عمومی | دانشگاه علوم پزشکی تهران

دکتر کریمی: وجود دانشجویان در بیمارستان، نعمت است و باید برای حل مشکلات آموزشی آنان تلاش کنیم

گالری عکس
در این نشست که روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۸ در سالن شورای حکیم برگزار شد، دکتر طالب پور رییس بیمارستان سینا به بیان پیشینه این بیمارستان پرداخت و گفت: بیمارستان سینا از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های کشور است که در سال ۱۲۴۶ در دوره ناصرالدین‌شاه راه‌اندازی شده. بعدها در این بیمارستان، جراحی نوین، توسط پروفسور عدل پایه‌گذاری شد و بیمارستان سینا، ساختار استانداردی به خود گرفت. اکنون این بیمارستان در ابعاد حدود ۵ هکتار با ۵۰۰ تخت بیمارستانی و حدود ۷۰ تخت سی‌سی‌یو و آی سی یو پاسخگوی بیماران بسیاری است.
وی با اشاره به پیشرفت بیمارستان در دهه اخیر گفت: عنوان بیمارستان سینا، مفهوم جراحی را تداعی می‌کند ازاین‌رو، در یک دهه اخیر تنوع رشته‌های مختلف جراحی و فلوشیپ های جدید در بیمارستان افزایش‌یافته به‌گونه‌ای که ماهانه هزار و ۷۰۰ عمل جراحی سنگین در این بیمارستان انجام می‌شود. در کنار جراحی رشته داخلی نیز رشد خوبی داشته است.
دکتر طالب پور از تکمیل امکانات اساسی پاراکلینیکی برای همه رشته‌ها خبر داد  و گفت: در حدود یک سالی که مسئولیت  بیمارستان را برعهده گرفتم، تلاش کردیم حداقل‌های موردنیاز بخش‌ها تامین شود. به این منظور حدود ۴۰ جلسه هم‌اندیشی با یکایک گروه‌ها تشکیل و نیازسنجی هر بخش انجام‌شده است. در این راستا تعدادی از این نیازهای  تامین و تعداد دیگری باقی‌مانده که نیاز به حمایت مسئولان دانشگاه دارد.
رییس بیمارستان سینا یکی از نیازهای اساسی بیمارستان را جداسازی بخش داخلی از بخش پیوند دانست و گفت: بخش داخلی ۲۴ تخت دارد که بیماران پیچیده پیوندی نیز در آن بستری می‌شوند به‌گونه‌ای که ماهیت بخش داخلی تحت تاثیر قرارگرفته و برای رشد این بخش نیاز است که فضای جداگانه‌ای به بخش پیوند اختصاص داده شود.
دکتر طالب پور به بیان تجربه موفق این بیمارستان در طب اورژانس پرداخت و گفت: با برگزاری جلسات متعدد بین متخصصان داخلی، جراحی و طب اورژانس یک همدلی و همراهی ایجاد و  نتیجه آن منجر به تدوین آیین‌نامه‌ای بین این سه رشته شده که به‌طور مشترک برای بیماران اورژانسی تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف می‌کنند. این تجربه‌ای است که می‌تواند در سایر بیمارستان‌های دانشگاه نیز مورداستفاده قرار گیرد.
وی ایجاد بخش اورژانس جدید را از دیگر نیازهای این بیمارستان دانست و افزود: بیمارستان سینا سال‌هاست که به تروما معرف است و این باعث شده که بیماران الکتیو و ترومایی در کنار هم قرار بگیرند و این مشکلاتی را برای بیماران و اساتید به وجود آورده است لذا برای رساندن بیمارستان به استانداردهای روز، باید بخش اورژانس مجزایی برای این دو گروه در نظر گرفته شود.
دکتر طالب پور با اشاره به تمهیدات انجام‌شده به‌منظور کاهش رفت‌وآمد بیماران برای انجام سی‌تی‌اسکن و اکوی قلب گفت: یکی از نیازهای جدی اورژانس، نبود دستگاه سی تی و اکوقلب بود و هر بیماری که به آن نیاز داشت باید از اورژانس خارج می‌شد که این مشکلاتی را برای بیماران به وجود می‌آورد که خوشبختانه با کمک خیرین این امکان  در اورژانس فراهم شد.
