «رویکرد‌های نوین در مدیریت پسماند شهری» است که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و شهرداری منطقه ۱۷، در مرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.