عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

تجلی مطرح کرد: نقش لیزر در قابلیت‌های دفاعی پیشرفته و تامین انرژی مورد نیاز بشر

حبیب تجلی در حاشیه برگزاری نشست کارآفرینی با موضوع صنعت لیزر در گفتگو با روابط عمومی واحد تبریز اظهار کرد: به‌دنبال برگزاری سال جهانی نور در سال ۲۰۱۵ یونسکو با حمایت ۲۷ کشور جهانی که ایران نیز جزء آن بود، از سازمان ملل درخواست کرد تا به‌منظور معرفی بیشتر نور و نقش کلیدی آن در ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جوامع بین‌المللی، یک روز از سال به عنوان روز جهانی نور معرفی شود. این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و روز ۱۶ می مصادف با ۲۶ اردیبهشت به عنوان روز جهانی نور معرفی شد.

وی تصریح کرد: هدف از این گردهمایی علاوه بر گرامیداشت روز جهانی نور، آشنایی با کاربردهایی از نور خاصی است که در نیمه دوم قرن بیستم تولید شد و به اسم لیزر نام گرفت و در زندگی روزمره ما نقش حیاتی ایفا می‌کند. لیزر در علم پزشکی انقلاب ایجاد کرده و از طریق اینترنت، ارتباطات بین المللی را مقدور ساخته است.

رئیس مرکز تحقیقات بیوفتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ادامه داد: لیزر به‌طور غیر قابل تصوری برای ساخت و تحقیقات مدارهای مجتمع الکترونیکی به‌کار گرفته شده است و نقش عمده‌ای در قابلیت‌های دفاعی پیشرفته و تامین انرژی مورد نیاز بشری ایفا کرده است.

تجلی افزود: بیشتر دانشجویان با رشته‌های مرتبط با نور آشنایی نداشته و اطلاعات کافی درباره آن ندارند. در این نشست سعی بر این شده  تا به فرصت‌های شغلی که لیزر می‌تواند در کشور  فراهم آورد، اشاره شود.

وی درباره تاسیس مرکز بیوفوتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز گفت: بیوفوتونیک علم تولید و مهار نور به منظور تصویربرداری، آشکارسازی و دسترسی به محیط‌های زیستی است که تکنولوژی بیوفوتونیک از ترکیب سه تکنولوژی مهم فوتونیک، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی به‌وجود آمده است.

رئیس مرکز تحقیقات بیوفتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تاکید کرد: نیاز منطقه و کشور به آموزش و تحقیقات در این شاخه ایجاد مرکز تحقیقات بیوفوتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز را ضروری ساخت. این مرکز شامل چهار گروه لیزر در مغز و اعصاب، لیزر در ناباروری، لیزر در سرطان و همچنین حسگرهای زیستی نوری است.

تجلی از برگزاری کارگاه عملی و نظری در مهرماه سال جاری خبر داد و یادآور شد: با توجه به استقبال چشمگیر از سوی دانشجویان رشته‌های لیزر در پزشکی، مهندسی اپیتکولیزر و فیزیک  در سال جاری کارگاه نظری و عملی لیزر برگزار خواهد شد تا دانشجویان بتوانند به‌صورت عملی با ساخت لیزرهای پزشکی و صنعتی  و کاربردهای آن آشنا شوند.

وی متذکر شد: این نشست کارآفرینی با همکاری مرکز نوآوری لیزر ایران زیرنظر معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز برگزار شد.

رئیس مرکز تحقیقات بیوفتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در پایان ابراز امیدواری کرد که مرکز تحقیقات بیوفوتونیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با برگزاری نشست‌های نوآورانه، بارقه امید در دانشجویان ایجاد کرده و بتواند پاسخگوی سوالات متعدد دانشجویان در مورد آینده شغلی خود در این رشته باشد.