رییس بیمارستان سینا، بخش ارتوپدی بیمارستان سینا را از بخش‌های پرمصرف تجهیزات پزشکی عنوان کرد و گفت: برای استریل مجدد وسایل، دستگاه پلاسما، به‌تازگی تهیه‌شده؛ همچنین به همت اساتید این بخش، مصرف تجهیزات تولید داخلی افزایش‌یافته است.
دکتر طالب پور، فشار کار رزیدنت‌ها را از چالش‌های جدی دانست که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و گفت: کمیته سلامت به همت یکی از اساتید روان‌پزشکی بیمارستان تشکیل‌شده که در آن سلامت تمامی اساتید، رزیدنت‌ها و کارکنان مورد رصد قرار می‌گیرد یکی از مسائلی که توسط این کمیته شناسایی‌شده فشار کار زیادی است که به رزیدنت‌ها وارد می‌شود و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد.
دکتر طالب پور با تشریح اقدامات انجام‌شده در هریک از بخش‌ها و نیازهایی که هنوز باقی‌مانده گفت: امسال به همت اعضای هیئت‌رئیسه و اساتید بیمارستان تلاش می‌کنیم  کمبودهای بیمارستان را به حداقل استانداردهای روز برسانیم. افزون بر این چشم‌انداز بیمارستان سینا را با مقایسه مراکز استاندارد موجود دنیا تدوین و مراحل رسیدن بیمارستان به فاز ایده آل را تعیین کنیم.
در ادامه هریک از اعضای هیئت‌رئیسه به بیان نقاط قوت و انتظارات خود از بیمارستان سینا پرداختند.

مجموعه‌ای از تضادهای نهفته در دل مدیریت بیمارستان

سپس دکتر کریمی رییس دانشگاه، با آرزوی قبولی طاعات و بهره‌مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان،  از تلاش‌های دکتر طالب پور و تیم مدیریتی ایشان در بیمارستان سینا قدردانی کرد و گفت:  این گزارش، نشان می‌دهد بیمارستان سینا در مسیر اصلی خود قرارگرفته و نکات مثبت آن به‌مراتب بیشتر از مسائلی است که مطرح شد که جا دارد به شما و همکارانتان خسته نباشید بگویم.
وی بابیان اینکه بهترین دوران عمر دانشگاهیم مربوط به زمانی است که مسئول بیمارستان بودم گفت: مسائل مطرح‌شده در این جلسه  نشان می‌دهد که رییس بیمارستان بودن به‌مراتب سخت‌تر از رییس دانشگاه بودن است. مجموعه‌ای از تضادها در دل مدیریت بیمارستان نهفته است و  انتظارات متفاوتی از سوی معاونت‌های دانشگاه از بیمارستان وجود دارد و رییس بیمارستان باید همه امور مربوط به آموزشی، پژوهشی، درمانی، فرهنگی، بین‌الملل و... را موردتوجه و رسیدگی قرار دهید.
رییس دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های بیمارستان سینا، خطاب به دکتر طالب پور گفت: قدر روزهایی را که خواسته یا ناخواسته و یا به هر دلیلی مسئولیت قدیمی‌ترین بیمارستان کشور را با ۱۵۲ سال سابقه پذیرفتید بدانید. این بیمارستان به دلیل پیشینه تاریخی  پرفرازونشیب خود  و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در جذب بیمار و اقشاری که به آن مراجعه می‌کنند؛ یک بیمارستان ویژه است.
دکتر کریمی  یادآور شد، در زمان پروفسور عدل، رزیدنت‌ها برای پذیرش در بیمارستان سینا باید از سوی مقامات کشوری سفارش می‌شدند تا بتوانند در این بیمارستان آموزش ببینند. پروفسور عدل ازنظر رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای الگو و  نحوه حمایت ایشان از بیماران و کادر پزشکی بی‌نظیر بود؛ به‌طوری‌که  شاگردانش از نحوه برخورد و حتی طرز ایستادن پروفسور عدل درس می‌گرفتند. بنابراین،  بیمارستان سینا همچنین قدمتی دارد  و شما مسئول آن هستند.  به شما به دلیل  حجم کاری که دارید خسته نباشید می‌گویم و تاکید می‌کنم قدر این فرصت را بدانید و تلاش کنید که مشکلات بیمارستان کمتر شود.
