عمومی | بنیاد ملی نخبگان

کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران منتشر شد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در سال‌های اخیر در بسیاری از حوزه‌‌های فناوری شاهد رشد چشمگیر ایران هستیم. فعالیت بیش از چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در سایه چتر حمایتی معاونت علمی و فناوری و در قالب ستادهای توسعه فناوری، نهال‌هایی است که روز به روز شکوفاتر شده است و ثمر خواهد داد.

معرفی برخی از این ظرفیت‌ها و دستاوردها، نه تنها تصویر مناسبی از فضای علمی، فناوری و نوآوری کشور در اذهان سایر کشورها ایجاد می کند، بلکه زمینه‌ساز توسعه مناسبات علمی و فناوری با فعالان خارجی این عرصه‌ها خواهد بود و زیربنای اقتصاد مقاومتی را در عرصه کلان‌تری بنا خواهد کرد.

ارائه توانمندی‌‌‌های فناوری ایران در حوزه همکاری‌های علم‌وفناوری بین‌المللی

به این منظور، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری با توجه به ماموریت و رسالت خود در حوزه تعاملات و همکاری‌های علم و فناوری در عرصه بین‌المللی و با هدف معرفی بخشی از توانمندی‌‌‌های فناوری، با رویکرد توسعه دیپلماسی فناوری اقدام به تهیه و انتشار مجموعه‌ای با عنوان «مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران»  در ۱۸۰ صفحه (Science and Technology in Iran: A Brief Review) کرده است. این کتاب با همکاری ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری، منتشر شده است.

در این مجموعه منتشر شده به حوزه‌های مختلف علمی مانند نانوفناوری، فناوری زیستی، فناوری سلول‌های بنیادی، علوم شناختی، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و خلاق، هوافضا، فناوری هوایی و هوانوردی، صنایع دریایی، فناوری‌های آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست، فناوری نفت و گاز، و انرژی‌های تجدیدپذیر از نظر تاریخچه و پیشینه اشاره شده است.

در کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران به مسایلی چون سیاست‌ها و استراتژی‌ها، ظرفیت‏ها و توانمندی‌های داخلی مانند وضعیت نیروی انسانی، تولیدات علمی، دستاوردها و محصولات، متولیان و زمینه‌های علاقمندی برای همکاری‌های بین‌المللی پرداخته شده است. همچنین در بخش هایی از این کتاب، اطلاعاتی درخصوص وضعیت کلی علم و فناوری، فعالان اصلی این حوزه و سیاستهای کلان ملی علم، فناوری و نوآوری ایران نیز ارائه شده است.

علاقه مندان برای مطالعه متن کامل مجموعه مذکور می توانند به آدرس اینترنتی http://en.isti.ir/ مراجعه کنند.