عمومی | دانشگاه تهران

نخستین مدرسه بهاره حقوق بین‌الملل کسب و کار در ایران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، نخستین دوره آموزشی حقوق بین‌الملل کسب و کار در ایران، در چارچوب برنامه‌های مدرسه بهاره این دانشکده از ۲۷ فروردین تا ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در قالب ارائه یک دوره آموزشی ۸۰ ساعته برگزار شد.
۲۳ استاد برجسته مشتمل بر ۱۷ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران و ۶ عضو هیات علمی دانشگاه‌های شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، مجموعاً ۲۷ عنوان درسی را در این دوره به زبان انگلیسی ارائه کردند.
محورهای عمده ارائه شده در این دوره عبارت بود از: حقوق اساسی ایران، حقوق تجارت الکترونیک، حقوق تجارت بین‌الملل، تعارض قوانین، حقوق بین‌الملل سرمایه‌گذاری، حقوق کیفری و جرایم اقتصادی در ایران، آئین نگارش مقالات تحقیقی، حقوق نفت و گاز، حقوق دریایی، حقوق محیط زیست، حقوق تحریم‌های ایالات متحده و اروپا، حقوق ورشکستگی، حقوق شرکت‌های تجاری، حقوق بیمه، سازمان‌های بین‌المللی اقتصادی، حقوق بشر و کسب و کار، حقوق قراردادها، تحلیل دعاوی مطروحه ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری، حقوق بین‌الملل توسعه، ایران و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی و نهایتاً نحوه ورود به بازار ایران.
در این دوره از میان ۵۵ شرکت کننده که پس از احراز شرایط علمی لازم، امکان ثبت نام در دوره را پیدا کردند، علاوه بر دو دانشجوی اعزامی از فرانسه، یک دانشجو هم از کشور لهستان ثبت نام کردند. دانشجویان شرکت کننده از دانشگاه‌های سراسر کشور و از کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این مدرسه بهاره حضور یافتند. همچنین تعدادی از شرکت کنندگان نیز قضات، فعالان شرکت‌های بازرگانی، بانک‌ها و نهادهای عمومی بودند.
شایان ذکر است طی بازدید علمی تدارک دیده شده برای شرکت کنندگان این دوره، معاونت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران میزبان حاضران این دوره بود و طی جلسه‌ای که در آن نهاد تشکیل شد گزارشی از عملکرد اتاق بازرگانی و فعالیت‌های معاونت امور بین‌الملل و ظرفیت‌های همکاری اتاق با فعالان تجاری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.