وی ویژگی دیگر بیمارستان سینا را در محیط صمیمی  و روابط گرم و دوستانه اعضای هیئت‌علمی دانست و گفت: این ویژگی فرصت خوبی است که می‌توانید برای پیشبرد اهداف بیمارستان از آن استفاده کنید. البته در آن دوران روابط بین رزیدنت‌های بیمارستان سینا نیز خوب بود اما اکنون نمی‌دانم که ارتباط بین  آن‌ها چگونه است.
رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود نکاتی را متذکر شد و گفت: هرچند ساخت‌وساز و طراحی نقش جامع بیمارستان خوب است اما مهم‌تر از آن طراحی نقشه هیئت‌علمی موردنیاز بخش‌ها، برای آینده است. از شما می‌خواهم برای هیئت‌علمی واحدها و بخش‌های مختلف بیمارستان وقت ویژه‌ای بگذارید و آینده بیمارستان را ازنظر تعداد اعضای هیئت‌علمی پیش‌بینی کنید و به امروز و دوره مدیریتی خود بسنده نکنید. نباید بخش‌های خوش‌نام بیمارستان که زمانی سرآمد بودند؛ امروز وابسته به یک یا تعداد محدودی هیئت‌علمی باشد و چنانچه این اساتید بازنشسته شدند این بخش‌ها دچار مشکل شوند. لذا انتظار من از مسئولان بیمارستان، بازنگری بخش‌ها ازنظر شمار اعضای هیئت‌علمی و تدوین نقشه هیئت‌علمی برای  سال‌های آینده است. امیدوارم در بخش‌هایی که با کمبود روبرو هستید با کمک رییس دانشکده پزشکی و معاون آموزشی دانشگاه برای جذب نیروی مناسب اقدام کنید.
وی باتاکید براینکه جذب هیئت‌علمی باید به‌صورت پلکانی باشد افزود: جذب هیئت‌علمی نباید به‌گونه‌ای باشد که همزمان چند نفر از اساتید جذب و باهم بازنشسته شوند چراکه این رویکرد باعث ایجاد مشکل در بخش‌ها و دانشکده‌ها می‌شود.
دکتر کریمی حضور مدیران گروه‌های آموزشی در بیمارستان را ویژگی مثبتی دانست و گفت: این فرصت را مغتنم بشمارید و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که از حضور مدیران گروه‌ها، حداکثر استفاده را ببرید.
وی حضور دانشجویان در بیمارستان را نیز یک نعمت دانست و گفت: حضور دانشجویان  و رسیدگی به مسائل آموزشی آنان نیز باید موردتوجه قرار گیرد. درست است که مشکلات بیمارستان زیاد است و در دوره‌هایی فشار بار درمان، باعث اعمال فشار به فراگیران شده است. اما باید بدانیم که رضایت دانشجو نیز مانند رضایت بیمار اهمیت دارد چراکه این نسل، برای آینده کشور تربیت می‌شوند. نباید کاری کنیم که دانشجویان، رزیدنت‌ها و فلوشیپ ها زیربار کمبودها، نبود برنامه‌ریزی درست و دیگر مسائل، کمر خم کنند.
دکتر کریمی بابیان اینکه دوره طولانی از عمر دانشگاهیم در بیمارستان سینا سپری‌شده، به بیان خاطرات خوش از بیمارستان سینا پرداخت و گفت: از سال ۵۳ تاکنون یعنی حدود ۴۵ سال است که به بیمارستان سینا رفت‌وآمد دارم و در این بیمارستان دوره‌های مختلف دانشجویی و رزیدنتی را گذراندم. اکنون‌که نگاه می‌کنم می‌بینم این بیمارستان در یکی از بهترین دوره‌های تاریخی خود قرار دارد و بخش‌های مختلف این بیمارستان که روزی آرزوی ما بود اکنون تکمیل‌شده است.
رییس دانشگاه در پایان سخنان خود بار دیگر از تلاش‌های دکتر طالب پور و تیم مدیریتی همراهشان در پیشبرد اهداف بیمارستان سینا قدردانی کرد.
خبرنگار: سمیرا کرمی
عکس: جمشید ربیعی